С колко ни ощетяват колите с върнати километражи
С колко ни ощетяват колите с върнати километражи / Thinkstock/Getty Images

Едва 4% от 4-те милиона автомобила у нас са на възраст до 5 г., докато почти всеки втори е на около и над 20 г.

Най-често автомобилите втора ръка идват от Германия или Италия. Ако карате такъв, е твърде вероятно неговият километраж да е „превъртян" т.е. манипулиран.

Това се прави от недобросъвестни търговци по веригата с цел вдигане на цената - у нас нерядко с до 30%, в Германия пък - средно с 3400 евро. Според статистиката една трета от колите са „пренавити". Това означава, че потребителите са ощетени с милиарди, допълва бТВ.

Предлагат да се криминализира превъртането на километража на стари коли

В същото време по улиците се движат возила с почти изчерпан ресурс, които са потенциално опасни, но водачите просто няма как да знаят това, ако не разполагат с достатъчно познания (или добър монтьор).

Вече има предложение за законови промени, които ще криминализират тези измами, но в момента за обикновения купувач е почти невъзможно да знае с какво точно си тръгва от автокъщата.

Да се проследят километрите на една вносна кола се оказва се трудна задача. В същото време само за секунди може да стигне до хора, които манипулират километражите.
„Пуснах си колата за продажба, но е на 230 000 километра никой се не обаждаше. Пуснах я на 180 000 с идеята, че в Карлово ще превъртя километража, но имах работа и не стана. Сега обаче ми се обаждат за оглед довечера и ситуацията е конфузна: в обявата е 180 000, на километража - 230 000. Ако знае някой - къде да го врътнем пустия километраж?", съвсем спокойно пита продавач в онлайн форум.

Колкото по-малко са километрите, толкова по-висока е цената. Опитните монтьори дори с просто око могат да хванат измамата и превъртането на километража - гледат цялостното състояние, като твърдят, че „грешката" е в рамките на 50 - 100 000 км.

„Българинът иска да бъде лъган, иска да плати евтино", смята зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев.

По думите му открай време е известно, че километражите се манипулират и затова е по-добре да оглеждаме за возила в по-големите автокъщи, които са част от организацията. Там „все по-малко и по-малко" мамели хората.

А това, в крайна сметка, е бизнес за милиони и малцина искат да се откажат от него.
Съюзът на българските автомобилисти има радикално решение на проблема - предложение за законови промени, с които „превъртането" на километража става престъпление - както е в Германия и Белгия например.

Председателят на организацията инж. Емил Панчев посочи, че предложението е за 1 до 3 години лишаване от свобода и 6000 лв. глоба при установено нарушение.

„Това е опасно за движението на пътя, никой не знае какво е състоянието на автомобилите", посочи той.

Настимир Ананиев от транспортната комисия в парламента посочи, че и в момента в Наказателния кодекс има текст, който е относим към манипулирането на километражите - чл. 209 (подвеждане), но сега ще бъде добавена и конкретика. Сред вариантите за по-информиран избор на нов автомобил са записване на километрите на митницата и отваряне на базата данни на ДАИ за километрите, записани при годишния технически преглед.

Колко опасна е всъщност измамата с километрите? Според анализ, по който Ананиев работи, около една трета от катастрофите у нас са по вина на състоянието на автомобилите.