Министърът на образованието каза, че децата трубва да посещават училище и там да им бъде интересно.

"Децата трябва да отиват в училище не по задължение, а защото там е интересно", каза служебният министър на образованието проф. Николай Денков на международна виртуална конференция на тема "Изкуственият интелект и киберсигурността: Изобилие от потенциал".

По думите му трябва да се говори как променяме модела на образование в България, ключово е да положим усилия, така че да преминем към персонализирано образование, насочено към всяко дете. Според министъра методите на изкуствения интелект може да са в помощ на учителите, за да се привлекат млади хора в системата, а и да се стигне до персонализирано образование за учениците.

iStock/Getty Images

"Изкуственият интелект ще стане част от нашето ежедневие, подобно на електричеството, а всяко дете в училище, всеки студент в университета трябва да ползват и създават нови технологии", посочи Денков. Необходимо е да се финансират и привличащи децата извънкласни дейности.

Министърът смята, че през следващия програмен период финансирането трябва да се насочва в развитие на местните кадри, привличане на кадри от чужбина, за да бъдем от най-добрите. Досега то е било приоритетно за инфраструктура.

Проф. Денков припомни, че с промяната на Закона за предучилищното и училищното образование през 2015 година, се появиха за първи път два учебни курса - Технологии и предприемачество и Информационни технологии, които се изучават още от първи клас. Същата година е била приета концепция за насърчаване на обучението на софтуерни специалисти, която е позволила в училищната мрежа да влязат специалисти от бизнеса, отбеляза проф. Денков.
Министърът отчете, че в тези години е започнала и промяна в подхода към професионалните гимназии, като те отново са станали желани от учениците.

Последните класации показват, че няколко от професионалните гимназии, специално ТУЕС, вече се конкурират не само успешно, а са и на водещите места, заедно с езиковите и математическите гимназии.

Денков каза още, че започна и финансирането на т.нар STEM центрове в 260 училища с една национална програма. Те предлагат интересни занимания по роботика, информационни технологии. По думите на министъра чрез тези центрове децата се привличат не само с нещата, които чувстват като задължение, а и с тези, които са интересни за тях. Чрез Националния план за възстановяване и устойчивост се предвижда STEM центровете да бъдат развити във всяко училище в страната, заедно с национален и три регионални. Ще има възможност и за извънкласни дейности по тези направления.
 
БТА