Искат да се криминализира „връщането на километража
Искат да се криминализира „връщането на километража / Sofia Photo Agency
Искат да се криминализира „връщането" на километража
89766
Искат да се криминализира „връщането" на километража
Искат да се криминализира „връщането" на километража
Искат да се криминализира „връщането" на километража
  • Искат да се криминализира „връщането" на километража
  • Искат да се криминализира „връщането" на километража
  • Искат да се криминализира „връщането" на километража

Връщането на километража на автомобили да се криминализира. Това предлагат от Съюза на българските автомобилисти. Една от основните причини е, че в последните години са зачестили случаите на проблеми с автомобили, чиито километраж е бил манипулиран.

Така от една страна се застрашава безопасността на движение, а от друга се заблуждават новите собственици. Оказва се, че и голяма част от автомобилите втора употреба са с двойно превъртян километраж - веднъж в чужбина и веднъж в България.

Манипулирането на километража да се наказва с лишаване от свобода от 1 до 3 години и глоба до 6000 лева. За това настояват от Съюза на българските автомобилисти. Причината е, че в последните години случаите на проблеми с коли втора употреба са зачестили, обясни председателят на СБА Емил Панчев. 

"Да се криминализира връщането на километража и манипулирането на данните. Страните в ЕС преди година и половина бяха 16, сега са 22, в които са взети такива мерки. Как се стигна до предложението? Получиха се много оплаквания на граждани, които се нуждаеха от пътна помощ при нас в Съюза на българските автомобилисти, съответно - закъсали хора на пътя. Така дойде идеята за тази инициатива", каза председателят на СБА Емил Панчев.

"Този проблем съществува в цяла Европа, не е само в България. С общите усилия на всички страни ще може това да се случи, да се проследява историята, сервизната книжка на автомобила", обясни още той.

С колко ни ощетяват колите с "върнати" километражи

Връщането на километража заблуждава купувачите на коли втора употреба, но освен това има сериозно влияние върху безопасността на движение, защото в много случаи се наблюдава двойно превъртане на километража, обясни председателят на парламентарната транспортна комисия Настимир Ананиев.

"Всяка трета кола в Германия, която е основен доставчик на коли втора употреба за България заедно с Италия, се превъртат километражите там. След това при нас се получава едно двойно пренавиване още веднъж. Обикновено в Германия колите, които се превъртат са около 400 000 км, те ги превъртат на 200 000-250 000 км. Оттам ги купуват нашите прекупвачи, превъртат с още 100 000 км надолу и за около 150 000-160 000 км се предлагат на нашия пазар. Ако погледнете на пазара на "Горубляне", ще видите, че повече от 160 000-170 000 км трудно ще намерите. А всъщност тези коли са на около 400 000 км, което е доста притеснително", коментира Ананиев.

Ако предложението за криминализиране на манипулациите на километража влезе в сила, контрол върху тази дейност би  трябвало да извършват от ДАИ и МВР, смята Настимир Ананиев. По думите му обаче, самото деяние ще се хваща трудно. Това показва и опитът на останалите страни в Европа.