АФП: България разчита на еврофондовете за модернизация
АФП: България разчита на еврофондовете за модернизация / netinfo

България, която се надява да бъде приета в ЕС заедно с Румъния през 2007 г., разчита на европейските фондове, за да модернизира съсипаната инфраструктура, наследена от комунистическата епоха, пише кореспондентът на АФП в София Весела Сергева.

Трябва да запълним вакуума, който разделя България от европейските стандарти за пътищата, транспорта и опазването на околната среда, подчерта през изминалата седмица премиерът Сергей Станишев, представяйки стратегията за инфраструктурата в периода 2007-2015 г. На българо-румънската граница по река Дунав, дълга около 500 км, има само един мост, напомня АФП.

Двете недовършени магистрали, наследени от комунизма, са дълги общо 345 километра. Строежът им бе подновен едва през последните години. Жителите на столицата все още пътуват понякога по 7 часа, за да изминат 450-те километра до морето, посочва АФП. Част от националните шосета бяха подновени със средства по програмата ФАР, но движението по тях е бавно, защото те минават през населени места.

Останалите пътища са осеяни с дупки и по тях стават много катастрофи. Общо 60 на сто от шосейната мрежа се нуждае спешно от подновяване. За строежа на 717 километра магистрали до 2015 г. са необходими около 3,3 милиарда евро плюс още 5,7 милиарда за ремонт и развитие на останалите пътища. За железопътната мрежа са нужни 1,2 милиарда евро, според оценките на правителството. Министърът на финансите Пламен Орешарски уточни, че половината от тези средства ще дойдат от европейските фондове, но транспорта е само върха на айсберга. Българската индустрия има нужда от около 7 милиарда евро, за да изпълни европейските стандарти за опазване на околната среда, напомня още АФП.