С 50 гласа „за“, седем – „против“ и 122 „въздържал се“ парламентът отхвърли на първо четене промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ), с които се ограничава част от правомощията на главния прокурор. Проектът е внесен от ПГ на „Има такъв народ“ (ИТН). Жалки сте от „Демократична България“, „Продължаваме промяната“ и БСП, каза след прегласуването Тошко Йорданов, един от вносителите на текстовете.
Целта на предлаганите промени е продължаване на реформата в системата на прокурорските органи чрез ограничаване на част от правомощията на главния прокурор, както и създаване на възможност за реално участие на прокурорите и следователите в организацията на дейността на съответните прокуратури и Националната следствена служба (НСлС), е записано в мотивите. Предвиждаше се главният прокурор да има двама заместници - за Върховната касационна прокуратура и за Върховната административна прокуратура, като ясно се дефинират правомощията, които той може да им възлага.
С други текстове отпадаше възможността главният прокурор и неговите заместници да могат писмено да отменят или изменят всички прокурорски актове, освен ако те не са били предмет на съдебен контрол.
В проекта е заложено още да се формират общи събрания във всички прокуратури и в Националната следствена служба, като въвеждането на общи събрания на прокурорите ще бъде важна стъпка за „отваряне“ на институцията и за силно ограничаване на централизма в нейното ръководство.
Вносителите предлагаха и пълна отмяна на възможността за командироване в системата на прокуратурата. Според тях командироването е способ за заобикаляне на конкурсното начало чрез преки решения на административните ръководители и на самия главен прокурор. Предвиждаше се в 14-дневен срок от влизане на закона в сила да се прекратят всички действащи командировки на прокурори и следователи.
По време на дискусията Надежда Йорданова от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ) отбеляза, че законопроектът предлага разрешение по два важни въпроса за съдебната система – от една страна, как се управлява прокуратурата ефективно и обективно, и от друга – командироването. Тя се съгласи, че в момента командироването може да се използва, както за саморазправа с неудобни прокурори, така и за заобикаляне на конкурсното начало. Но, смята Йорданова, и двата въпроса имат нужда от по-комплексен подход.
Ние сме внесли предложения за промени в Конституцията, които засягат управлението на съдебната система и правомощията на главния прокурор, изтъкна бившият правосъден министър в кабинета „Петков“. По думитена Йорданова въпросите трябва да бъдат уредени по систематичен начин, а не на парче. Да седнем и заедно да си свършим работата, очаквам ИТН да изрази идеите си чрез подкрепа на съответните изменения в Конституцията, посочи Йорданова.
Къде в Конституцията ще вкарате командировките, репликира я Тошко Йорданов. От тази "сглобка" постоянно вкарвате неща на парче, свиквате извънредни заседания, определяте максимално скъси срокове, каза Йорданов. И, обръщайки се към ПП-ДБ, добави - може да се криете зад каквото искате всички, но днес ще стане брутално ясно, че ЗСВ ви е само дъвка.
Командироването е свързано с начина, по който се определя управлението на прокуратурата и съдилищата, това е въпрос на Конституцията и трябва да бъде уреден в основния закон, отговори му Надежда Йорданова. Колкото до правомощията на главния прокурор - има конституционни пречки, които трябва да бъдат премахнати, добави тя.
Радомир Чолаков, председател на Комисията по конституционни въпроси, изтъкна, че в момента тече процедура по изменение на основния закон на страната, в същото време в Министерството на правосъдието са започнали да мислят по изцяло нов Закон за съдебната власт. Имаме нагласа в конституционната комисия едновременно да гледаме промените в Конституцията и в ЗСВ, за да има синхрон, съобщи той.
Целта на предлаганите промени е продължаване на реформата в системата на прокурорските органи чрез ограничаване на част от правомощията на главния прокурор, както и създаване на възможност за реално участие на прокурорите и следователите в организацията на дейността на съответните прокуратури и Националната следствена служба (НСлС), е записано в мотивите. Предвиждаше се главният прокурор да има двама заместници - за Върховната касационна прокуратура и за Върховната административна прокуратура, като ясно се дефинират правомощията, които той може да им възлага.
С други текстове отпадаше възможността главният прокурор и неговите заместници да могат писмено да отменят или изменят всички прокурорски актове, освен ако те не са били предмет на съдебен контрол.
В проекта е заложено още да се формират общи събрания във всички прокуратури и в Националната следствена служба, като въвеждането на общи събрания на прокурорите ще бъде важна стъпка за „отваряне“ на институцията и за силно ограничаване на централизма в нейното ръководство.
Вносителите предлагаха и пълна отмяна на възможността за командироване в системата на прокуратурата. Според тях командироването е способ за заобикаляне на конкурсното начало чрез преки решения на административните ръководители и на самия главен прокурор. Предвиждаше се в 14-дневен срок от влизане на закона в сила да се прекратят всички действащи командировки на прокурори и следователи.
По време на дискусията Надежда Йорданова от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ) отбеляза, че законопроектът предлага разрешение по два важни въпроса за съдебната система – от една страна, как се управлява прокуратурата ефективно и обективно, и от друга – командироването. Тя се съгласи, че в момента командироването може да се използва, както за саморазправа с неудобни прокурори, така и за заобикаляне на конкурсното начало. Но, смята Йорданова, и двата въпроса имат нужда от по-комплексен подход.
Ние сме внесли предложения за промени в Конституцията, които засягат управлението на съдебната система и правомощията на главния прокурор, изтъкна бившият правосъден министър в кабинета „Петков“. По думитена Йорданова въпросите трябва да бъдат уредени по систематичен начин, а не на парче. Да седнем и заедно да си свършим работата, очаквам ИТН да изрази идеите си чрез подкрепа на съответните изменения в Конституцията, посочи Йорданова.
Къде в Конституцията ще вкарате командировките, репликира я Тошко Йорданов. От тази "сглобка" постоянно вкарвате неща на парче, свиквате извънредни заседания, определяте максимално скъси срокове, каза Йорданов. И, обръщайки се към ПП-ДБ, добави - може да се криете зад каквото искате всички, но днес ще стане брутално ясно, че ЗСВ ви е само дъвка.
Командироването е свързано с начина, по който се определя управлението на прокуратурата и съдилищата, това е въпрос на Конституцията и трябва да бъде уреден в основния закон, отговори му Надежда Йорданова. Колкото до правомощията на главния прокурор - има конституционни пречки, които трябва да бъдат премахнати, добави тя.
Радомир Чолаков, председател на Комисията по конституционни въпроси, изтъкна, че в момента тече процедура по изменение на основния закон на страната, в същото време в Министерството на правосъдието са започнали да мислят по изцяло нов Закон за съдебната власт. Имаме нагласа в конституционната комисия едновременно да гледаме промените в Конституцията и в ЗСВ, за да има синхрон, съобщи той.