Министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов в "Седмицата" на Дарик радио.
Какво става с европарите?
Мисля, че в съвсем скоро време въпросът ще бъде решен. В момента има редовна одитна мисия на Европейската комисия от, мисля, че трети ден вече е тук. По моя информация протичат нормално, говоря за програма ФАР към МРРБ. Смятам, че няма да има проблеми. Това, което сме дали като обяснение, моята информация е, че задоволява представителите на комисията. Да се надяваме, че всичко ще бъде в ред.
Всъщност какво обяснихме, г-н Гагаузов? Това, което разбраха българите от вестниците през тази седмица, включително и от нашия ефир е, че Димчо Михалевски, програмният ръководител по ФАР във вашето министерство, той е и ваш заместник, и Гергана Беремска, която е държавният съкровищник в Министерство на финансите, са сменени. С това ли се изчерпват отговорите, които дава България или дадохме и други обяснения?
Първо, трябва да поясним на всички слушатели в какво се състоеше проблемът. Редовни мисии на Европейската комисия се правят не по веднъж на година и се дават препоръки за отстраняване на допуснатите слабости. Това, че се вдигна толкова шум по медиите, лично за мен беше изненада, защото това не е някакъв политически проблем, това е организационен проблем на нашите звена, които са оторизирани да се занимават и да ръководят тези средства. Така че, ако от 492 действащи договора имаме бележки по четири от тях, аз не мога да кажа, че там работят само идеални хора. Това са преди всичко млади хора, които е възможно и са допуснали някои дребни пропуски, но те не са от такова естество и ние нямаме бележки от Европейския съюз едва ли за някаква злоупотреба или за умишлено боравене със средства. Това са чисто технически неща. Ние сме дали необходимите обяснения и въпреки това, по искане на комисията, ние сменихме и двамата ръководители на програмите, но специално за Министерството на регионалното развитие мога да кажа – не, защото не се е справил г-н Михалевски, а защото това беше един жест на политическа воля от наша страна да направим тази смяна.
Защо България има проблем с усвояването на парите? Все пак ЕК даде 25 конкретни примера, между които доставка на оборудване различно от това, което е отбелязано в договорите, значително промени в бюджетите.
Това е единият от въпросите и при нас, но не става въпрос за доставка на различно оборудване. Става въпрос за доставка на едно и също оборудване от двама производители и единият, който е засегнат от това, се жалва. Разбирате ли? И то не ги доставяме ние. Ние си провеждаме процедура, печели я също чужда фирма, не българска, която доставя всички тези неща и се е получило такова нещо. Струва ми се, че първо трябва да се вниква в проблемите и тогава да се пишат неща, които понякога, за съжаление, нямат нищо общо с действителността. Така или иначе ние като управляващи органи също си имаме своите пропуски. Ние сме в период на усвояване на капацитет от по-високо ниво, така че възможно е да се допускат и такива грешки.
Част от критиките на ЕК бяха наистина от техническо естество, даже звучат абсурдно – закъснение при обявяване на тръжни процедури, неизяснени въпроси, свързани с ДДС, окончателни плащания без окончателен доклад. Това е просто...изглежда глупаво. Да не извършиш някакви документни...
Просто хората имат свои правила, които ние сме приели и които трябва да спазваме.
Става дума защо не спазва България някакви (...) като трябва да имаш окончателен доклад, не е толкова трудно да го направиш окончателния доклад и тогава да платиш.
Понякога при нас се подценява един ден или една седмица, а за тях това е съществено нарушение. Примерът, който е с тези пречиствателни станции по поречието на Арда – фалира немската фирма, обявена е в несъстоятелност в Германия, която е изпълнител на тези обекти и трябваше да направим нещо, защото оставаха само два месеца до завършването на тези обекти. Затова ние решихме, че ще се разплащаме директно на подизпълнителите, които са български фирми, а не да превеждаме парите на немската фирма и те да бъдат задържани там и да не можем нито да си получим парите, нито да завършим обектите. Някъде има недоизяснени неща в тази връзка, но в края на краищата нашите обяснения бяха приети и всичко е нормално.
За колко пари по ФАР, всъщност става дума, че са спрени плащанията в момента?
Аз не бих казал, че има спрени. Ние в момента докладваме за вече изпълнени проекти, които обаче трябва да бъдат сертифицирани от Брюксел и съответно платени на българската страна и това в момента си обясняваме. На практика обектите се изпълняват.
За колко пари става дума?
Единият от проектите, който има стойност около 8 млн.евро, бележките ни са само за около 3 % от стойността, така че при нас това общо става дума някъде за около 300-400 хиляди евро.
