/ iStock/Getty Images
Космическият телескоп TESS, който е предназначен за търсене на екзопланети чрез транзитния метод, може да е наблюдавал мистериозната девета планета, известна също като планетата Х, в Слънчевата система, съобщи Сайънс алърт, позовавайки се на учени от САЩ и Унгария.

Специалистите потвърждават, че TESS може да се използва за проследяване на транснептунови обекти, т.е. небесни тела отвъд орбитата на Нептун. Бе изяснено, че в случая може да става дума за три небесни тела - Седна с видима звездна величина 20,5-20,8, кандидата за планета джудже 2015 BP519 с видима звездна величина 21,5 и обекта 2015 BM518 с видима звездна величина 21,6. Оказало се, че изображенията на трите обекта са размити, но разпознаваеми.

Как Юпитер може да ни помогне да открием обитаеми планети?

Резултатите от моделирането показали, че планетата Х ще е различима като обект с видима звездна величина 19-24. Това означава, че съществува хипотетичната възможност TESS да "разгледа" планетата Х.

Специалистите предполагат, че космическият телескоп вече я е наблюдавал, но ще мине много време до анализирането на получените данни. Телескопът открива екзопланети, когато те преминават на фона на диска на звездата си. Това намалява видимия блясък на светилото. Деветата планета в Слънчевата система обаче никога не преминава между TESS и Слънцето.

Учени смятат, че екзопланета с три слънца може да поддържа атмосфера

Откриването й все пак е възможно, защото телескопът дълго време наблюдава определени участъци от небето, създавайки множество изображения. Сумирането им позволява да се усили яркостта на далечни обекти.