Любимата на всички социална платформа Facebook ("Фейсбук") навършва седем години. Макар и без шумен рожден ден и почерпка, сайтът е по-популярен от всякога. Как се е развил той през годините, подобрил ли се е във времето и защо е толкова привлекателен? А какви рискове крие за по-малките си потребители?
Първоначално влизахме там с единствената идея да имаме повече приятели и да добавяме в листата си всички наши познати, за които знаем, че ползват платформата. Постепенно започнахме да пишем статуси, най-често свързани с това какво правим в момента или пък фрагменти от текстовете на песни или реплики от филми. Потребителят Петър Стойков, да речем, е написал, че му е „много гадно на работа", защото шефът му го следи. А пък Христо Манолов си е сложил на статуса текст от песен на „Нирвана".
След още година започнахме да „постваме" клипчета от You Tube и чалга от Vbox, както и да споделяме различни снимки, често компрометиращи. Какво бъдеще очаква най-популярната социална мрежа и за кого е предназначена?
По принцип социалните мрежи са създадени за юношите и децата и те много лесно и много бързо ги усвояват, коментира психологът Иван Игов. Той цитира изследване, направено от миналата година, според което деца от трети клас и нагоре вече имат профили във Facebook и търсят там приятели. При децата между 12 и 14 години вече почти няма такива, които да нямат профили, да нямат приятелски групи и общо взето контактите все повече и повече минават в онлайн пространството. „И ако преди, по наше време, ние гледахме да се приберем от училище по най-дългия път, за да бъдем по-дълго време заедно, сега пред всяко училище можете да видите деца, които разделяйки се, си казват „До скоро", което означава прибирам се вкъщи и сядам на компютъра", коментира Игов.
Игов обясни, че става дума за обмяна на информация във Facebook, която е на нивото на интересите на младите хора. По думите му те се интересуват от момичета или съответно от момчета, интересите им са свързани с музиката, свързани са със свободното време. Игов подчерта, че проблемът, за който наистина трябва да се говори, е свързан с информацията, която младите хора публикуват във Facebook и в другите социални мрежи, но най-вече Facebook. "Тази информация понякога е много разголваща. Ако погледнете например момиченца на 12-13 години какви снимки слагат, доста провокативни, и така общо взето копирани от чалга културата", коментира психологът.
Тези снимки, нещата, които споделят за себе си, които сега им се виждат интересни и така общо взето създават повече контакти и връзки, само след 10-15 години за много от тях могат да се превърнат в сериозна пречка, допълни той. В интернет пространството на практика нищо не изчезва и някой ден бъдещ работодател или човек, който ги харесва, може да провери нещата, които тези хора са писали за себе си, а там ще има вероятно такива, от които се срамуват, а не могат да премахнат.
„Има и още един проблем - една трета от насилието между децата, т. нар. „булинг", вече от реалното пространство се изнася във виртуалното. Много по-лесно е вече да наклеветиш някого, да му изземеш самоличността или да го злепоставиш по мрежата, отколкото да правиш това в училище. Там ще те видят 10-15 човека, а ако го пуснеш по мрежата, това могат да бъдат стотици хиляди хора", коментира Игов.
Самият аз не мога да дам отговор на въпроса защо си направих профил във Facebook и какви облаги или предимства ми носи той. Със сигурност обаче нямам снимки, в които се снимам в огледалото, показвам мускули или позирам полугол. И ако аз минавам в графата активен Facebook потребител, то има по-запалени от мен фенове на социалната мрежа. Добрин Георгиев е един от тях.
В момента Добри прекарва в социалната мрежа около два-три часа на ден, но признава, че преди „е бил там" ако не цял ден, то по десет минути на всеки половин час. Допълва, че преди е сменял статуса си по два-три пъти на ден, а сега е доста по-рядко - веднъж на два дни. Никога не и бил привърженик на групите във Facebook, членувал е само в тази със звучното име „Изтрещех", но се сеща и за онази с името „Ако си пил - слез, искам и аз да играя кючек на масата", както и за някои, свързани с Христо Стоичков покрай световното по футбол миналата година. Добри споделя, че е виждал компрометиращи снимки на 14-16 годишни момичета. „Отдавна се говори за такива проблеми в интернет, свързани със сексуален тормоз и т.н. Риск е за малките деца, в крайна сметка", казва в заключение той.
Освен досега изброените функции на сайта, както и задължителните коментари, харесванки, текстове и „куизове", Facebook предлага и чат между потребителите, както и създаване на отделни страници, с които можете да рекламирате себе си или вашата фирма, например. Всички големи заведения, компании и марки имат такива и там се публикува най-новата информация за даден продукт или събитие. Единствено евентуална опция за обмяна на файлове между потребителите би направила Facebook още по-популярен и използваем, като на практика изземе някои функции на друг комерсиален стожер - Skype. Но дотогава може би има време. Честит рожден ден, Facebook!