/ Георги Димитров
Според Министерски съвет първият първият хеликоптер за спешна медицинска помощ в България се е превърнал в обект на дезинформация. Припомняме, че той кацна в България на 1 февруари.

Пристигна първият хеликоптер за спешна помощ у нас


Според МС успехът на правителството, след серия от саботажи и забавяне на този проект, веднага се превърнал в обект на дезинформация от страна на политици и чиновници, с цел да се подменят фактите и да се заблуди обществото за функциите на въздушната линейка.


МС определи като фалшива новината: "Медицинският хеликоптер не е пригоден за целта, за която е закупен. Няма лебедка, не може да спасява пострадали в планината" 
И подчерта фактите: 
Спешната медицинска помощ не е спасяване на пострадали в планината - Планинското спасяване е към Червения кръст, а не към Спешната помощ. Въпреки това хеликоптерът може да транспортира пострадали при инциденти в планината, ако метеорологичните условия позволяват и ако има подходящо място за кацане.

Договорът за производство на 6 медицински хеликоптера, подписан на 27.03.2023 г. между Министерството на здравеопазването и доставчика, позволява бройката от шест хеликоптера да бъде допълнена с още 2 машини, ако бъдат осигурени средства от държавния бюджет.

Съгласно договора с лебедка ще бъдат оборудвани 2, 3, 7 и 8 хеликоптер - Лебедката се ползва за операции, които са различни от спешната медицинска помощ по въздух (HEMS) и подлежат на сертифициране по отделна процедура. От 25.05.2024 г. влизат в сила промени в европейския Регламент 965/2012 г., които ще позволят хеликоптерите да извършват операции с лебедка, след като операторът получи одобрение от компетентните власти.
МС определи като фалшива новината: "Хеликоптерът няма разрешение да лети нощно време, тоест, ако се наложи намесата на хеликоптера в тъмната част от денонощието, той е неизползваем".

Хеликоптер АW 109S Trekker е оборудван с най-съвременни технологии, които позволяват изпълнение на нощни полети. За да започне тази дейност, има изискване операторът и пилотите да придобият последователно необходимия опит и летателни часове. 
МС определи като фалшивата новина: Има само две болници, където хеликоптерът може да кацне. И двете са в София. 

Факти: Вече има 5 регистрирани болнични вертолетни летища, от които 3 са в София, едно във Варна и едно в Панагюрище. В процес на сертифициране са болничните летища в Русе, Пловдив, Велико Търново, Плевен, Сливен, Стара Загора и Габрово.

Максималната далечина на полета на първия медицински хеликоптер е 595 км. Максималната продължителност на полета е 3 часа и 6 минути.

Първите 6 пилоти преминаха обучение и получиха свидетелства за летателна правоспособност (бревети). На 19.02.2024 г. втора група от 6 пилоти започва подготовка за типа A 109 Trekker в учебния център на Леонардо в Сесто Календе, Италия.

Съгласно европейското законодателство възрастовата граница в търговската авиация, до която могат да се извършват полети в многопилотен екипаж, е до 65 навършени години. Всички обучени до момента пилоти отговарят на това изискване, допълват от МС.