Политикът на 2006 година, министър-председателят Сергей Станишев в студиото на "Дарик" радио.
Почти 50 процента, БСП не е правила такъв резултат на избори - 47 процента от над 8 хиляди гласували избират Сергей Станишев за политик на тази година.
Би ми се искало да направи и БСП този резултат, дай боже.
Как изглеждаха през вашия поглед тържествата по приемането на България и Румъния в Европейския съюз? Разкажете го по-лично, като репортер.
Тържествата бяха скромни, но с вкус. Защото, от една страна, в Европейския съюз няма този ентусиазъм за разширяването, какъвто присъстваше през 2004 година при присъединяването на Полша, Чехия, Унгария и останалите страни от първата част от петото разширяване, но имаше добро разбиране от Европейската комисия, която организира честванията, че това е важно събитие за Европейския съюз. Имаше едно, според мен, много симпатично честване на един от централните площади в Брюксел с участието на председателя на комисията...
Там, където сложихте...
Да, където сложихме...
... картата на курабийка, сладкиш...
... прословутата карта на България от един сладкиш и много внимавахме да не вземе да изпадне. Затова така здраво притискахме с господин Калфин България. Пък после, когато се слагаше и румънската част, която беше отгоре и по-тежка, гледахме те да не ни изтласкат.
Да не ни отнесе.
Затова бяхме в пълна бойна готовност, за да задържим България, защото събитието действително е историческо. Тепърва ще се оценява от всеки един българин.
Вие сте потомствен политик. Всъщност не са много българите, за които това може да се каже. Вие тръгнахте по стъпките на баща си, отговаряхте в партията за това, за което и той е отговарял. Но интересно е как близките ви приемат новата посока, в която водите България?
Четох дори едно, така, тъжно интервю на Йордан Йотов, който казва - как ли би оценил изявите на Сергей неговият баща. Димитър като партизанин се бореше против капитализма, сега синът му го възстановява. И сигурно има такива от тези, които слагат, както чухте и във вашия портрет от Ангел Иванов, новите си дрехи, за да гласуват за БСП, които си задават тези въпроси.
Човек цял живот си задава въпроси сам на себе си, а и другите към него. Но аз мисля, че връщайки се към членството в Европейския съюз, че за левицата то е важно, защото нашето разбиране е, че Европейският съюз се гради на едни принципи, които са по същество социалистически или социалдемократически, а това е синоним за мен, принципите на това, че заедно страните от Европейския съюз могат да постигнат повече, че трябва да се развиват в хармония и че трябва да си помагат взаимно, принципът на солидарността е водещ.
Знаете ли, много се говори за еврофондовете, но никой не си задава въпроса и не отговаря на него - защо Европейският съюз дава на България тези пари от европейските фондове. 11 милиарда евро са планирани за следващите седем години. Защо? Защото основна ценност в Европейския съюз е да се помогне на тези, които са по-изостанали икономически и социално да достигнат средното европейско ниво, и целият Европейски съюз да бъде по-балансиран и хармоничен.
Един социалистически въпрос, този за доходите. Впрочем и председателят на парламента Георги Пирински, и президентът Георги Първанов в интервютата, които дадоха за "Дарик" радио, умерено критикуваха политиката, която води правителството, от социална гледна точка. Първанов каза - правителството трябва да е по-активно по поети социални ангажименти. Тази седмица, в която бяхте в Брюксел, пенсионери отново протестираха около парламента.
Винаги политиката е баланс между желаното и възможното. В крайна сметка аз днес прочетох във вестниците данните от Националния статистически институт, че по същество доходите са нараснали с повече от 15 процента за една година. Малко са европейските страни, които имат такова нарастване на доходите в рамките на 12 месеца, в сравнение с ноември миналата година. Разбира се, много съблазнително е, особено за един политик от левицата, да направим много по-драстично нарастване на доходите.
Но в крайна сметка това е въпрос на отговорност, защото при финансова нестабилност, която е възможна при много рязко увеличаване на доходите - с 50-60 процента, както направиха в Унгария, в крайна сметка финалният резултат не веднага, а след известно време, е, че се налага заради финансовата нестабилност, която се получава, да се затягат коланите.
Моето разбиране е, че трябва, разбира се, да бъдем по-активни, да се стремим още по-ускорено да увеличаваме доходите, защото България остава една от най-бедните страни в Европа, но да го направим така, че да не подложим на риск тези, които са най-бедни и със средни доходи.
Защото - спомнете си 1997 година. Кой загуби от тогавашната финансова криза и нестабилност - най-богатите или пенсионерите, работещите на заплата... Мисля, че те бяха най-потърпевши. Затова трябва да мислим не само конюнктурно как да станем популярни сега до следващите два-три месеца, а дългосрочно и отговорно пред същите тези хора.
