“Нашата страна няма никакви технически възможности за борба с нефтен разлив”. Това заяви категорично Иван Иванов, експерт по морска безопасност, който се занимава с преценка на бъдещия петролопровод “Бургас-Александруполис” от 1999 година. Днес той направи презентация на ползите и рисковете, като начална фаза на разяснителната кампания преди референдума за тръбопровода, гласуван от Общинския съвет.

“Един тон нефт, разлят в морето, се превръща в 10 тона твърди отпадъци на сушата, ако не бъде събран още във водата”, заяви капитан Иванов. Бъдещите буйове, от които ще бъде разтоварван нефта, ще бъдат на около 7-8 километра от брега. Само на 5 места в Европа има такива буйови места, но никъде на Стария континент няма построени подобни съоръжения в толкова плитък залив със затворена циркулация на водата, уточни още експертът.

При евентуално скъсване на шланга ог танкера до буя, в морето еднократно ще се излеят 300 тона нефт, което ще доведе до тотална екологична катастрофа на бургаския плаж, каза още капитан Иванов. Според него, от транзитни такси нашата страна ще получава 68 евроцента на тон преминал през тръбата нефт, а еднократната пристанищна такса за 150000 тонен танкер с брутен тонаж 80000 тона ще бъде точно 30605 евро.