Безсилието на испанската полицията срещу българските автокрадци
Безсилието на испанската полицията срещу българските автокрадци / снимка: БГНЕС
Засилени мерки срещу българските авто-крадци е започнала испанската полиция в последните два месеца. Поводът – въпреки усилията на Гражданската гвардия на Иберийския полуостров, продължават да изчезват скъпи автомобили, а родните банди от авто-джамбази продължават да живеят като крезове в скъпите курорти на Испания. И това – въпреки настъпващата финансова криза и безработица в страната на Сервантес. Цели квартали в Мадрид вече носят неофициално името на български градове – като Малката Варна или Плевен. Всъщност това са двете населени места в България, дали най-много кадри на организираната престъпност в Испания. Хора, които до 1999 година са били издирвани у нас или съпруги на разстреляни „бизнесмени” – всички тези хора могат да бъдат видени в Испания, събрани на куп.

Всъщност източници на Дарик сред тези среди разказват, че полицията нито в Испания, нито у нас има и най-малката представа за отношенията в този изключително затворен и потаен свят. Почти през седмица-две стават отвличания и побои, а често разприте завършват и с простреляни наши сънародници в различни части на Испания, най-често около столицата Мадрид, малкото градче Хетафе или в някои от баровските курорти по южната част на страната, около Малага – например, Коста дел Сол. Нито един от пострадалите обаче не подава жалби в местната полиция, тъй като обикновено извършителите не се откриват, а това, че си предупредил властите, ти навлича омразата на по-голямата част от местната българска група. Това е факт, защото полицията започвала да тършува наред в домове, обитавани от българи и често жертва на тези обиски стават и невинни хора.

Според информация на Дарик обаче сред българските престъпни групи в Испания действа едно неписано правило. Каквото и да стане, полицията не се уведомява. С изключение на убийство. Такива обаче родните авто-джамбази рядко предприемали, тъй като предпочитат уреждане на сметки чрез отвличания и откупи, разказват запознати. Макар и странна, лоялността помежду им съществува и до днес, като доста рядко се случвало човек от една група да отиде в полицията, за да подаде оплакване от конкуренти. За това и често никой не разбира за извършени престъпления в Испания. Ранените или пребитите се откарват в частни клиники, а на лекарите се плаща щедро, за да не алармират полицията за станалото. Така например, полицията в Мадрид продължава да издирва българи, убили швед, който е открит с прерязано гърло в кофа за смет в едно от мадридските предградия. По-късно става ясно, че убитият се занимава с трафик на дрога и е бил в пряка конкуренция с българи и мароканци – основните играчи на този пазар в Испания.

Луксозни автомобили, скъпи вили по Средиземноморското крайбрежие на Испания, джакузита, пълни с шампанско, струващо по 300 евро бутилката – така описват български емигранти в Испания живота на родните престъпни босове там. След успешен удар родните мафиоти живеят като крезове – пушат пури от по 100 евро парчето, пият скъпи вина, а кокаинът в къщите им е цели килограми. Това обаче продължава месец-два след като свършат парите или при неуспешен удар авто-джамбазите се спотайват. Тогава на мода излизат заведенията за бързо хранене и малките квартири, в които полицията няма да ги намери. И така до следващия удар. Сред тези хора обаче има и такива, които успяват да заделят някой лев за черни дни, разказват очевидци. Така например, се говори, че един от най-сериозните босове в този бизнес притежава цял комплекс с близо 200 апартамента във вилна зона близо до Варна, както и земи по Северното Черноморие.

Всъщност поредната, но не и последната българска организирана престъпна група, занимавала се с кражби на луксозни автомобили, е разбита в Испания преди месеци. Този път арестуваните наши сънародници са 16 или 17 според различните информации в медиите на Иберийския полуостров. При обиските на някои от квартирите и гаражите, където авто-крадците са държали част от задигнатите коли, са открити над 80 автомобила, като цената им е над 50000 евро всеки. Стойността на откраднатите коли надхвърля 4 млн. евро. Колите са били задигани от луксозни предградия на Мадрид или от курорти като Коста дел Сол. Повечето от автомобилите са „Мерцедес”, „Ауди” и БМВ. Според испанската информационна агенция ЕФЕ най-честите купувачи са богати хора от Източна Европа.

Въпреки усилията на полицията да ни убеди, че българската автомафия вече е част от миналото, бандите от хора, препитаващи се с кражби на коли, продължават да съществуват. Коли продължават да изчезват в държави от Западна Европа, като Италия или Испания. Властите в Рим и Мадрид обаче са направили законите така, че направо улесняват действията на родните авто-джамбази. В Испания полицията няма право да те спира, ако не нарушаваш правилата за движение по пътищата. Ако си изряден шофьор и колата ти е крадена, на практика, никой няма да те спре. Точно това използват българските банди от автокрадци, които до преди близо година в Испания бяха седем или осем. Точната цифра не може да бъде назована дори и от испанската Гражданска гвардия. Начело на такива отряди за кражби на коли бяха хора като Кольо Бързия, Богдан Рибарски или известният врачански автокрадец Венцислав Василев – Венко. Според информация на Дарик в периода 2003-2005 година тези хора неведнъж са влизали в испанския арест, но след това са се отървавали само с условни присъди и големи глоби.