Каква България влиза в Европейския съюз? Ще кажат някои - със столица, в която не можеш да кацнеш със самолет, например. И впрочем почти всички, които гостуваха, от политическия елит на държавата, остро критикуваха опозицията и публично, и в ефир това, че не може да се кацне в София, това, че другите летища не стават. И питат какво прави правителството.
Вижте, аз самият през последната седмица два пъти кацах извън София, в Солун...
Сигурно хич не ви е приятно...
В Солун, след което се наложи да пътувам още 4 часа до столицата, и в Пловдив вчера вечерта. Разбира се, ще търсим възможност максимално бързо да направим летището още по-съвременно. Но наред с това има определени метеорологични параметри, при които и най-съвременната техника не помага. А не е тайна, всички знаем, че ако в София има и грам мъгла, тя обезателно ще бъде на летището, така е избрано.
Мисля, че от Министерството на транспорта дадоха много аргументирани обяснения за техническите причини, които са, така, реалност и които не могат да бъдат преодолени за седмица или две. Така че това не е приятно.
Но все пак към въпроса ви - каква България влиза. Влиза България, която е много променена, по сравнение с преди 5 години и преди 10 години още повече. И това в много голяма степен се дължи на европейската перспектива, защото без нея много промени нямаше да станат по начина, по който станаха, добри промени, и България нямаше да се пребори за членството в Европейския съюз. А това според мен е истинското събитие на годината. Защото преди една година не беше гарантирано по никакъв начин, имаше много лоша среда, много неща не бяхме свършили.
И при първата ми среща с председателя на Европейската комисия, една седмица след като беше формирано правителството, той каза - ние сме много загрижени, че вие няма да се справите, имате много сериозни изоставания, затова трябва да работите изключително тежко и отговорно. И точно това правеше правителството през последните 15 месеца откакто беше създадено, това беше един от водещите приоритети.
И аз съм убеден, че това е историческо събитие за страната. Ние не можем да го осъзнаем като ефект и последствие, но тепърва, след първата, втората, третата година, положителните ефекти ще стават все по-осезаеми, все по-видими за всеки един българин и за България като цяло.
Е, ще видят ли...
Няма страна, която е влязла в Европейския съюз, и не е дръпнала икономически и социално в своето развитие.
Е, ще се видят ли нормални пътища, по които да се стига до българските градове? Какво става с проекта за магистралите, защо толкова време няма решение? Ако няма да се строи, както бяха решили НДСВ, магистрала "Тракия", хайде да се строи друга. Защо не се строи?
Първо, се строи. През тази година общата дължина на построени магистрали ще бъде около 90 километра. За последните 15 години няма една година, когато...
Бойко Борисов каза, че в София е направил повече пътища, отколкото вие в държавата. Преди малко.
Добре, дай боже, аз съм за. Но, вижте, 90 километра магистрали в държавата не са се строили не за последните 15, сигурно за последните 20 години. Това не е само наша заслуга. Но заслуга на това правителство е, че се ускори изграждането, контрола върху строителите, натиска да се свърши работата своевременно. И дължината на пътищата, които са рехабилитирани или реконструирани, тази година е три пъти по-голям, отколкото през миналата година.
Но вие добре разбирате, пътят не е нещо, което можеш да го построиш за един или два месеца, но процесът тръгна и най-важното според мен е, че имаме по-дългосрочно виждане за това кои са приоритетите в изграждането на инфраструктурата - и пътната, и екологичната, и енергийната, и всякаква друга, и железопътна в това число, и трябва просто да изпълняваме тази програма, която беше одобрена през лятото от правителството.
А за "Тракия" какво се реши последно?
За "Тракия" мисля, че до един месец...
... португалците ще строят или няма да строят?
До един месец ще приключим преговорите. Правителството има ясна позиция по нещата, които трябва да се променят в договора. Ако португалците искат да продължат тази концесия и да изградят магистралата, просто трябва да отпаднат тези държавни гаранции, които са записани, трябва да се намали цената на строителството и редица други конкретни изисквания от наша страна. Ако те ги приемат, ще може да се финализира договорът, ако не, ще се намери друг вариант, ... е налице...
Какъв е?
Няма да ви кажа засега.
С държавни пари ли ще строи или европейците ще платят?
Ще се намерят средства, без да се изразходят средства от държавния бюджет според мен.
Друга концесия?
Различни са вариантите.
Няма да кажете, разбирам, за да не настоявам.
Не, не настоявайте.
Големият енергиен дебат през българската призма. Какво точно ще подпише България в понеделник за газа?
Очаква се да се подпише споразумение с "Газпром".