Всъщност тези бомбастични цифри – 80 млн. за 2005. Още над 200 млн. за 2006 година. Това са неверни суми, така ли?
Ако правилно чух въпроса, става дума за проекти, които са минали, утвърдени, съответно спечелили търга или конкурса, е утвърден с участието и на (...) на ЕК преди България да стане пълноправен член на Европейския съюз. Така че по същество, аз това се опитах да кажа, не става дума за оспорване за неправилно проведен търг или за някаква злоупотреба със средства. Това са технически неща, специално при нас, които трябва да бъдат отстранение и ние, разбира се, трябва да докладваме своевременно за евентуални промени или тогава, когато доставчикът на една или друга услуга ни информира, че той прави някаква промяна, съответно трябва да реагираме малко по-бързо.
Какво става с трите пътни проекта по ИСПА, по които също бяха спрени плащания от ЕС - за магистралата “Люлин” 111 млн.?
В момента, доколкото сме се уточнили с министъра на финансите, възлага се одитна проверка от независима организация, с която Министерство на финансите има подписан рамков договор. Не съм сигурен, но мисля, че беше KPMG, която ще извърши проверка за всички обекти, финансирани с европейски средства, за които бенефициент е Фонд “Републиканска пътна инфрастуктура” и след това с този доклад ние ще отидем в Брюксел и ще обясним какво е състоянието във фонда.
Т.е. вие очаквате, както ви разбирам, като срокове, в рамките на този месец да бъдат отстранени всички пречки пред финансирането на предприсъединителните проекти на България?
Да, надявам се, че това ще е факт до края на следващия месец, за да можем да продължим с по-бързи темпове и както казва изпълнителният директор на фонда – за да не пиша цял ден обяснения, да си гледам работата.
Според вас, тези слабости, които констатира ЕК, застрашават ли парите от фондовете след присъединяването?
Абсолютно нямат отношение към парите от фондовете. Това са различни неща и аз лично не мисля, че имат някакво отношение към структурните фондове. Това е друга програма, която за наша радост тръгва успешно и се надявам общините да представят повече, по-качествени проекти, за да усвояваме и хубаво средствата.
Регионалното развитие и благоустройството няма проблем, за какъвто говори министърът на земеделието при агопарите, където има слабости, които са критични.
Не, при нас няма. При нас няма такива проблеми, свързани с възможности за някакви връщания на средства и така нататък.
Какво става с магистрала “Тракия”? Намериха ли финансиране португалците? Остава им месец още, нали?
Остава им малко повече от месец. Надявам се да успеят да намерят това финансиране. Доколкото развирам, в началото на тази седмица ще има среща между функционерите, които да си уточнят по-нататъшните действия и да ги координират. И това, което съм заявявал неведнъж, е, че ние няма да удължаваме този срок, и ако те не се справят, ще търсим други пътища.
Срокът средата на май ли беше?
Около 14 май изтича.
Тоест, ако до 14 май ... то е българо – португалски консорциум, не дойде с осигурени пари да завърши магистралата и да я рехабилитира, няма да го строи този консорциум?
Да, да. Формално договорът няма да бъде задействан и ще бъде прекратен.
А каква е алтернативата за България?
Алтернативата е да поискаме финансиране или от предстоящите средства, които ще дойдат от иракския дълг, или от други средства, разчетени в бюджета като структурен резерв, за да започнем строителството усилено на магистралата.
Само не ви разбрах от кой дълг парите?
Иракският дълг за това, което ще бъде разплатено в средата на годината.
Колко се очаква да са тези пари от Ирак?
Малко над 300 милиона долара.
Колко ни трябват, за да завършим магистралата?
За завършването няма да са необходими средствата всички тази година. Аз мисля, че ние с една сума от порядъка на около 150 милиона лева можем да започнем трите най-невралгични участъка от магистралата и да започнем тяхното усилено изграждане.
Кои са трите най-невралгични участъка?
Това са между Стара Загора и Карнобат - участъкът Стара Загора - Нова Загора, Нова Загора – Сливен и Сливен – Карнобат.
За да завършим окончателно магистралата, с колко пари ще се оправи България?
На този въпрос мога да отговоря само тогава, когато ги започнем, защото ако още не ги започнем, зависи какви ще са условията, в които ще трябва да ги завършваме, има предвид икономическите условия. Но така или иначе за трите участъка от порядъка на около малко повече от 300 милиона евро.
А от Ирак ще вземем 300 милиона долара?
Да.
Тоест повече от половината ги имаме само от иракския дълг.
Разбира се, разбира се.
Вестник “Класа” предлага в един коментар тази седмица “Джейлан” да строи “Тракия” по договорката ток срещу инфраструктура, за да не съди България за нарушено споразумение. Как ви изглежда това?
