Френският президент Еманюел Макрон бе подложен на публични критики на парламентарен контрол вчера, след като бяха публикувани документи, в които са описани тесните връзки между него и компанията "Юбър" по времето, когато беше министър на икономиката на Франция, пише вестник "Вашингтон пост".

Левите и крайнодесните опозиционни партии във Франция, окуражени от доброто си представяне на парламентарните избори, се възползваха от разкритията в неделя вечер и в понеделник сутринта, като ги определиха като надвиснал "държавен скандал" и потенциално доказателство за сговор между Макрон и компанията, отбелязва американското издание. Макрон никога не е крил, че е поддръжник на "Юбър", изтъква "Вашингтон пост". От вътрешна кореспонденция на ръководителите на компанията от 2013 г. до 2017 г. обаче става ясно, че подкрепата му сериозно е надхвърляла публично оповестените нива че понякога е влизала в противоречие с политиките на лявото правителство, в което той беше министър по онова време, заключава американският всекидневник.

Чистачка, куриер и незрящ настройчик на пиана влизат във френския парламент

От Париж до Лондон и Брюксел твърде много политици изглежда са били омаяни от чара на "Юбър", пише британският в. "Гардиън". Лесният достъп до хората, взимащи решения, независимо дали лице в лице, по електронна поща или чрез текстово съобщение, очевидно е в основата на лобистката стратегия на компанията за споделени превози, коментира изданието. Нямаме обаче задоволително обяснение на въпроса защо "Юбър" се радва на политически достъп и влияние сред толкова много политици, отбелязва "Гардиън". За това най-вероятно е отговорна вълната от ентусиазъм в политическите кръгове на ЕС по отношение на така наречените "иновации" и големите технологични гиганти. Политиците разглеждат платформи като "Юбер", "ЕърБиендБи" и други като титани на "растежа и иновациите" и им предоставят привилегирован достъп, изтъква британският всекидневник.

"Гардиън" коментира, че е време е да бъдат взети мерки срещу този вид корпоративно завладяване на държавните институции. Пълната прозрачност на лобизма е предпоставка, но тя не е достатъчна сама по себе си, отбелязва изданието. Има нужда от строги правила за справяне с привилегирования достъп. Има нужда и от истински дебат за влиянието, което корпорациите упражняват върху политическия дискурс. Без това няма никаква надежда за справяне с климатичните промени, кризата с разходите за живот или прекомерното влияние на големите технологични компании, твърди "Гардиън".
БТА