В 5 страни в ЕС може да се провери дали е превъртян километражът на дадена кола
В 5 страни в ЕС може да се провери дали е превъртян километражът на дадена кола / Thinkstock/Getty Images
В 5 страни в ЕС може да се провери дали е превъртян километража на дадена кола
89795
В 5 страни в ЕС може да се провери дали е превъртян километража на дадена кола
В 5 страни в ЕС може да се провери дали е превъртян километража на дадена кола
  • В 5 страни в ЕС може да се провери дали е превъртян километража на дадена кола
  • В 5 страни в ЕС може да се провери дали е превъртян километража на дадена кола

За да се предпазим от превъртян километраж е добре преди покупката на автомобил да бъде направена техническа проверка в доверен на нас сервиз. Това е един от съветите на директора на Европейския потребителски център Игнат Арсенов. Той обясни, че внимание трябва да се обръща и на състоянието на автомобила.

С колко ни ощетяват колите с "върнати" километражи

Сигурна проверка, че автомобилът, който купуваме не е с превъртян километраж може да се направи ако закупуваме кола от пет страни от ЕС, обясни Арсенов.

"В Белгия и в Холандия има специални регистри, т.нар. "car pass" и "nap document", в които се въвежда километража на автомобила, т.е. всеки, който си купува от Белгия и Холандия може да провери реалния километраж на колата и ако той не съответства на този, който се продава, вижда, че има проблем. Във Великобритания също има схема, която се използва, където също се регистрира и това може да бъде проверено независимо от продавача. Също така от сайта на Шведската транспортна агенция ако купуваме от Швеция може да бъде проверено. Може да проверим и в Унгария."

Искат да се криминализира „връщането" на километража

В тези пет държави обаче липсват Германия и Италия, от където най-често се купуват автомобили, затова преди покупка е добре да се направи техническа проверка на място и в доверен, избран от нас сервиз.

"На много от признаците за превъртане на километража си личат при техническа проверка т.е. техническите показатели на автомобилите са занижени при едни километри в сравнение с други, например компресия на двигател т.е. двигателят започва да губи част от своите качества, заради изминаване на повече километри и това един сервиз може да го установи чрез измерване косвено на други показатели".

Има и електронни начини за проверка, но те са по-трудни.

"Тъй като се заличава обикновено в компютъра на съвременните автомобили, макар и превъртане то вече няма реално въртене на километраж както е било преди. Сега всичко вече е електронно. Представя манипулиране на самия компютър и на данните в него, но тези данни ги има на много места, на много места в самия софтуер. И може да се провери на няколко места дали това нещо е така".

На състоянието на автомобила също трябва да се обърне внимание.

"Той самият автомобил, който се рекламира за 100-120 хиляди километра, който са повечето, които се продават в България, всъщност може да се провери по износването на такива части като седалки и волани, скоростни лостове и различни ръкохватки вътре в колата. Те са изключително изтрити, захабени и това е една индикация, че той сигурно е каран много и че не е каран 100 хиляди километра".

Арсенов обясни, че трябва да внимаваме и за сменени части. По думите му ако лоста за скоростите или волана са по-нови или са лъснати добре е очевидно, че някой иска да прикрие нещо.