Чувал съм разни /предложения, но точно това не, още повече че ще се наредят на опашката да съдят България и други, ако продължаваме с такива предложения.
С “Джейлан”, впрочем, разрешихте ли възелът, който се е завързал?
Въпросът с “Джейлан” може да бъде разрешен. Аз, доколкото съм в течение на въпроса, става дума за ... една процедура и те, заедно с българският участник в консорциума, имат огромни шансове да я спечелят и да продължат да строят Арда.
Да обобщим най-важното – в рамките на април вие очаквате всички средства по ФАР и ИСПА от предприсъединителните фондове да бъдат възстановени, да бъде възстановено получаването им от Европейската комисия. До 14 май очаквате българо-португалския консорциум или да намери пари, за да завърши автомагистрала “Тракия”, или България да вземе след това решение сама да дострои магистралата.
Да, надявам се, че това са реалистични срокове, и очакванията ни са да се случат. Мисля, че от българска страна всичко, което е необходимо, ще бъде изпълнено. Надявам се и нашите колеги от Брюксел да отчетат правилно усилията, които ние полагаме.
Забравих да ви попитам, каква е причината да не могат да се намерят пари от българо – португалския консорциум за “Тракия”. Защо банките не искат да ги дадат?
Аз мисля, че няма такава причина. Струва ми се, че те наистина ще успеят, но все пак трябва да знаем и какво се случва, ако въпреки това не успеят.
Коя банка има най-голям интерес към финансирането?
Не мога да кажа, за съжаление, защото разговорите, доколкото е моята информация, продължават да са с три банки и всяка една от тях имаше така желанието да осигури това финансиране.
Това са швейцарски и американски банки, ако си спомням вярно.
Да, да.
10 минути
БДЖ съобщи за отменени и закъснели влакове поради технически причини
За отменени и закъснели влакове съобщиха от „Българските държавни железници“ на ...
14 минути
Мъж удари по главата детето на приятелката си
Задържаха 44-годишен мъж за домашно насилие в село Орловец, община Полски Тръмбеш, съобщиха ...
35 минути
2-годишният Ники е сред най-активните читатели на библиотеката във Враца
2-годишно дете е сред най-активните читатели на Регионална библиотека „Христо Ботев“-Враца.
Това ...
46 минути
Предстои заседание на МС, ще обсъждат важни точки по бюджета и социалната политика
Министерският съвет (МС) ще проведе заседание днес от 13:00 часа, с предварителен дневен ...
51 минути
Популярната коледна мелодия „Джингъл Белс“ огласи Родопите с гайда (ВИДЕО)
Популярната коледна мелодия “Джингъл Белс” огласи Родопите в навечерието на светлите ...
ohnamama.bg
100 редки имена, които заслужават да излязат от сянка
Съществуват всевъзможни уникални имена – от креативни и съвременни до такива, взети ...
1 час
Продължава да е критично състоянието на около 40 души, ранени при атаката в Германия
Продължава да е критично състоянието на около 40 души, които бяха ранени при атаката ...
1 час
Атракция: „Коледен автобус“ ще радва софиянци
„Коледен автобус“ ще бъде атракция и ще радва софиянци за празниците.
На 22, 26 и 29 ...
1 час
Важни промени в организацията на движение на градския транспорт в София за празниците
Променя се организацията на движение на градския транспорт за коледните и новогодишните ...
2 часа
Арестуваха мъж, заподозрян, че е подпалил спяща жена в метрото на Ню Йорк
Полицията в Ню Йорк арестува мъж, заподозрян, че е подпалил спяща жена в метрото на ...
2 часа
Психотерапевтът Изабел Манолова със съвети как да се справим със стреса по празниците
Остават само два дни до Коледа и всички вече сме в трескава подготовка за празниците ...
2 часа
Каква ще е годината зависи от времето на празниците: Какво ни казват поверията
Времето около Коледа и Нова година може да ни покаже каква ще е следващата година.
Ето ...
2 часа
Отварят за движение отсечката от бул. „Тодор Каблешков“ до бул. „Черни връх“
От полунощ се отваря за движение бул."Тодор Каблешков" от ул. "Луи Айер" до бул. "Черни ...
2 часа
Протестиращите от столичния автотранспорт и Общината преговарят за КТД
В Столичната община започват преговорите за подписване на Колективния трудов договор ...
4 часа
Вкусът на традицията никога не излиза от мода: Ето как да си направим супер вкусни коледни сарми
С празниците наближаващи, много хора започват да мислят за традиционните коледни ястия.
Едно ...
