За първи път медиаторите са включени в обхвата на Колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. Тяхната дейност вече е и нормативно регламентирана в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование и така училищата получават средства за възнаграждения на хората, които подпомагат учителските колективи, грижат се за връзката между семейство и училище и за включването на децата ежедневно в образователния процес.
Това стана ясно по време на церемония за награждаване на отличените в конкурса „Медиатор на годината“ от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков. Събитието се проведе в МОН и се организира от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“.
В Колективния трудов договор е записано, че за длъжностите „образователен медиатор“ и „помощник на учителя“ и други, които подпомагат учителските колективи, трябва да се изплащат не по-малко от 105% от минималната работна заплата, за която има средства в бюджета на училището.
„Медиаторите са ключов елемент в общите ни усилия по връщане и задържане на децата в клас и затова за мен беше много важно да променим механизма и регламента на тяхната работа, за да гарантираме устойчивост“, подчерта министър Цоков. До този момент тяхната дейност се финансираше по различни проекти, а през 2023 г., поради изчерпано финансиране и липса на действия имаше реална опасност тяхната работа да спре.
Благодарим, че спасихте професията ни и за толкова кратки срокове направихте всички стъпки, за да бъдем истинска част от системата на образованието, обърна се председателят на УС на Център „Амалипе“ Деян Колев към министър Цоков. Той обърна внимание и че след направените нормативни промени, ще се позволи на повече училища да назначат медиатори със средства и от бюджета си, а финансиране ще се използва както от новия проект „Успех за теб“ с европейско финансиране.
За учебната 2023/2024 г. са назначени общо 1 184 медиатори в цялата страна, стана ясно по време на събитието. „Благодаря на всеки един от тях, за ежедневната им борба, за да останат децата в класната стая“, обърна се министър Цоков към тях. Той подчерта и важността на работата в екип между медиаторите и представителите на институциите в екипите, които работят в рамките на междуинституционалния Механизъм по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. През последните шест години в клас са върнати около 80 000 деца, като 50 000 от тях са се задържали трайно в училище, а голяма роля за това има и работата на медиаторите.
По време на церемонията Веселин Сандев от 1-во НУ "Христо Смирненски" в град Омуртаг, бе обявен за „Медиатор на годината“. Призове получиха още петима медиатори за работата си с деца и родители от страната - Радослава Спасова, Диана Царибродска, Ивета Иванова, Силвия Павлова и Атанас Атанасов.
Проф. Галин Цоков връчи и плакет на МОН на Деян Колев за цялостната му дейност и последователни усилия за развитие на мрежата от медиатори в цялата страна. Министърът благодари на него и на екипа на Центъра за съвместната работа по отношение на осигуряването на достъп до образование за всяко дете и ученик и работата с родителите.
За своя труд и усилия за образователна интеграция медиаторите бяха приветствани и от Лало Каменов, директор на Центъра за образователна интеграция да деца и ученици от етническите малцинства. Той поздрави учениците за предстоящата ромска Нова година, а също и арменската общност, които я посрещна на 6 януари.
След награждаването ученици от СУ "Христо Смирненски" в Гулянци представиха традиционни обичаи за отбелязването на ромската Нова година и сурвакаха ръководството и експертите от МОН. Гости на тържеството бяха заместник-министрите Емилия Лазарова и Мариета Георгиева, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, директорът на дирекция „Приобщаващо образование“ Грета Ганчева, както и представителите на Българо-швейцарската програма за сътрудничество Томас Щауфер и Теменужка Кутевски.
Всяка година МОН се стреми да увеличава средствата за работа с уязвими групи, които получават училищата допълнително, като през 2021 г. те са били около 30 млн. лева, за 2022 г. са над 34 млн. лв., а през 2023 г. надхвърлиха 36 млн. лева. С тези средства може да се изплащат допълнителни трудови възнаграждения за служители, включени в екипите за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици, за заплащане на допълнителни учебни часове по български език в училищата и на допълнителни модули за деца, които не владеят български език, в детските градини. Те могат да се ползват и за наемане на персонал, ангажиран с мерки за подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане от системата на образованието на децата и учениците от уязвими групи.
