Двойно повече хора у нас са пазарували онлайн през 2011-а
Двойно повече хора у нас са пазарували онлайн през 2011-а / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Двойно повече хора у нас са пазарували онлайн през 2011-а
48692
Двойно повече хора у нас са пазарували онлайн през 2011-а
  • Двойно повече хора у нас са пазарували онлайн през 2011-а

Онлайн пазаруването се превърна в голям хит най-после и у нас. Развитието на онлайн пазаруването роди и така наречените сайтове за групово пазаруване. Всеки ден на тях се качват няколко различни оферти на цена в пъти по-ниска от реалната, като се разчита на големия брой клиенти. Обикновено една такава оферта важи 24 часа, след което бива заменена с друга, което е и идеята на тези страници.

Как се развива тази търговия и превръщат ли се този тип сайтове в хит сред потребителите? Павел Хаджиев разговаря по темата с Дивил Кулев от фирмата за маркетингови проучвания „Ноема":

Това, което наблюдавахме през миналата година, бе един своеобразен бум, наблюдавахме ръст на хората, които изобщо пазаруват онлайн. По наши данни почти два пъти беше скочил броят на хората през 2011 г. спрямо 2010 г., като този скок се дължеше основно на сайтовете за групово пазаруване и бумът, който те предизвикаха.

За съжаление към момента нямаме последните данни да видим по Коледа и по празниците как са се държали и потребителите. Но има нещо като усещане, че сайтовете за групово пазаруване намериха вече своето място и ние не очакваме някакъв голям ръст на хората, които пазаруват там, а по-скоро плавен, нещата да вървят не така лавинообразно, както в началото.

Т.е. да има някакво покачване, но да е бавно.

По-скоро такива са нашите наблюдения. След първоначалния бум дори да е имало лек отлив, така че нещата сега просто да се наместват и ако има покачване, то наистина ще е по-бавно, отколкото беше през пролетта и в началото на лятото.

Според Вас има ли още хора, които да не са запознати с феномена колективно пазаруване и неговата идея?

Това със сигурност е така. По наши данни имаше известен дял потребители, които не знаят какво е сайт за групово пазаруване. Интересното е, че в сайтовете за групово пазаруване основната група, която пазарува, са сравнително млади хора между 20 и 30 години. Те съставляват почти половината от хората, които пазаруват в такива сайтове. Докато ако погледнем профилът на хората, които изобщо пазаруват в интернет, той е доста по-изтеглен в по-горни възрастови граници. В смисъл в интернет много по-често пазаруват и хора над 30 години, те са повече от половината дори от всички, които пазаруват в мрежата. Те обаче не се насочват толкова често към сайтове за групово пазаруване.

Може да се каже, че сайтът за групово пазаруване е доста младежки финомен, докато вече пазаруването в интернет, в друг тип сайтове през 2011 г. това, което наблюдавахме, е нарастване на средната възраст на пазаруващия онлайн. Има го това разминаване - пазаруващите в интернет се увеличават все повече, започват да стават и по-възрастни, докато бумът на сайтовете за групово пазаруване е основно сред младите хора на възраст между 20 и 30 години.

Проучвали ли сте какво най-често пазаруват хората?

Да, имаме дори сравнения между 2010 и 2011 години. В интернет традиционно се пазаруваха книги, обувки и дрехи, като през 2011 г. делът на пазаруването на дрехи и обувки нарасна и благодарение вероятно на сайтовете за групово пазаруване. Изключително висок скок имаме при хотелските резервации, билети, туристически услуги, като ръстът им е от 5 на 15% през 2011 спрямо 2010-а. Дрехите и обувките, които ние разглеждаме в една група също бележат ръст и в позицията. Книгите традиционно са на първо място, най-често пазарувани, като последните ни данни са, че се изравнява делът им с този на дрехите и обувките.

Смятате ли, че феноменът на сайтовете за колективно пазаруване закъсня у нас, след като по света той отдавна е известен.

Изобщо развитието на интернет пространството у нас има известно закъсняване в доста от нещата. Като цяло онлайн пазаруването имам чувството, че много по-бавно се наложи и продължава да се налага. Дали са закъснели? Може би дойдоха точно когато им беше времето, защото много бързо набраха популярност. Преди това не съм сигурен дали това би могло да се случи по начина, по който те успяха от тотално отсъстващи на нашия пазар, през пролетта и лятото страшно много хора започнаха да пазаруват. Те успяха да привлекат към онлайн пазаруването хора, които преди това не пазаруваха в интернет. Това е голямото предимство, че благодарение на тях се наложи онлайн пазаруването в много по-голяма степен като начин за осъществяване на покупки.

Анкета: Какъв е Вашият предпочитан начин за пазаруване?