10 часа
Либералите в ЕП предлагат изключването на ДПС от редиците си
"Изпълнителното бюро на АЛДЕ единодушно реши да препоръча изключването на „Движение ...
10 часа
Нетаняху: Израел ще продължи да действа срещу хусите в Йемен
Премиерът Бенямин Нетаняху заяви, че Израел ще продължи да действа срещу подкрепяните ...
11 часа
Вучич нарече опозицията „тъпи магарета и политически педофили“
Сръбският президент Александър Вучич отправи нови обидни квалификации по адрес на ...
12 часа
ПП очаква групата на „Обнови Европа“ в ЕП да изключи ДПС
Днес председателството на „Обнови Европа“ в Европейския парламент препоръча прекратяване ...
12 часа
Дерайлира пътническият влак от Царева Ливада за Габрово
Пътническият влак от Царева Ливада за Габрово дерайлира поради паднали скали. Това ...
13 часа
Виктор Орбан: Унгарска компания иска да купи „Лукойл - Бургас“
Унгарската "Мол" има оферта за "Лукойл-Нефтохим", съобщи БНТ. Компанията е един от участниците ...
13 часа
Делян Пеевски беше избран за единствен председател на ДПС
Сблъсъкът в ДПС достигна нови пикови стойности. Делян Пеевски свика извънредна Национална ...
14 часа
Майката на загиналото дете в Магдебург: Нека моето малко мече да полети отново по света
Германия скърби за жертвите на атаката в Магдебург.
Германските имиграционни власти ...
14 часа
И Сръбската православна църква се включи в политическата битка в Сърбия
Водачът на Сръбската православна църква патриарх Порфирий лично се намеси в политическия ...
15 часа
66% от французите вече са недоволни от новия премиер Франсоа Байру
Новият министър-председател на Франция Франсоа Байру се изправи пред ново предизвикателство: ...
15 часа
10 загинали при самолетна катастрофа в Бразилия
Малък самолет с 10 души на борда се разби в центъра на туристическия град Грамаду в ...
16 часа
Какво послание изпращат коледните картички на британското кралско семейство?
Търсенето на послание в коледните картички, които британските кралски особи изпращат, ...
16 часа
Вълна от опити за палежи залива Русия
Вълна от опити за палежи заля Русия в последните дни, а тяхна мишена са обекти като ...
16 часа
Руските сили са екзекутирали петима военнопленници
Руските сили са екзекутирали петима украински военнопленници, съобщи украинският ...
17 часа
197 ястия на Коледната трапеза в Димитровград (СНИМКИ)
1000 порции боб с тиква и царевица приготви на площада в Димитровград майстор-готвачът ...
17 часа
Шести ден: Спасителната акция за 13-годишния Ники от Конаре продължава
По разпореждане на вътрешния министър Атанас Илков действията по издирването на 13-годишния ...
17 часа
Митничари откриха еврови банкноти в чорапогащник и бельо на „Капитан Андреево“
Недекларирана валута на обща стойност 262 280 лева задържаха митническите служители ...
17 часа
Километрично задръстване от тирове и автомобили на границата с Турция
Огромни струпвания от тирове и леки коли са се образували на границата с Турция. Опашката ...
18 часа
Германските имиграционни власти са предупреждавали за заподозрения от Магдебург
Германската Федерална служба по проблемите на миграцията и бежанците съобщи, че е ...
18 часа
Путин се закани да унищожи Украйна след нападението с дрон в Казан
Руският президент Владимир Путин се закани да „унищожи“ още повече Украйна в отговор ...
18 часа
„Още един падна“: Защо руският генерал Игор Кирилов беше легитимна мишена за Киев
„Още един падна. Тази сутрин (на 17 декември 2024 г.) генерал лейтенант Игор Кирилов – ...
19 часа
Илков: Няма място за притеснения от съкращаване на бройки в „Гранична полиция“
Няма място за притеснения от съкращаване на бройки в "Гранична полиция" или за някакви ...
20 часа
Русия превзе още две села в Източна Украйна
Русия заяви, че е превзела още 2 села в Източна Украйна, което е най-новата териториална ...
20 часа
Нова измама в Ловеч: Купуваш подарък по интернет, получаваш неприятна изненада
В навечерието на коледните и новогодишни празници се увеличават броят на измамите ...
21 часа
Хеликоптер се включи в издирването на 13-годишния Николай
Хеликоптер се включи в издирването на 13-годишния Николай от село Конаре.
Шести ден ...
22 часа
Тайсън Фюри: Обраха ме, Усик получи коледен подарък
Тайсън Фюри заяви, че е бил "обран", след като загуби с единодушно съдийско решение от ...