Още щом заговорим за мутри или групировки едни от първите асоциации, които нахлуват във въображението на повечето от българите, са скъпите коли, дебелите златни ланци и последните модели мобилни телефони. И наистина в продължение на години понятието "мутра" в България беше отъждествявано с автомобил марка „Мерцедес” или БМВ, огромен златен ланец, тежащ стотина грама, както и не на последно място последния вик на модата в мобилните комуникации.
Босове на групировки и по-малки организации от полумутренски тип се състезаваха помежду си кой ще си купи най-скъпата кола или пък ще се появи с най-красивата жена. А пропуснах да кажа, че за повечето от така наречените борчета през деветдесетте години важна част от интериора около тях беше и красивата, най-често перхидролено руса жена.
Така или иначе обаче сега ще си говорим за леки автомобили и за марките, в които можете да видите да се возят представителите на групировките у нас. Безспорно в края на деветдесетте години автомобил №1 сред подобни среди си остана БМВ-то. По-нов или по-стар модел този автомобил, произведен в Бавария, стана символ на просперитета на мутрите у нас. Най-често използваните автомобили от тази марка през деветдесетте обаче си остават моделите 316 и 318. В тях преди години можеха да се видят якички момчета, облечени в анцузи, а в багажниците им често се носеха бухалки и огнестрелно оръжие.
И докато БМВ-тата се използваха от мутрите по-нисш клас, то босовете още от преди десетина години залагаха на „Мерцедес”. В подобни се возеха и двамата братя Васил и Георги Илиеви – шефове на бившата групировка ВИС. И докато Васко Илиев залагаше на кабриолетите от тази марка, то застреляният преди близо две години в Слънчев бряг по-малък брат Георги Илиев се возеше в специално поръчани бронирани лимузини „Мерцедес”, които можеха да се видят само в специалните каталози на фирмата. Говори се, че подобни коли струват по стотина хиляди евро бройката. Пряката конкуренция на ВИС – босовете на бившата групировка СИК, също залагат на „Мерцедес”-ите. В бронирани ретро модели на фирмата от специална лимитирана серия се возеше години наред един от босовете – Бай Миле.
Добре е да припомним, че преди години подобни бронирани автомобили е имал и бившият първи у нас Тодор Живков. В момента обаче съдбата на двата „Мерцедес”-а на Милчо Бонев не е много ясна: според информации вдовицата на Бай Миле Силвия Панагонова ги е подарила на сръбския наркобос Сретен Йосич, а според друга - в момента скъпите возила са собственост на съдружника на Бонев Младен Михалев – Маджо.
Друг от бившите босове на групата Димата Руснака пък залагаше на джиповете. И до днес по софийските улици се разхожда сив джип „Мерцедес” тип „кубче” с номер с четири еднакви цифри. Това е именно колата на застреляния преди повече от две години Дмитрий Минев – Руснака.
Като заговорихме за особено популярните джипове на „Мерцедес” – „кубче”, не можем да не заговорим и за варненската група ТИМ. В продължение на години варненци станаха истинско рекламно лице на този модел. С такива джипове години наред се движеха и двамата основни акционери в ТИМ – Марин Митев и Иво Каменов. В последно време обаче главният прокурист на „Химимпорт” залага на хитовия модел на „Порше” – „Кайен”. Точно в такъв джип беше застрелян пък преди време Иван Тодоров-Доктора. Този модел е любим и на повечето от съпругите на босовете на групировките у нас. Такива коли карат вдовицата на Георги Илиев - Мая Илиева и вдовицата на Константин Димитров-Самоковеца – Ангелина.
Българските престъпни групи в Испания също залагат на „Мерцедес”.С джипове от този модел се движат Иваило Паунов-Джованито и Петър Пануков-Плевенският. Автокрадецът Константин Рогов – Рогача, станал известен на Иберийския полуостров, пък години наред се движи с брониран „Мерцедес”.
Единствените, които залагат на друг модел от лимузини, но също така скъпи и, разбира се, бронирани, са братята Маргини. Докато бяха на свобода, двамата се движеха с поръчкови модели на „Ауди” 100. В момента обаче поради известни на всички причини колите им стоят пред офиса на „Булинс” в столичния квартал „Лозенец”.
Естествено, не бива да забравяме и босовете от по-малък и регионален калибър, които се движат в какви ли не коли. Там основен момент е как да копираме големия шеф в автомобила. Макар че това рядко се отдава.