Продължаваме да следим какво се случва с разработката „Лиани” за незаконното финансиране на ДПС след като прокуратурата, а вече и парламентът, замълчаха за нея. От отчета на Софийска градска прокуратура се разбра, че срокът на разследването приключва в средата на април. Какво обаче ще бъде тогава произнасянето на прокуратурата, дали ще го приключи поради липса на престъпления или поради липса на доказателства или вината ще отнесат няколко дребни чиновници в Министерството на околната среда и водите, тепърва предстои да разберем.
Финансовият консултант Кольо Парамов, бивш главен ревизор на БНБ и бивш депутат в 36-тото НС, обаче коментира, че тази разработка има ключово значение за днешната българска политическа действителност и призовава тя да се отвори и да оповести. ДС е феодализирало министерствата на земеделието и на околната среда и водите и някои общини и незаконното забогатяване чрез източването им, трябва да се прекрати, заявява още Парамов.
Ето как той коментира разработката „Лиани”:
След като миналата седмица стана ясно, че СГП не е събрал данни, за да потвърди думите на Мехмед Караали за незаконното финансиране на ДПС. Какво да очакваме от разработката „Лиани”?
Това е много съществен въпрос за днешната българска политическа действителност. Аз предложих, след като оневиняването на ДПС е вече факт по отношение на Караали, няма никакъв проблем да се отвори разработката „Лиани” за публичност. Целта ми е такава – след като ние оневиняваме ДПС изцяло по отношение на допуснати сериозни умишлени и други грешки и слабости в това отношение за незаконно финансиране, защо е необходимо да блокираме „Лиани” и тя да създава такъв парламентарен катарзис по отношение на невзаимодействие на органите и изобщо да хвърля в паника целия парламент. Ако казват някои депутати, ако се отвори „Лиани”, до три дена правителството ще падне, парламентът ще падне и автоматично ще се наложи служебно правителство, извънредни избори и т.н., толкова ли в случая е важна „Лиани”, че тя може да се държи безконечно във времето и да не се знае нищо какво по начало съдържа и кого обхваща. Защото съм сигурен, че чрез разкриване на разработката ще се проследят най-малкото няколко взаимнодопълващи се информационни връзки по линия на прокуратурата, вътрешното министерство и парламент и по другия начин ще се допълни връзката по чистото финансиране на ДПС по съвсем не особено законни и свойствен начин.
По какъв начин всъщност, казвате незаконен и несвойствен, се финансира ДПС?
Има много разкази, очевидци, има много изопачаване по тази тема. А истината според мен е една. Българската действителност трябва да бъде разкрита по коренно различен начин. Имам предвид българската политическа действителност като свързано тяло. Парламентът много добре е запознат, част от депутатите в Комисията по сигурност много добре са запознати какво значи разработката „Лиани”. Абстрахираме се от условието дали трябва да запазим състава на 40-тия парламент досега или трябва да го разтурим, абстрахирам се и от условието за други първопричинни връзки, които биха възникнали, ако бързо се отвори разработката „Лиани”, абстрахирам се от връзката по отношение на това, че може би бившият началник на БОП генерал Ваньо Танов би дал далеч по-детайлни информации и оттам веднага ще стигнем в директен план до Ахмед Доган, до част от голямото ръководството, имам предвид трима четирима човека на ДПС и нещо повече, тъй като съм запознат в детайли с възникването на ДПС, с реагирането на ДПС, за мащабирането на ДПС в рамките на властта, подозирам и една по-друга тежка цел, която ще касае България. Усещам, че вътрешното противоречие заради разпределението на незаконните пари в ДПС ще наложи един много тежък режим на отношение при тези хора. Опасявам се съвсем сериозно от разделянето на ДПС на две части. Ние не можем в момента да направим достатъчно добра прогноза. Общата ситуация в ДПС не води до добра прогнозируемост. Ако ДПС утре се разцепи след управлението на Доган и влиянието на частичните олигарси, които рефинансират ДПС, днес какъв път би приело ДПС в общата сложна ситуация на Балканите.
Отцепването на едно по-радикално крило, така ли?
За това става дума. Тук, както казва народът, крушата има опашка и тази опашка отива на друга плоскост. Ако приемем същината на проблема, че Доган иска да си купи самолети, яхти, ракети и да пътува и да си живее живота, както той заявява, свободно и щастливо, то не може да не приемем факта, че всички онези, които са около него мислят по коренно различен начин и те могат чрез фактологията на разработката „Лиани”, чрез знанията си по отношение на това какви пари са препрани през ДПС, да упражнят определен контрол впоследствие да убедят част от структурите на ДПС, че ни най-малко техният водач Доган не е бил най-добрият представител и че може да се поеме по коренно различен път за политическо развитие и за политическо реализиране впоследствие.
И от тази разработка, и от сигнали на депутати, например на Евдокия Манева, която в нашето предаване разкри как е подала сигнал до прокуратурата срещу министъра на околната среда и водите за рекет срещу фирми за разрешителни и за десетина села с електорат на ДПС, където са завишавани в пъти бюджетите по различни проекти, как смятате, какъв е механизмът за източване на пари от такива проекти?
