Комета предизвикала климатично затопляне преди 55 млн. години
Комета предизвикала климатично затопляне преди 55 млн. години / ThinkStock/Getty Images

Учени намериха конкретни доказателства, че комета се е блъснала в Земята преди около 55 милиона години и че този сблъсък е бил в основата на значително повишаване на температурите на нашата планета, предаде Франс прес.

Откритието подкрепя противоречивата теория, че внезапен сблъсък, а не вулканични изригвания, е отключил период на затопляне, известен като палеоцен-еоценски термален максимум.

Комети донесли живота на Земята

"Това може да е било началото палеоцен-еоценския термален максимум", заяви съавторът на изследването Денис Кент от Колумбийския университет. "Настъпило е бързо затопляне. Сега разбираме какво го е предизвикало".

При разкопки на днешната територия на щата Ню Джърси екипът на Кент открил тектити - стъкловидни тела с размери на песъчинки. Смята се, че тези миниатюрни сфери се формират при сблъсък на небесно тяло със Земята.

Кометите може да са довели до появата на живот на Земята

"Не е съвпадение, че е имало сблъсък през този период", отбеляза Морган Шалер от института Ранселар. "Ако сблъсъкът е свързан с климатично затопляне през въпросния период, това навежда на мисълта, че освобождаването на въглероден диоксид е било бързо".

Учените са на мнение, че освобождаването му е продължило между 5000 и 20 000 години.

Според други теории интензивен вулканичен период е донесъл затопляне на планетата, като размразил слоеве почва, съдържащи метан.

Учени твърдят, че са разгадали как се е образувала Земята

Някои учени пък подозират, че промени в земната орбита или морските течения са изиграли роля през този преходен период между палеоцена и еоцена. Температурите тогава са се повишили с 5-9 градуса Целзий за период от около 200 000 години.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Сайънс".