Реклама на наркотици по улиците на Москва
Реклама на наркотици по улиците на Москва / netinfo

Вървиш си спокойно по улиците в центъра на руската столица Москва, и изведнъж с виждаш над главата си да виси с огромни букви реклама на наркотици и да те приканва денонощно да си купиш кокаин на евтина цена. И започваш да се чудиш, дали тази нощ не са променили спешно и драстично законите, та наркотикът изведнъж да е станал легална стока, като всяка друга в кварталната бакалия, или надписът е мираж, който ти се привижда.

Точно това се е случило само преди 3 дни в руската столица Москва.

В Москва, близо до една от станциите на метрото, наречена “Улица 1905 г.”, на огромен транспарант над цялата улица виси рекламен надпис, благодарение на който московчани решиха, че в Русия са легализирали продажбата на наркотици. Рекламният надпис, който смущава жителите на руската столица, гласи: “Кокос денонощно. Евтино”.

На жаргон “кокос” означава кокаин и е съвсем разбираемо защо московчани се учудват. Във фирмата, закачила скандалната рекламна обява, обаче реагират със силно учудване. “В какво е проблемът? – пита в отговор представител на рекламната агенция, посредничила за рекламата. Това е само названието на нощния клуб. В крайна сметка както искат, така си го наричат собствениците”, коментира той. Макар че според правилата на руския език, ако това е название на нощен клуб, то трябва да бъде написано в кавички. А на плаката е без кавички.

На рекламния пазар в руската столица това далеч не е първият опит да се скрие в словореда на официално рекламно съобщение всъщност реклама на наркотик. Неотдавна улиците на Москва са били окичени с реклама на нощен клуб с название lsdance. Дизайнерите на рекламния надпис обаче така умело са поработили с плаката и са измислили изображението, че в очите на всеки минаващ се натрапват преди всичко буквите LSD, което е добре известното по целия свят название на синтетичен наркотик, и, разбира се, адреса, на който той може да бъде закупен.

Много шум вдигна и рекламен слоган на мобилен оператор, гласящ “ИзвънПЛАНова тарифа”. Двусмислеността на фразата се получава от изображението на зелено листо, подозрително приличащо на марихуана. За чест на въпросния мобилен оператор, след подадени от граждани на Москва жалби, компанията сама се отказва от провокиращата реклама. “В Русия няма закон, който да ни позволява да забраним подобни реклами”, обяснява Мария Луценко, сътрудничка на Федералната служба за контрол на трафика на наркотици в Москва. Тя добавя: “Ние не можем да повлияем на рекламодателите, преди да има съдебно решение по конкретния случай.

Първо трябва да се извърши комплексна експертиза – лингвистична и психологическа. Едва тогава, ако специалистите решат, че в рекламното изречение присъстват признаци на пропаганда на наркотици, рекламните транспаранти или билбордове ще бъдат премахнати, а рекламодателите ще бъдат привлечени към административна отговорност, тоест ще бъдат глобени.” А дотогава подобни транспаранти спокойно ще си висят над главите на московчани.