Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
86055

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
  • Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”
  • Главното мюфтийство направило джамия „развъдник на политически ислям”

Главното мюфтийство изградило джамията „Абу Бекир” в пазарджишкия квартал „Изток” като алтернатива на съществуващите дотогава незаконни молитвени домове, а сега тя е „развъдник на политически ислям”. Това каза пред журналисти Николай Панков, бивш говорител и главен секретар на мюфтийството. Той е сред свидетелите в процеса срещу 14 души, обвинени в пропагандиране на верска омраза и война. Данни за разпространението на опасната идеология били получени след завръщането на имама Ахмед Муса от Германия. Смята се, че там се е обучавал при Метин Каплан, чиято идеология е свързана с ИДИЛ и призовава към налагане със сила на халифат в света, за което има доживотна присъда в Германия. Литература от Каплан е била намерена в Пазарджик.

Скандално разкритие на Панков е, че в мюфтийството е имало конфликт по този повод. Докато тогавашния главен мюфтия Селим Мехмед е затварял незаконните молитвени домове, председателят на висшия мюсюлмански съвет Мустафа Хаджи е издал карта на Муса за проповедник. Този конфликт сега излиза наяве, а Хаджи и в момента, вече като главен мюфтия, дава подкрепа на политическия радикален ислям. С благословията на ведомството е регистрирано джамийско настоятелство и джамията функционира с литература от турския Дианет (структура, смятана за част от проекта на Реджеп Ердоган за ислямизация на Турция и превръщането й в световна сила). Официалната организация на мюсюлманите открито толерира този политически ислям, каза Панков.

По предишното дело срещу 13-те имами районният мюфтия на Пазарджишка област Абдуллах Салих е осъден и по устав досега е трябвало да бъде отстранен от длъжност, но вместо това е преизбран. Със запитване на Министерството на образованието е установено, че 130-140 тукашни имами, учили в Саудитска Арабия, Йордания, Египет, са с нелегитимни дипломи, но продължават да проповядват досега. Те отказали да легализират документите си в България с мотива, че е харам (грях) да го направят, след като са минали през Върховното обучение. Саид Мутлу от Сърница е един от тях. Това не попречило дълго време да е председател на Шериатския съд към Главното мюфтийство.

Докато образователното ведомство проверявало дипломите на имамите обаче, му убягнал друг факт – отпечатаното учебно помагало за първокласници по СИП „Религия ислям”. Още на първите страници децата могат да видят два от символите, свързвани с „Ислямска държава” – знаме с надпис „Аллах е един, а Мохамед е негов пророк” и картинка на момченце с вдигнат нагоре показалец на лявата ръка. И двата са в основата на обвиненията и срещу 14-те подсъдими по настоящия процес. Книжката е излязла с разрешение на МОН от 8 август 2003 година и до момента се ползва във всички училища със СИП „Религия ислям”.



В Пазарджик се практикува политически ислям, който радикализира определени групи с цел силово да се наложи халифатът и шериатът, според Панков. Тази доктрина използва ислямската терминология, но придава съвсем друго значение – на господстваща религия, имаща за цел да подчини немюсюлманите и бореща се със съществуващия държавен и демократичен ред. Характерен белег за това е изолацията на последователите на тази идеология. Друг знак, наложен от „Ислямска държава” и сектата „Мюсюлмански братя” е външният вид: мъжете са с бради и без мустаци, жените – тотално забулени. В Корана няма такова изискване. Според Свещената книга жените трябва да са покрити до китките и глезените, да не им се виждат ушите и косата, но лицето е открито. Белег на политическия ислям е също пълната изолация на жените от обществения живот.