Стани кмет
Стани кмет / netinfo
 Действат през август, докато останалите почиват – седем правила, които гарантират преимущество в предстоящата кметска надпревара.

Промяната е очевидна. Днес титлата «кмет» носи особено очарование в световен мащаб, което не само действа като катапулт и мигновено изстрелва на по-висока длъжност, но и гарантира положителен обществен рейтинг. Разбира се, ако си вършиш добре работата.

Руди Джулиани, бившият кмет на Ню Йорк, днес има всички шансове да бъде избран за президент на САЩ. Майкъл Блумберг, неговият наследник, по всяка вероятност наистина ще се състезава за Белия Дом като независим кандидат. Арнолд Шварценегер съвсем не е познат като мускулест Терминатор. Калифорнийският шеф обикаля Америка, разяснява какво значи «глобално затопляне» и «екологични проблеми» и печели адмирации.

Преди години кметската работа не бе тъй приятна. Първото кресло в градската управа не само изискваше здрави нерви, но и не водеше до успешна кариера. Мнозина се замесиха в глупави скандали и провалиха бъдещето си. Американската история твърди, че последният кмет, станал президент, е Калвин Куулидж през 20-те години на миналия век.

Не бива да се залъгваме, че кметската професия не беше притегателен център за политически личности преди появата на Джулиани. Когато прочетеш книгата му, оставаш с впечатление, че кметската професия е ефективна, бляскава, работи в полза на обществото. Неусетно започваш да мечтаеш да бъдеш кмет. И да се възхищаваш повече от кмета в собствения град.

Самият Руди, досущ като Бойко Борисов, увеличи своето обществено одобрение като критикуваше Вашингтон. Руди беше ефективен в борбата с престъпността в Ню Йорк, докато федералните власти – не. Джулиани, а по-късно Шварценегер и Блумбърг, създаде един особен вид модерно управление, което привличаше мнозина аполитични люде на негова страна.

Когато се разровиш малко повече, откриваш елегантни техники за набиране на гласоподаватели, които работят ужасно добре в Америка и не би имало причина да не са успешни и в Европа. И тъй като съответните избори се показват зад ъгъла, ето някои малки трика, които биха ти помогнали бързо и ефективно да станеш кмет. Тренирай през август, докато останалите почиват на плажа.

1. Събери приятелите си в My Space

Може да звучи налудничаво, но социалните сайтове за контакти са в небивал възход и то не само чрез тийнейджърите. Днес всеки кандидат за президент в Щатите има собствена страничка в My Space (отскоро и във Facebook), което подсказва за влиянието на тези уебадреси.

2. Видеоклипове от изявите ти на живо в You Tube

След като веднъж си навлязъл в уеб-пространството, връщане назад няма. В Америка вече наричат предстоящите президентски избори с термина “You Tube избори” и – честно казано – има защо. Днес всеки с мини-видеокамера или обикновен мобилен телефон може да влияе на междинното класиране на кандидатите. Гласоподавателят за първи път е не просто ням свидетел на скучна президентска кампания, а на практика участва в нея.

Когато качиш видеоклипчета в Интернет и всеки може да ги гледа безплатно, влиянието ти е огромно. Политически анализатори твърдят, че предизборния щаб на всеки кандидат изпада в безизходица, тъй като няма възможност да прокара ясно послание, след като в най-посещаваните уебсайтове се предлагат клипове, които представят кандидата в коренно различна светлина. Така всяка кампания се превръща в новото риалити-шоу.

3. План от десет точки за спасяване на града

Не че тази концепция е нова, но когато я предложиш по атрактивен и начин гарантирано, получаваш медийно присъствие.

Какво ти трябва?

На първо място, високоплатен дизайнер, който да направи от твоя план печатно произведение на изкуството. Такива ще намериш в рекламните агенции. Разпечатай плана на скъпа хартия, направи международен форум в НДК за разгласяването му, пусни си уебсайт.

Позиция две – фокусирана концепция за този план. Избери един проблем на твоя град, който със сигурност ще привлече общественото мнение. За да не сгрешиш, заложи на екологията. Така хем ще бъдеш в крак със световните тенденции, хем ще можеш да адаптираш на воля от чудесния план на Блумберг «Ню Йорк 2030 – за по-зелен Ню Йорк». Планът е достъпен в Интернет.

Трето, откровено открадни идеи от състезанията за Олимпийски игри. Всеки град предлага отличен план, когато кандидатства за домакин. В тези планове има гениални градоустройствени идеи, които никой не прилага. Сега е момента да се възползваш от опита на колегите и да предложиш новаторско решение.

4. Лого/Талисман на твоя град

Не можеш да предположиш каква обществена дискусия ще се завихри около твоето име, когато направиш международен конкурс за създаване на модерно лого/талисман на твоя град. Естествено, това лого/талисман е насочено към привличане на повече туристи, тъй че няма да влезеш в конфликт с историците, спокойно. Те ще се опълчат, че променяш знака на града, но това съвсем не е така.

На всяка цена покани разнородни участници. Всеки ще представи своя проект, а ти ще гарантираш, че ще използваш печелившия в бъдещите инициативи за повишаване на интереса към града.

В крайна сметка ще избереш лого/талисман на чужденец, което ще предизвика вълна от петиции на интелектуалци, но твоето име пак ще бъде на първите страници, което е целта на заниманието.

5. Покани Ал Гор на гости

Ако наистина искаш да направиш зелен град, трябва да поканиш еко-гуруто Ал Гор. Каквото и да ти коства това. Имай предвид, че след това е добре да спазиш зелените си обещания, тъй като да минеш към зелен живот наистина е нещо хубаво.

6. Преобрази скучните комунистическите сгради

Обещай, че щом те изберат за кмет, тутакси ще организираш международен архитектурен конкурс за тотално преобразяване на комунистическите сгради. За който и град да се кандидатираш, започни от местния партиен дом.

Все пак внимавай в архитектурните си набези. Ако случайно решиш да забраниш остъкляването и просването на пране по балконите, рискуваш бързо да бъдеш изхвърлен от кметската надпревара.

7. Създай музей на съвременното изкуство

Може би пак ще ти прозвучи налудничаво, но един от най-големите притегателни центрове за финансови инвестиции и туризъм е добрия музей за съвременно изкуство. Тъй като източна Европа към момента няма изявен център, сега е момента да го направиш. Близки връзки с кмета на Базел и евентуално използване на марката Art Basel ти гарантира шеметен приток на платежоспособни туристи.

Плюс - за да си изцяло в крак с модерните тенденции, предложи максимално покритие на безжичен интернет в твоя град с достатъчно Wi-Fi зони, което окончателно ще впечатли инвеститорите.

Малки подробности винаги има и този път една мъничка такава са политическите ти убеждения. Вярно, лявата лента е бързата лента на магистралата, но ако си с леви убеждения, едва ли ще успееш да реализираш и частица от горепосочения план. Все пак не забравяй, че годината е 2007, а социалистическата революция бе отдавна. Тоест – мини вдясно.