В момента аз бих използвал един израз на политолога Иван Кръстев, който в едно интервю дословно беше казал, че политически партии феодализират определени министерства и започват върху тях изземането на част от функциите на министерствата по най-елементарния, най-първичния, най-феодалния начин да разпиляват имането и възможностите на тези министерства. Ако използваме принципа на Кръстев за феодализирането, ние прекрасно можем да дадем като пример министерството на земеделието и в определена степен министерството на водите. Там нещата са от ясни по-ясни. Докато системата не се отвори изцяло, тоест не те приемат вътре, какъвто и да е гражданин, експерт или можещ човек в България, ако системата на ДПС не проработи в негова полза, никаква реализация не може да се очаква. Това означава, че феодалното отношение на ДПС по отношение на централното управление, преработени и чрез местното управление в общините, в които работят, насажда принципи и системи на управление, които за нас са познати от преди 100 години и тъй като ние сега моделираме уж проевропейска насоченост, моделираме коренно различна база върху развитието на България, а всъщност изпълняваме принципите за обогатяване на определени лица, на определени партии по коренно различен начин, това огромно разминаване, ползването на тези принципи за това обогатяване, просто трябва да му се сложи някакъв край. И не случайно когато се уточняват тези проблемни ситуации, застъпвам винаги позицията си за рамкиране на един програмен кабинет на страната за две-три години, за да може този програмен кабинет първо да намали част от администрацията на държавата, второ да моделира коренно различен проект по отношение на насаждане на държавност, на възвръщане на онази държавност, която е съществувала в страната и по този начин, приемайки този модел на нов тип държавност, на нов тип управление, да разгони тези феодали, които са по места и в министерствата и да може да проектира типично ново проевропейско мислене и управление. В противен случай, ние възстановяваме една вторична зависимост към политическите партии, те функционират и изземват своите връзки, вземат пари на черно и се обогатяват, реализират лидеровата база чрез тези пари, построяват химери и фантазии по отношение на предизборни програми и темподобни и в крайна сметка ефектът не е добър за народа. Той е много труднооценим.
От какъв мащаб са парите, които по този начин от двете министерства се източват като незаконно финансиране?
Аз определяем по-скоро пагубността на принципа, защото, ако ние пускаме 100 проекта по САПАРД и те условно за са 100 милиона, а подкупът е 25 процента, значи още на първичен план, ние знаем, че 25 млн. отиват за подкуп. Това означава, че ако пуснем 1 млрд., една четвърт от парите отиват за подкуп. И се пита в ситуацията, поглеждайки принципно на проблема, ако ние тези 250 млрд., които ги даваме за подкуп, ги преразпределим в държавата по най-перфектен начин и се използват по целесъобразност и като имаме предвид, че би следвало да намалим и общите стойности на завишените проекти, това означава, че ние ще имаме близо 1,8 пъти или близо два пъти по-голяма ефективност от вложените пари. В общи линии чрез преразпределението на подкупите и на завишените цени по отделните пари, ние правим два пъти по-малко обекти, отваряме два пъти по-малко работни места, реализираме два пъти по-малко общонационално благо и гарантираме два пъти повече забогатяване на олигарсите и на хората, които са ангажирани в тази комбинация. Този несъразмерен порядък по насаждане на обратен тип на отношения и на модел на изземване било на европейски, било на български пари, в този порядък трябва да престане, просто трябва да го прекъснем. В противен случай парадоксът при нас се връща като бумеранг. Ние не можем да търпим това положение. Защо е нужно да обогатяваме някакъв си народен представител, понеже той е бил такъв, а пък единият е от БСП, пък другият от ДПС, пък имат общ проект, пък спечелили общ проект, пък той е 2 милиона? Защо е нужна проформа да правим търг, в който да участват 12 фирми, за да спечелят две фирми на двамата депутати. Защо държавата не приеме положението и да каже – до 2010 г. ще даваме проекти само на БСП и на ДПС безплатно, няма да разиграваме търгове, просто ще им наливаме парите и на 2010 г. когато те вече толкова забогатеят, ще престанем да им даваме. Иначе звучи много маниакално, много смешно, много, бих казал, просташки. Народът не е толкова елементарен да приеме това обяснение като такова.
Вие оптимист ли сте? „Лиани” ще видят ли бял свят? Дали някога ще бъдат внесени в съд, някой ще понесе ли отговорност?
Няма начин да не видят „Лиани” бял свят, това е много важно. Аз съм убеден, че прокуратурата след много силната обществена отрицателна нагласа, следствието ще направи опит да промени стереотипа на работа и изобщо модела на отношение по тези въпроси. Не може българската държава да храни и да отглежда по такъв елементарен начин олигарси, които в определен момент ще откупят част от политическите партии и ще започнат да налагат вето по отношение на много други неща в държавата. Те изменят полюса, системата на управлението на държавата. „Лиани” според мен трябва да бъде първата прогресивна начеваща или активна съставка на разтварянето на прокуратурата и стигането докрай по проблема. Не може в никакъв случай да бъде заровено това змийско огнище току тъй и никой да не се интересува от него още повече, че там има получени доста пари и доста хора са се обогатили от тези пари, доста преразпределение е минало през тази схема и е абсурдно, например, един бивш министър на вътрешните работи да е свободен, неангажиран, неосъден, а някои други организатори, които са свързани с цялата тази схема, да не могат да получат заслуженото си заради проявеното действие или бездействие.