/ БГНЕС, архив
Съветът на ЕС одобри тази нощ общото си преговорно становище по промяната на правилата за извършване на международни товарни пътни превози.

Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни - Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва, ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Правителството одобри позиция в подкрепа на българските превозвачи

Съветът е на мнение, че промените в системата ще бъдат въведени и следени с внедряването на електронни тахографи. Предвижда се всички камиони в ЕС, заети с международни превози, да разполагат с такива устройства до 2024 година.

Според европейските министри е необходимо т. нар. каботаж да се извършва до три пъти в рамките на седем дни. Каботаж е термин за дейност, при която с товарен камион се извършва услуга в границите на държава от ЕС, в която превозното средство не е регистрирано. След като веднъж са извършени три каботажа за седмица се предвижда въвеждането на "срок за охлаждане" от пет дни, преди отново камионът може да бъде използван по същия начин в същата държава.

Защо наш евродепутат стана тираджия? (ВИДЕО)

Предвижда се собствениците на дружества за товарни превози да правят графика на шофьорите така, че водачите да се връщат у дома поне веднъж на четири седмици. Когато водачът е избрал да ползва две съкратени почивки, той ще трябва да се прибира у дома след три седмици работа. Обичайните седмични почивки трябва да бъдат извън кабината на превозното средство.

Ако връзката между работата на шофьора и страната, в която е установен, остане незасегната, няма да бъдат прилагани правилата за командироването на работници, пише в съобщение на Съвета на ЕС. По пътя към държавата, където се намира крайната точка на пътуването и по обратния път, водачите ще имат право на извършването на едно допълнително товарене или разтоварване във всяка посока, без да попадат в обхвата на правилата за командироване.

„Пакет за мобилност“ би оставил 30 000 наши шофьори на камиони без работа

Предвижда се също възможност това правило да важи, ако при пътуването към целта не бъде извършено допълнително товарене/разтоварване, а по обратния път бъдат осъществени две товарения/разтоварвания. При всички други дейности, включително каботаж, правилата за командироване ще важат от първия ден на пътуването.

Одобрените общи посоки на преговорите са само становище, което Съветът на ЕС ще защитава в преговорите с Европейския парламент. По-рано тази година ЕП за пръв път отхвърли становището на собствените си комисии и настоя за преразглеждане на преговорния подход на евродепутатите.

Все още ЕП не е определил рамката за промяна на правилата, които подкрепя. Когато преговорите по същество започнат, двете институции трябва да стигнат до пресечна точка, за да бъдат правилата въведени в действие.
 
БТА