/ Thinkstock/Getty Images
Европейската космическа агенция (ЕКА) публикува снимки на следи от най-големия потоп на повърхността на Марс, съобщи Лента.  Той е оставил канал с дължина 3 хиляди километра и ширина няколко десетки километра.

Вода на Марс е имало много по-дълго време от смятаното досега

Учените направиха откритието при изучаване на фотографиите на кратера Устър от космическия апарат "Марс експрес". Този кратер се намира в близост до Златната равнина, която учените считат за дъно на марсианския океан, съществувал на Червената планета преди около 4 милиарда години. Множество канали и каньони, обграждащи равнината, може да са били речни корита на марсиански реки, мислят планетолозите.

На Марс са открити възможни следи от съществуване на живот

Въпреки това след изучаване на снимките, направени от сондата "Марс одисей", специалистите промениха гледната си точка, като предположиха, че това може да са следи от цунами. На това навежда формата на кратера Устър, който отгоре изглежда като остров, чиито граници са били залети от вода. Впоследствие водата е отишла нагоре по склона, което се вижда по стените на кратера.

НАСА: До 2030 г. на Марс ще живеят хора

БАН: Човек оцелява 140 дни на Марс

За образуването на потопа допринесли огромните запаси от лед, намиращи се под повърхността на Златната равнина и в други райони на Марс. Според учените ледът се е разтопил преди около 3,5 милиарда години в резултат на изригване на вулкан.