Според Ройтерс, да ви кажа какво знаем, 20 процента още от второто тримесечие на 2007 г. по-скъп природен газ, казва Ройтерс. От 2011-2012 г. сегашната усреднена стойност да се повиши с 40-45 на сто. Вярно ли е това, което са разбрали, Ройтерс е добра агенция?
Ройтерс е добра агенция, но правителството знае, разбира се, повече за хода на преговорите. Вижте, простичко казано, в края на миналата година "Газпром" поставиха искането към България да се променят цените на доставките на газ специално в частта, която се плаща от "Газпром" за транзит по много по-ниски от пазарните. Основното съображение на "Газпром" беше рязката промяна в пазарната конюнктура.
Правителството отклони, и то много категорично, този подход, който беше предложен - че в рамките на един месец трябва да се договорим за новите цени и от началото на 2006 г., която приключва, да влязат в сила новите цени на газа. Ние казахме: ние сме готови и желаем едно дългосрочно сътрудничество с "Газпром", защото те са основен доставчик на газ за България, за региона, изобщо за по-голямата част от Европа, защото ако не знаете, около 60 процента от газа за Европейския съюз се доставя от "Газпром" и географията има своята логика.
Защото, когато говорят за връзване с "Газпром", а някой да ми каже откъде да си доставяме газа. И в продължение на близо една година се водиха много сериозни преговори, преговори, които в максимална степен отчитат и българските интереси. Те се водеха от ръководството на "Булгаргаз" и мисля, че е постигнат разумен баланс.
Алтернативата беше, да кажем, както бяхме направили при първата среща, която беше много ултимативна от страна на "Газпром", има договор, който според нас е валиден до 2010 г., и можем да се съдим в арбитраж. Това обаче носи своите рискове. Първо, рискове краткосрочни, защото всеки един договор така или иначе може да бъде интерпретиран юридически по един или друг начин и няма гаранции, че "Газпром" не би предприел други действия икономически.
Да спре газа.
Едва ли биха тръгнали към спиране на газа, но има много, във всеки един договор има различни подводни камъни и различни интерпретации. Така или иначе "Газпром" е доставчикът, те държат крана и имат много механизми за оказване на натиск.
Тоест България ще приеме по-висока цена...
Вторият елемент, значи ние преговаряхме, изхождайки от две неща - да се постигне плавно увеличаване на цените на газа, без да се засегне конкурентоспособността на икономиката и най-вече да бъде графикът такъв, че да бъде приемлив и за потребителите, да не се създават шокови увеличения. Второ, да гарантираме транзита по обем сега и в една перспектива през територията на България, от което България печели много средства.
И последно, да се гарантира дългосрочност на доставките, защото при подхода - до 2010 г. не ни питайте, 2010 г. следващо българско правителство, вероятно различно по състав, но българско правителство, щеше да бъде абсолютно безоръжно в преговорите с "Газпром" и щеше да бъде принудено да приеме всякакви условия, каквито бяха предложени.
Тоест България приема по-високи цени срещу повече сигурност?
Да, с плавен график и с отстояване на редица наши...
Тези цифри верни ли са, които Ройтерс разпространява?
Различно е. Има нюанси, които не са отчетени в информацията на Ройтерс.
Бяхте в Ирак тази седмица.
Да.
Защо ви се налага да ходите в Ирак при тази последователна позиция миналата година. Тогава отново разговаряхме и вие бяхте категоричен, че ще се спази политиката, обявена от БСП - българските войски да бъдат върнати. Оказва се, че все пак войниците ни се наложи да останат. Ще останат ли и следващата година?
Отидох в Ирак поради две причини. Първата, свързана с българския контингент, който е разположен в лагера "Ашраф", защото смятам, че българските войници, където и да са в чужбина, особено в най-горещите зони, трябва да почувстват подкрепата на българската държава. Да знаят, че не са просто пратени там и оставени сами за себе си. Те изпълняват държавна мисия и имат подкрепата на страната като цяло.
И втората причина - защото направих срещи заедно с вицепремиера Калфин с президента, премиерминистъра и председателя на парламента на Ирак. Защото Ирак е страна потенциално... изключително богата, влиятелна и важна за региона. И България не може просто да стои и да каже - ние имаме един контингент, защото ни натискат американците и повече нищо да не ни интересува.
А ние затова ли имаме контингент?
Аз смятам, че не за това. Но все пак да кажа за срещите, защото има перспективи за икономическо развитие, колкото и странно да изглежда сега, и сега моментът е много ключов, преходен, от едно състояние към друго. То може да се развие към по-добро или към по-лошо. Това зависи от два фактора. Първо, новата, очаквана стратегия на Съединените щати за стабилността в Ирак. И второ, промените в самия Ирак.
