Носителят на "Оскар" композитор Хауърд Шор е създател музика за знакови хитове от "Мълчанието на агнетата" до "Властелинът на пръстените". Той казва, че музиката се ражда от мечтите му.

"Обичам да импровизирам", казва Шор пред АФП. "Обичам да чета романа, пиесата или сценария, а след това мечтая и изпадам в състояние на импровизационна асоциация със света на филма".

"Оттам идва и музиката - от мечтанията по историята", каза той.

76-годишният Шор присъства на филмовия фестивал в Кан в понеделник в рамките на ежегодното честване на композиторите. Асоциацията на френските композитори Sacem призовава Кан да "даде на музиката полагащото ѝ се място" и да връчи награда за филмова музика. Според френското и американското законодателство композиторите официално са "съавтори" на всеки филм, заедно с режисьора и сценариста, заяви пред АФП Сесил Рап-Вебер, изпълнителен директор на Sacem.

"Ясно е, с много малко изключения, че ако извадите музиката от един филм, бързо ще видите, че нещо липсва", каза тя. "Тя е един от незаменимите елементи, които пораждат емоции и носят посланието на историята", добави тя.

Шор приветства всяко усилие за признаване на работата на филмовите композитори, които според него играят решаваща роля в "поддържането на връзката между публиката и разказа".

Той е носител на три Оскара за работата си с Питър Джаксън по трилогиите "Властелинът на пръстените" и "Хобит".
"Питър беше в студиото всеки ден. Беше страхотен сътрудник", спомня си Шор.

Работил е редовно и с Мартин Скорсезе (включително по "От другата страна" и "Авиаторът") и други холивудски величия като Дейвид Финчър (за "Седем" и "Играта").

Но най-дългата му връзка е с канадския режисьор Дейвид Кроненбърг още от ранните филми като "Мухата".
"С Дейвид сме почти като братя, израснали сме в един и същи квартал", казва Шор. "Той е много инстинктивен, никога не гледа назад. В 16-те филма, които сме направили заедно, сме опитали много различни неща".

Шор започва кариерата си като джаз музикант, а по-късно работи по първите анархични епизоди на телевизионното шоу "Saturday Night Live". Това, което го привлича към работата в киното, е възможността да се заиграе с технологиите - "всички микрофони и акустика".

"Започнах в театъра. Това беше чудесна тренировъчна база", казва той. "Но оттогава съм опитал почти всичко, което може да се опита по отношение на използването на музика."
БГНЕС