В същото време се говори, че границата между авто-крадците и контрабандистите на наркотици и пласьорите на фалшиви пари е съвсем тънка. Повечето трафиканти на коли често поставят в тайници в луксозните возила пакети с кокаин, марихуана или пачки фалшиви пари. Същите тези престъпни групи участват и в канали за трафик на дрога от Латинска Америка към Европа. Примери са Стоян Манов от Елхово, заловен с близо 3 тона кокаин на борда на катамарана „Тативат”, както и две други яхти с екзотичните имена „Океански вятър” и „Океански бриз”, също натоварени с дрога.

Въпреки усилията на властите на Испания и България в продължение вече на близо 12-13 години родните банди са се превърнали в истински господари в Испания, а проблемите по между си решават с кървави конфликти. Най-ниските етажи на подобни банди продължават да се намират тук, в България, въпреки че МВР твърди обратното. Това са хора, които са отскоро в бизнеса с крадени автомобили и не са заслужили доверието на босовете си. Десетки са операциите на испанската полиция в Мадрид и други големи градове на Иберийския полуостров, които не успяват да вкарат за постоянно в ареста българските авто-крадци. В повечето случаи авто-джамбазите излизат сухи от подобни ситуации благодарение на съдии, които не им налагат сериозни наказания.

Един от най-големите босове на подобни престъпни групи преди години, станал вече истинска легенда, е Богдан Рибарски от Перник, познат с прякора Тупи. Според запознати Рибарски е на около петдесетина години и говори свободно испански, английски, италиански и френски езици. Преди около година Рибарски, заедно с цялата си банда, попада в ареста в Мадрид.

Тупи е задържан след като хората му задигат джипа на футболист от „Атлетико” (Мадрид). След кражбата в Мадрид избухва скандал, а полицията взема спешни мерки и Рибарски, заедно с бандата си, е арестуван. Тактиката на бандитите е следната – набелязва се луксозна лимузина и за задната и броня се връзва кутийка от безалкохолно. Когато собственикът тръгне да проверява какво трака и отвързва металната кутийка, крадците влизат в колата и изчезват. Често се инсценират леки катастрофи, а друг вариант е пред колите да се хвърлят боклуци или улични кофи. След кражбите луксозните коли се крият около седмица на различни подземни паркинги в Мадрид и околностите на града. После в работилници в близкия град Хетафе старите номера на рамата на двигателя и купето се трият с лазер и се набиват нови. Специалисти твърдят, че по този начин, дори и с проверка с инфрачервени лампи, не може да се открие разликата. Запознати разказват, че важно място в бандата на Богдан Рибарски има и жена му Елеонора, която подготвяла фалшивите документи с помощта на познати адвокати и нотариуси в Мадрид.

Сред ъндърграунда у нас се говори, че последната банда, занимавала се с кражби на коли в Испания и разбита едва преди два дни в Мадрид, е издадена от българин, живеещ в Испания. Той работел за конкурентна групировка. Ако тези твърдения са верни, то най-вероятно или в Испания, или у нас скоро ще станем свидетели на поредния разстрел на виновника за провала. Ако трябва да говорим с факти обаче, общо 16 са българите, заловени от испанската полиция при последната операция. Техните испански съучастници са били петима, а все още полицията изчислява парите, придобити от действията на бандата в последните няколко месеца. Засега са установени 83 откраднати коли на стойност общо над 4 милиона евро. Тепърва ще се изчисляват и щетите, нанесени на испанските граждани от родните автоджамбази. Говори се още, че конците на тази престъпна група се дърпат от Грузия, като каналът минава и през България. Начело пък стояли известни на полицията у нас хора с прякора Близнаците.

Всъщност една от най-големите операции срещу български престъпни групи в Испания е още през 2003 година. Тя носи кодовото название „Адриатик” и при нея са задържани повече от 20 българи. Сред тях е и дясната ръка на Богдан Рибарски – врачанският автокрадец Венцислав Василев – Венко, както и други членове на бандата – Ради-Дългия и бившият футболист от Варна Георги Павлов – Гъзара, както и десетина автомонтьори от сервиз в Хетафе, които са извършвали подмяната на номерата на колите. След акцията става ясно, че зад бандата на Богдан Рибарски стои мощна международна организация за трафик на леки коли – возилата пристигат в България и се крият в авто-къщи във Враца, Перник, Стара Загора и Велико Търново. След като мине около месец, колите поемат с новите си документи в посока бившите съветски републики или страните от Близкия изток. Там се продават на цена около 2/3 от реалната им стойност. Парите се внасят в България, без да се декларират и се предават по веригата, докато достигнат човека, който е най-високо във веригата на престъпната организация.

