/ БГНЕС, архив
Специалисти представиха "единствената оцеляла скулптура от Леонардо да Винчи" на изложба във Флоренция, съобщи в. "Гаридън".
 
Винаги се е говорело, че Леонардо е ваял скулптури, дори и гигантски кон, но запазена негова триизмерна художествена творба досега не беше идентифицирана.

Изследване на първия пейзаж на Леонардо да Винчи разкрива нови тайни (СНИМКА)
 

"Мадоната със смеещото се дете" е единственото изключение, твърдят кураторите на изложбата "Верокио: Учителят на Леонардо" в Палацо Строци. Табелката с името на създателя й е недвусмислена: Леонардо да Винчи. Твърди се, че той я е създал през 1472 г., когато е бил на 19 или на 20 години и се е учил при флорентинския скулптор и художник Андреа дел Верокио.
 
Това е много интересно за Великобритания, защото скулптурата принадлежеше на музея "Виктория и Албърт", но тогава се смяташе, че тя е от Антонио Роселино. Това твърдеше покойният директор на Британския музей Джон Поуп-Хенеси и специалистите бяха подведени от авторитета му.

Усмивката на Мона Лиза грейна в Берлин
 
Автентицирането и приписването на скулптурата на Леонардо сега се ръководи от Франческо Кальоти, преподавател в университета на Неапол. Той е добре известен сред специалистите по Ренесанса с ненадминатите си познания по скулптурата през 15-и век.
 
Хората от Викторианската епоха също са виждали, че съкровището в музея "Виктория и Албърт" прилича на творба на Леонардо. Мадоната гледа детето в скута си, усмихната загадъчно, както е характерно за творчеството на гения. Най-известния пример на тази усмивка е "Мона Лиза".

Британската библиотека ще изложи тетрадките на Леонардо
 

Авторитетният Поуп-Хенеси просто заявява, че 50-сантиметровата скулптура от червена глина е на Роселино, и точка. Доказателства за това не предоставя, твърди Кальоти.

На представянето до Кальоти седеше Кармен Бамбах - уважаваната специалистка по творчеството на Леонардо от нюйоркския музей "Метрополитън".

Колко струват едни от най-скъпите картини в света? (ВИДЕО)
 
Те привлякоха вниманието върху два детайла. Първият - обемните и сложни дипли на полата на Мадоната приличат на начина, по който Леонардо рисува драперии през този период. Вторият е лицето на бебето Христос и естествената му поза. Детето е като живо. Това реалистично представяне на поведението на малките деца се вижда в рисунките на Леонардо. Освен това да нарисуваш смеещ се Христос през 15-и век, е не само новаторско, но и на практика богохулно.
 
В своите записки Леонардо си спомня, че е имал неприятности, когато като младеж е изобразил Христос като дете. Възможно ли е това да е въпросното произведение? Музеят "Виктория и Албърт" реагира предпазливо с думите: "Потенциално авторство на Леонардо да Винчи е предложено за първи път през 1899 г., така че проф. Кальоти отново подема темата".

За още любопитни новини и снимки харесайте страницата на Dariknews.bg във Facebook тук
БТА