Регистър на лоялните търговци ще ориентира потребителите
Регистър на лоялните търговци ще ориентира потребителите / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) и Софийскaта търговско-промишлена камара (СТПК) ще работят за създаване на доброволен електронен Регистър на лоялните търговци. До няколко месеца се очаква да сме приключили и при създадените критерии да започнем да разработваме регистъра като софтуерен продукт, каза на пресконференция Стоил Алипиев - председател на НАЗП, след днешната среща по темата с представители на браншовите организации и Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Сега в КЗП се води регистър на нелоялните практики.

Регистърът на лоялните търговци ще се води от асоциацията, а неговата цел е потребителят да има сигурност. Председателят на СТПК Георги Чернев съобщи, че браншовите организации ще одобрят критериите за даден сектор за лоялен търговец. Те ще са филтър и гаранция, че фирмите, минавайки през тези критерии и през браншовите организации, ще попаднат след това в регистъра, каза Чернев. Камарата ще е арбитър между браншовите организации и асоциацията на потребителите, ако има спор дали фирма е покрила критериите или дали да бъде извадена от регистъра при определени условия.

Георги Чернев информира, че подобен регистър е необходим и заради факта, че частна фирма от Бургас вече е разработила подобен и срещу 60 лева продава стикери, без гаранции за потребителите, за което КЗП вече се е самосезирала. Предвижда се да бъдат разработени отличителни знаци и специално лого, които фирмата, вписана в регистъра на лоялните търговци, да може да постави на интернет-страницата си и като стикер на търговския обект.

От камарата се ангажират за периодична проверка на вписаните в регистъра фирми дали покриват критериите.