/ iStock/Getty Images
Качеството на предлагането в туризма ще е решаващо за летния сезон през 2020 г., коментира за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. Според него това, че България в предходни години е предлагала по-лошо качество на почивка на море в някои сегменти и категории хотели е основната причина за спада на посещенията на чуждестранни туристи в страната, който се наблюдаваше през юни и се задълбочи до над три на сто през юли.

През юли българите са пътували най-често до Турция, Гърция и Германия

Туристите продължават да са доволни от престоя си в хотели от 4 и 5 звезди, които са запълнени, същевременно има изоставане в заетостта в обекти, в които миналата година е било предлагано по-ниско качество на туристическия продукт. Проблемите са основно по морето, а не във вътрешността на страната, допълни Драганов.

Според него отпускането на допълнителни средства за реклама или за чартърните полети не може да е мярка за подкрепа на туристически продукт с ниско качество. Ако продължаваме да рекламираме продукт с лошо качество, означава да гоним туристите, категоричен е Драганов.

Важно да знаем: Правата ни при пътуване с автобус и самолет

Той допълни, че една от причините за съществуване на лошо качество е отсъствието на единна организация на хотелиерския бизнес, създадена със закон по места и затова не може да се получи обективен отговор на въпроса какво пречи на туризма да стане водещ и конкурентен на съседните пазари. Имаме елитни хотели, отличен туристически продукт, но има и някои, които ни теглят надолу, коментира експертът и изтъкна, че браншът е лишен от възможността да "изчисти" онези, които работят некачествено, защото системата на категоризацията е в ръцете на ресорното министерство и кметовете на общините, което е "несвойствена за тях дейност".

Според експерта в страната има над 3000 хотела с три звезди и тези места за настаняване са с "еднакви звезди и с различно качество". За да се освободи туризмът от "проблемните обекти", е необходимо браншът да има определяща роля по места в системата за категоризация, смята Румен Драганов и по тази причина той изтъкна, че спешно чрез Закона за туризма трябва да се предвиди създаването на Национална хотелска организация измежду всички категоризирани по Закона за туризма от 2002 г. досега юридически лица, която да поеме Регистъра на местата за настаняване, хранене и развлечения. Тогава, по думите му, ще е ясно кой кой е в туризма, а контролът ще се поеме от бранша. По този начин задругата на хотелиерите в определено населено място не би допуснала хотел, който да влошава доброто име на дестинацията, смята Румен Драганов.

Без стрес, главоболие и нерви: 5 съвета при пътуване със самолет (ВИДЕО)

Той припомни, че по данни на статистиката тази година 2,083 млн. са чуждестранните гости, посетили България през юли, а през същия месец миналата година те са били 2,153 млн., което означава, че със 70 000 по-малко са чуждестранните посетители. Този спад е основно заради морските курорти, където намалението на чуждестранните на туристи е много по-голямо, като спадът по Черноморието се компенсира от увеличението на пътуванията вътре в страната.

Драганов посочи, че културно-историческият туризъм в София, Пловдив и туризмът във вътрешността - Велинград, Пампорово, Банско, както и посещенията на къщи за гости, набират скорост и компенсират намалението в морския туризъм това лято.

Страната се движи в рамките около 8,3 процента общ спад на чуждестранните туристи по отношение на пристиганията по летищата във Варна и в Бургас, като този спад по Черноморието през май и юни достигна до 20 процента, докато през август намалява значително и спадът за страната е около три процента. Очаква се спадът да бъде компенсиран допълнително през октомври, ноември и декември с положителни ръстове от културния туризъм в градска историческа среда с ръст на туристите в София и Пловдив и други населени места до края на годината, каза Драганов, като се аргументира с това, че само авиокомпанията "Луфтханза" е заявила допълнителен капацитет от 15 процента за есенно-зимния период на пристиганията преди всичко към столицата.

Евростат: За пет години у нас не е реализиран нито един морски круиз

Според Румен Драганов Варна и Бургас имат потенциал да се позиционират и като дестинация за културен туризъм в есенния, зимния и пролетния сезони, с което да извлекат ползи от разширеното предлагане на туристическия продукт.
БТА