Тогава обаче Богдан Рибарски се укрива за известно време в Истанбул и Солун, след което отново поема към Испания. Арестуван е още на летището във Валенсия, след което е осъден условно за кражби на автомобили и е пуснат с четири години изпитателен срок. Вместо да се откаже от бизнеса си с крадени коли, Тупи отива на юг, в Марбея, и организира нова група за кражби на коли. Този път дясната му ръка е друг известен врачанин – Кристиян Митев-Косера. След като открадват скъпо „Порше”, хората от бандата на Богдан Рибарски пак попадат в ареста. Тогава властите в Мадрид намират в тайници на престъпната група автомобили за над 300 000 евро. В апартамент в испанската столица пък са открити оръжие, фалшиви банкноти – евро и долари, и малко кокаин. И това не стига на испанските съдии, за да осъдят Рибарски на затвор. След няколко месечна съдебна сага той пак е на свобода.

Докато продължават опитите на испанската полиция да вкара бандата на перничанина в затвора, той си купува луксозна къща в скъпото мадридско предградие Виа Алба и сформира нова банда за кражби на автомобили. И този път Тупи налита на кола на грешен човек – хората му открадват луксозния „Мерцедес” на френския нападател на „Атлетик” (Билбао) Гюлен Люпетели. И отново след инцидента става скандал и започват да се обсъждат действията на българската организирана престъпност в Испания и бездействието на полицията на Иберийския полуостров. На всичкото отгоре, след скандала при разследване на българската полиция колата се оказва, че е в България на платен паркинг в Несебър. Следва нова операция срещу бандата на Рибарски – този път заедно с него са задържани няколко от най-добрите му хора – Георги Живков – Фогата от Бургас, Павел Донев – Пачата и известния несебърски автокрадец Иво Ряпата. Последният е издирван от властите в Испания за няколко опита за убийство при кражби на автомобил. Две трети от заловените авто-крадци са с паспорти на косовари, твърдят запознати. Според полицаи от ГДБОП масова практика сред българските мафиоти в Испания е да се подвизават с чужди паспорти.

Последният арест на Богдан Рибарски и хората му датира от 13 декември 2006 година. Бандата е задържана тогава, след като пак попада на неправилен автомобил – в Мадрид са откраднати четири джипа. За момента няма точни данни от Иберийския полуостров дали Рибарски и хората му са на свобода или са останали в ареста. Преди около година пък испанските информационни агенции пуснаха новината, че е бил задържан 31-годишният Венцислав Василев – Венко, който дълго време е бил дясната ръка на Тупи.

Именно част от хората на Венко са сред задържаните при последната акция на полицията в Мадрид от преди два дни. Друг от хората в Мадрид, занимаващи се с кражби на коли, варненецът Константин Рогов – Рогача, също е добър познайник на полицията. Той е арестуван около 30 пъти през последните седем години. За пръв път влиза в полезрението на полицията през 1994 година. Тогава полицията в Шумен го спипва, докато се опитва да отвори паркирано „Ауди” с лаптоп. Криминалисти твърдят, че Рогача е майстор на отварянето на скъпите автомобили, които са кодирани и със сложни защитни системи. Рогов успява да блокира кодовете, посредством компютърна програма, изработена от двама сърби. Говори се, че дори след един от арестите на Рогача в Испания към него интерес проявяват и американските служби, които му предлагат да им съдейства. Той отказва. Сред съдиите и прокурорите във Варна се говори, че бившият шеф на Окръжната следствена служба Румен Радев е бил отстранен заради слаба работа по разследване срещу Рогача и бандата му.

Това са всеизвестни на властите у нас и в Испания български автокрадци, като Марио Александров, Валентин Янков – Вальо Дебелия, Даниел Димитров – Дидо Бордюра, Атанас Атанасов – Изаурата, Атанас Косев – Гъската и още десетина души все с подобни прякори. Повечето от тях се подвизават в Испания с фалшиви самоличности и са хора, чиито координати не могат да бъдат открити нито от българската, нито от испанската полиция. На няколко пъти бандата на Рогача е разбивана. Последният път беше преди около пет години. При тази операция с кодовото название „Пътник” се измъкнаха двама души – Евгений Барбов и Ивайло Паунов – Джованито. Единият от тях и в момента се намира във Варна и бездейства, като твърди, че вече е оставил зад гърба си кражбите на коли, а дирите на Джованита се губят отново в Испания. Всъщност преди време той беше арестуван от полицията във Варна, а след това пуснат от съда. Ивайло Паунов стана жертва на показен разстрел, като от куршумите, предназначени за него, пострада и бившата Мис Варна – Михаела Мирчева. Тогава Джованито оживя по чудо.

Това е само част от историята на сънародниците ни в Испания, които се занимават с кражби на автомобили. За тях може да бъде написана книга, ако не и роман, при това много по-интересен, отколкото две-трети от криминалните световни романи.