Страните от ЕС постигнаха споразумения по предложените закони за борба с изменението на климата през нощта срещу сряда, подкрепиха поетапното спиране до 2035 г. на продажбите на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, и създаването на фонд в размер на няколко милиарда евро, който да предпазва по-бедните граждани от разходите за въглероден диоксид, предаде Ройтерс.
След повече от 16 часа преговори министрите на околната среда от 27-те държави членки на ЕС постигнаха съгласие за съвместни позиции по пет закона, част от по-широк пакет от мерки за намаляване през това десетилетие на емисиите, които затоплят планетата.
Екоминистърът: Транспортът е най-големият замърсител с фини прахови частици през лятото
„Климатичната криза и нейните последици са ясни и затова политиката е неизбежна", заяви ръководителят на политиката на ЕС в областта на климата Франс Тимерманс и добави, че според него нахлуването в Украйна на най-големия доставчик на газ Русия е подтикнала страните да се откажат от изкопаемите горива по-бързо.
Министрите подкрепиха основните части на пакета, които Европейската комисия предложи за първи път миналото лято, включително закон, изискващ от 2035 г. новите автомобили, продавани в ЕС, да отделят нулеви емисии на въглероден диоксид.
Това ще направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Сделката прави вероятно предложението да стане част от законодателството на ЕС. Споразуменията на министрите ще формират позицията им в предстоящите преговори с Европейския парламент относно окончателните закони.
Парламентът вече подкрепи целта за автомобилите до 2035 г.
Италия, Словакия и други държави искаха постепенното премахване да бъде отложено за 2040 г. В крайна сметка държавите подкрепиха компромисно предложение от Германия, най-големия пазар на автомобили в ЕС, което запази
2035 г. като цел и поиска от Брюксел да прецени през 2026 г. дали хибридните автомобили или въглеродно неутралните горива могат да се съвместят с целта.
Тимерманс заяви, че Комисията ще остане „отворена за обсъждане на идеи", но че днес хибридните автомобили не осигуряват достатъчно намаляване на емисиите и че алтернативните горива са непосилно скъпи.
Предложенията в областта на климата имат за цел да гарантират, че 27-те страни от ЕС - третият по големина емитент на парникови газове в света - ще постигнат целите си за 2030 г. да намалят нетните емисии с 55 % спрямо нивата от 1990 г.
Министрите подкрепиха нов пазар на въглеродни емисии в ЕС за налагане на разходи върху замърсяващите горива, използвани в транспорта и сградите, въпреки че те заявиха, че това трябва да започне да функционира през 2027 г., една година по-късно от първоначално планирания срок.
След напрегнати преговори те постигнаха съгласие за създаване на фонд на ЕС в размер от 59 милиарда евро, за да предпази гражданите с ниски доходи от разходите по тази политика през 2027-2032 г.
Министрите също така подкрепиха реформите на сегашната система на ЕС, която принуждава промишлеността и електроцентралите да плащат, когато замърсяват околната среда.
След повече от 16 часа преговори министрите на околната среда от 27-те държави членки на ЕС постигнаха съгласие за съвместни позиции по пет закона, част от по-широк пакет от мерки за намаляване през това десетилетие на емисиите, които затоплят планетата.
Екоминистърът: Транспортът е най-големият замърсител с фини прахови частици през лятото
„Климатичната криза и нейните последици са ясни и затова политиката е неизбежна", заяви ръководителят на политиката на ЕС в областта на климата Франс Тимерманс и добави, че според него нахлуването в Украйна на най-големия доставчик на газ Русия е подтикнала страните да се откажат от изкопаемите горива по-бързо.
Министрите подкрепиха основните части на пакета, които Европейската комисия предложи за първи път миналото лято, включително закон, изискващ от 2035 г. новите автомобили, продавани в ЕС, да отделят нулеви емисии на въглероден диоксид.
Това ще направи невъзможна продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Сделката прави вероятно предложението да стане част от законодателството на ЕС. Споразуменията на министрите ще формират позицията им в предстоящите преговори с Европейския парламент относно окончателните закони.
Парламентът вече подкрепи целта за автомобилите до 2035 г.
Италия, Словакия и други държави искаха постепенното премахване да бъде отложено за 2040 г. В крайна сметка държавите подкрепиха компромисно предложение от Германия, най-големия пазар на автомобили в ЕС, което запази
2035 г. като цел и поиска от Брюксел да прецени през 2026 г. дали хибридните автомобили или въглеродно неутралните горива могат да се съвместят с целта.
Тимерманс заяви, че Комисията ще остане „отворена за обсъждане на идеи", но че днес хибридните автомобили не осигуряват достатъчно намаляване на емисиите и че алтернативните горива са непосилно скъпи.
Предложенията в областта на климата имат за цел да гарантират, че 27-те страни от ЕС - третият по големина емитент на парникови газове в света - ще постигнат целите си за 2030 г. да намалят нетните емисии с 55 % спрямо нивата от 1990 г.
Министрите подкрепиха нов пазар на въглеродни емисии в ЕС за налагане на разходи върху замърсяващите горива, използвани в транспорта и сградите, въпреки че те заявиха, че това трябва да започне да функционира през 2027 г., една година по-късно от първоначално планирания срок.
След напрегнати преговори те постигнаха съгласие за създаване на фонд на ЕС в размер от 59 милиарда евро, за да предпази гражданите с ниски доходи от разходите по тази политика през 2027-2032 г.
Министрите също така подкрепиха реформите на сегашната система на ЕС, която принуждава промишлеността и електроцентралите да плащат, когато замърсяват околната среда.