Защото назрява разбирането сред водещите сили и в трите основни групи - шиити, сунити и кюрди, че трябва да се договорят помежду си, основните, умерените сили за това какво е бъдещето на Ирак, как ще се разпределят приходите от нефт, които са главен източник на богатството на страната.
Ако постигнат това в съчетание с нова стратегия на Америка, която ще предоставя все повече власт на иракските власти, в това число и в областта на сигурността, това дава реални шансове страната да се стабилизира. И българският контингент, да подчертая, новият български контингент е с мисия, коренно различна от тази, която беше в Кербала и в Дивания.
Първо, те не патрулират по улиците. Нямат характер на контингент, който е мироналагащ, какъвто беше предишният батальон, а те охраняват една бивша въоръжена групировка, която се е разоръжила, която се намира в лагери и те конкретно охраняват тези, които са излезнали и от групировката, и са подали молби за бежански статус в различни страни и очакват отговор. И освен всичко останало този лагер е, така да се каже, под егидата на ООН, което придава различна, международна легитимност на българското участие.
Разбирам ви, че българите ще останат в...
Това ще преценим, след като...
... Ирак следващата година.
Това ще преценим, след като ни е ясна новата стратегия и на Съединените щати, и промените в Ирак, които се очакват в политиката във вътрешен план, и тогава ще решим дали България ще продължи тази форма на участие.
Блиц въпроси. Предвиждате ли промени в правителството след като България стане член на Европейския съюз?
Аз не мисля, че каквито и да било промени трябва да бъдат съобразени с една или друга дата.
Тоест не предвиждате.
В момента - не.
Ще приемете ли оставката на Ал Джебури, ще направите ли Агенцията по туризъм министерство?
Аз мисля, че проблемът на всяка една институция е не дали се нарича Държавна агенция или министерство. Между другото обемът на пълномощия на Агенцията е много важен, а това дали има конкретна политика. Доколкото знам, подготвена е по-цялостна стратегия за развитието на туризма.
И аз имах един разговор с г-н Ал Джебури преди той да си подаде оставката, когато той ме информира за това намерение, когато му предложих все пак първо да се обсъди стратегията, да се види дали тя има достатъчно и политическа, и обществена, и икономическа подкрепа.
Защото дори напускането, ако това е негово лично решение, както е написано в молбата, с лични мотиви - едно е да напуснеш когато не си свършил докрай работата. Друго е да кажеш - ето, направихме това, това е продуктът от моята работа и сега мога със спокойно сърце да си тръгна.
Как отговаряте, нека бъде в същия стил, на Андрей Рачейв в "24 часа" - "БСП опази Щирлиц, но струваше ли си?" по повод начина, по който отваряте досиетата?
Аз смятам, че си струваше, защото... Има объркване в общественото съзнание. Законът е за публичност на миналото на тези, които заемат публични длъжности - държавни, в местната власт, медийни фигури и т.н. Според мен смисълът не е да си разкриваме пред други държави структурата и състава на българското разузнаване - военно и цивилно, сега.
Това според мен е безумие и никой не го прави. И затова се прие според мен от парламента едно разумно решение. Да, огласяват се и ръководителите на секции и отдели от НРС и Военна информация преди 1991 година. А тези, които са работили през последните години на тези длъжности, които са кадрови офицери от Българската армия, не би трябвало да ги подлагаме на такава публичност и не би трябвало по този начин да застрашаваме и тези, които работя за сигурността на България в чужбина.
Добре. Трябва да свършваме. Вашият личен урок на 2006 година, научихте ли нещо ново да правите, нещо ново, което не сте можел?
О, много неща според мен съм се научил, защото аз се уча всеки ден от новите, конкретни задачи, с които се сблъсквам. Мисля, че най-големият урок за мен беше как сравнително успешно да се управлява за първи път едно правителство, което е реално коалиционно и в което трябва да има реален диалог и чуваемост между трима партньори. Да се пазят баланси, без това да попречи на движението на страната напред. А страната се развива добре.
Постигнахме членство, без да се хваля прекалено много, членството в Европейския съюз. Гарантирана е финансовата стабилност, има увеличение на доходите и има икономически растеж, който е безпрецедентен за България, над 6 процента за годината и до сега, по-точно до ноември - 3 милиарда и 200 милиона евро преки чуждестранни инвестиции. Това не се е случвало в България. Това не означава, че няма проблеми пред правителството, че няма проблеми страната. Но все пак това е добра база, за да работим още по-ефективно през следващата година.
Политикът на 2006 година Сергей Станишев, министър-председател на България в "Годината" на "Дарик" радио.