Нов доклад, издаден от „Икономист интелиджънс юнит“ (анализаторското звено на „Икономист Груп“), сочи, че Източна Европа вече не реализира същото ниво на растеж, както преди финансовата криза от 2008-2009 г., и трябва да промени икономическия си модел, за да подобри кривата на растеж в по-дългосрочен план.

Създаване на иновационни екосистеми в Източна Европа, с подкрепата на Saab, е изготвен въз основа на кабинетно проучване и интервюта с регионални експерти. Той показва, че Източна Европа страда от неуспешен модел, базиран на ниски трудови възнаграждения, преки чуждестранни инвестиции, високи нива на емиграция, източване на мозъци и прекомерна зависимост на изследователските институти и бизнеса от обществено финансиране за иновации. Като регион, тя в момента е под средното за ЕС ниво по отношение на иновационен капацитет.

Срив на чуждестранните инвестиции у нас в периода 2007-2017 отчита анализ на БСК

Въпреки това Източна Европа има няколко предимства в сравнение със страни на същото ниво на развитие, в това число: солидна образователна система, особено в сферата на наука, технологии, инженерство и математика (STEM), физика и компютърни науки; относително добре развита мрежа от изследователски институти, и силна производствена база.

Докладът съдържа четири ключови препоръки, които страните от Източна Европа трябва да изпълнят, за да могат успешно да създадат устойчиви, дългосрочни иновационни екосистеми. Тези препоръки включват:


1. Създаване на добре функционираща формализирана система за наука, технологии и иновации

2. Подкрепа за географски иновативни клъстери сред университетите

3. Обучение, задържане и привличане на повече талантливи кадри

4. Засилване на свързаността на политиките, осигуряване на стабилност и съсредоточаване върху бъдещето

Рене Фридман, редактор на доклада, казва: „Ясно е, че страните от Източна Европа трябва да възприемат по-дългосрочна стратегическа позиция, ако искат да подобрят темповете на растеж. Въпреки че пресъздаването на скандинавския опит в Източна Европа не е реалистично, има поуки, които могат да бъдат извлечени от него“.