Това стана ясно по време на церемония за награждаване на отличените в конкурса „Медиатор на годината“ от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков. Събитието се проведе в МОН и се организира от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“.
В Колективния трудов договор е записано, че за длъжностите „образователен медиатор“ и „помощник на учителя“ и други, които подпомагат учителските колективи, трябва да се изплащат не по-малко от 105% от минималната работна заплата, за която има средства в бюджета на училището.
„Медиаторите са ключов елемент в общите ни усилия по връщане и задържане на децата в клас и затова за мен беше много важно да променим механизма и регламента на тяхната работа, за да гарантираме устойчивост“, подчерта министър Цоков. До този момент тяхната дейност се финансираше по различни проекти, а през 2023 г., поради изчерпано финансиране и липса на действия имаше реална опасност тяхната работа да спре.
Благодарим, че спасихте професията ни и за толкова кратки срокове направихте всички стъпки, за да бъдем истинска част от системата на образованието, обърна се председателят на УС на Център „Амалипе“ Деян Колев към министър Цоков. Той обърна внимание и че след направените нормативни промени, ще се позволи на повече училища да назначат медиатори със средства и от бюджета си, а финансиране ще се използва както от новия проект „Успех за теб“ с европейско финансиране.
За учебната 2023/2024 г. са назначени общо 1 184 медиатори в цялата страна, стана ясно по време на събитието. „Благодаря на всеки един от тях, за ежедневната им борба, за да останат децата в класната стая“, обърна се министър Цоков към тях. Той подчерта и важността на работата в екип между медиаторите и представителите на институциите в екипите, които работят в рамките на междуинституционалния Механизъм по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. През последните шест години в клас са върнати около 80 000 деца, като 50 000 от тях са се задържали трайно в училище, а голяма роля за това има и работата на медиаторите.
По време на церемонията Веселин Сандев от 1-во НУ "Христо Смирненски" в град Омуртаг, бе обявен за „Медиатор на годината“. Призове получиха още петима медиатори за работата си с деца и родители от страната - Радослава Спасова, Диана Царибродска, Ивета Иванова, Силвия Павлова и Атанас Атанасов.
Проф. Галин Цоков връчи и плакет на МОН на Деян Колев за цялостната му дейност и последователни усилия за развитие на мрежата от медиатори в цялата страна. Министърът благодари на него и на екипа на Центъра за съвместната работа по отношение на осигуряването на достъп до образование за всяко дете и ученик и работата с родителите.
За своя труд и усилия за образователна интеграция медиаторите бяха приветствани и от Лало Каменов, директор на Центъра за образователна интеграция да деца и ученици от етническите малцинства. Той поздрави учениците за предстоящата ромска Нова година, а също и арменската общност, които я посрещна на 6 януари.
След награждаването ученици от СУ "Христо Смирненски" в Гулянци представиха традиционни обичаи за отбелязването на ромската Нова година и сурвакаха ръководството и експертите от МОН. Гости на тържеството бяха заместник-министрите Емилия Лазарова и Мариета Георгиева, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, директорът на дирекция „Приобщаващо образование“ Грета Ганчева, както и представителите на Българо-швейцарската програма за сътрудничество Томас Щауфер и Теменужка Кутевски.
Всяка година МОН се стреми да увеличава средствата за работа с уязвими групи, които получават училищата допълнително, като през 2021 г. те са били около 30 млн. лева, за 2022 г. са над 34 млн. лв., а през 2023 г. надхвърлиха 36 млн. лева. С тези средства може да се изплащат допълнителни трудови възнаграждения за служители, включени в екипите за обхващане и задържане в образователната система на деца и ученици, за заплащане на допълнителни учебни часове по български език в училищата и на допълнителни модули за деца, които не владеят български език, в детските градини. Те могат да се ползват и за наемане на персонал, ангажиран с мерки за подпомагане на достъпа до образование и предотвратяване на риска от отпадане от системата на образованието на децата и учениците от уязвими групи.