- Искат да се криминализира „връщането" на километража
- Искат да се криминализира „връщането" на километража
Връщането на километража на автомобили да се криминализира. Това предлагат от Съюза на българските автомобилисти. Една от основните причини е, че в последните години са зачестили случаите на проблеми с автомобили, чиито километраж е бил манипулиран.
Така от една страна се застрашава безопасността на движение, а от друга се заблуждават новите собственици. Оказва се, че и голяма част от автомобилите втора употреба са с двойно превъртян километраж - веднъж в чужбина и веднъж в България.
Манипулирането на километража да се наказва с лишаване от свобода от 1 до 3 години и глоба до 6000 лева. За това настояват от Съюза на българските автомобилисти. Причината е, че в последните години случаите на проблеми с коли втора употреба са зачестили, обясни председателят на СБА Емил Панчев.
"Да се криминализира връщането на километража и манипулирането на данните. Страните в ЕС преди година и половина бяха 16, сега са 22, в които са взети такива мерки. Как се стигна до предложението? Получиха се много оплаквания на граждани, които се нуждаеха от пътна помощ при нас в Съюза на българските автомобилисти, съответно - закъсали хора на пътя. Така дойде идеята за тази инициатива", каза председателят на СБА Емил Панчев.
"Този проблем съществува в цяла Европа, не е само в България. С общите усилия на всички страни ще може това да се случи, да се проследява историята, сервизната книжка на автомобила", обясни още той.
С колко ни ощетяват колите с "върнати" километражи
Връщането на километража заблуждава купувачите на коли втора употреба, но освен това има сериозно влияние върху безопасността на движение, защото в много случаи се наблюдава двойно превъртане на километража, обясни председателят на парламентарната транспортна комисия Настимир Ананиев.
"Всяка трета кола в Германия, която е основен доставчик на коли втора употреба за България заедно с Италия, се превъртат километражите там. След това при нас се получава едно двойно пренавиване още веднъж. Обикновено в Германия колите, които се превъртат са около 400 000 км, те ги превъртат на 200 000-250 000 км. Оттам ги купуват нашите прекупвачи, превъртат с още 100 000 км надолу и за около 150 000-160 000 км се предлагат на нашия пазар. Ако погледнете на пазара на "Горубляне", ще видите, че повече от 160 000-170 000 км трудно ще намерите. А всъщност тези коли са на около 400 000 км, което е доста притеснително", коментира Ананиев.
Ако предложението за криминализиране на манипулациите на километража влезе в сила, контрол върху тази дейност би трябвало да извършват от ДАИ и МВР, смята Настимир Ананиев. По думите му обаче, самото деяние ще се хваща трудно. Това показва и опитът на останалите страни в Европа.