Да бъде удължен с пет години крайният срок за сертифициране на самолетите в селскостопанската авиация, настояват българските селскостопански авиатори в писмо до Европейската асоциация за безопасност. Това съобщи във Велико Търново председателят на Съюза Ганчо Даскалов.
Според изискванията на Европейския съюз от следващата година самолетите в селското стопанство трябва да притежават типов сертификат, издаден от Европейската асоциация. Подобни сертификати не се издават за руски машини, с каквито ние сега работим, обясниха от Съюза на селскостопанските авиатори.
От там заявиха, че замяната на сегашния флот е невъзможно заради липса на достатъчно финансови средства, с които 27-те фирми в Съюза да закупят нова техника. Нужно е и време, за да се обучи летателно-технически състав и да се подготвят бази за техническо обслужване на новите летателни апарати. В същото време авиаторите у нас разполагат със 183 машини АН 2, Z 37 и КА 26, които са с остатъчен ресурс 50%.
Авиаторите са готови, ако не им позволят да летят след 1 януари 2007 година, да регистрират фирмите си в съседни балкански страни като Турция и Сърбия или в африкански страни като Судан и Египет, където работят и сега.
„Ако след 1 януари не бъде разрешено на наличния сега селскостопански авиофлот да обработва площи, няма да могат да се предприемат никакви мерки за авиохимическо третиране и защита от вредители. Очакваме подкрепа от правителството, защото може да се окаже, че почти цялата ни селскостопанска продукция и огромни площи горски масиви ще бъдат изложени на риск от унищожение”, се казва в писмото, адресирано и до министъра на земеделието и председателя на Народното събрание.
Председателят на Съюза на селскостопанските авиатори Ганчо Даскалов съобщи, че чакат отговор до края на декември, после ще преминат и към протестни действия пред парламента.