Синдикатите в градския транспорт поискаха увеличение на заплатите с 25 на сто и подобряване условията на труд. Днес по въпроса ще заседават работните групи на синдикатите. Павел Христов от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа” коментира в предаването „Дарик кафе”, че е възможно да се търси разрешаване на проблема по пътя на Закона за уреждане на колективните спорове.
25% увеличение на заплатите и подобряване условията на труд. Това ли са основните искания на работещите в градския транспорт?
Общо взето. Процентите станаха много повече, инфлацията нараства ежедневно, очаква се скок и на цените в зависимост от поскъпването на газа. Така че 25% бяха някъде май-юни нашите искания. Сега е въпрос на преговори да се види какви са прогнозите за тази инфлация и в крайна сметка как ще се променят процентите. Разбира се, синдикатите са длъжни да искат повече и ние това ще го направим. Това го знаят и хората срещу нас, това не е тайна нито за медиите, нито за тези, с които преговаряме, нито за работниците. Но трябва да се стигне до едно разумно и справедливо увеличаване на работните заплати на хората.
Преговорите вървят първо с ръководствата на двете дружества – авто- и електротранспорт.
Да, винаги е така. Винаги се преговаря с изпълнителните директори и управителите, т.е. с работодателите.
На какъв етап са преговорите, започнали ли са?
Преговорите са изчерпали нормалния си етап, т.е. това, което зависи от директорите и по нашите искания онова, което могат да направят. Онова, което не могат – не могат. Въпросът със заплатите, със средствата, опира на други място – като принципал това е общината. Водили сме предварителни разговори със зам.-кмета Велизар Стоилов. Имаме уверението, че там се прави нещо по въпроса, но още не сме се събрали да видим какво е направено, какви средства са се освободили, за какво става въпрос. Ако се забавят тези процеси и продължава да има неяснота по развитието на този въпрос, очевидно ще се мине към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. При мен днес (бел. ред. сряда) ще дойдат работните групи на всички дружества в градския транспорт, включително „Подкрепа” и КНСБ. И най-вероятно ще се вземе решение за тръгване по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Защото инфлацията изяде доходите на хората, а в крайна сметка 600 лева заплата за един водач, който става в 3.00 часа и не е ясно кога се прибира, при този трафик, тези условия на труд и липса на водачи – просто тези пари са нищожни.
От кога не са вдигани заплатите във вашия сектор?
Миналата година май месец вдигнахме заплатите с по 200 лева. Щатът беше 400 лева, сега е 600. Нека не говорим за цифри, а за покупателна способност. Те нямат онази покупателна способност, която имаха онези 400 лева. Т.е. трябва да се актуализира заплатата на водачите. Трябва да има и някаква политика в държавата за повишаване на доходите не само на водачите на градския транспорт, но и на населението на държавата. Ние не виждаме такава политика. В подобно положение са и хора от други професии.
По колко часа работите? Постоянно има информации, че има недостиг на шофьори – и в електротранспорта, и в автотранспорта.
Хората работят сбор от часове. Ако се раздели така както е според закона – осем часа на ден да работи човек, се получава, че те работят 33 дни в месец. Това е едно сериозно нарушение по Кодекса на труда. Да не говорим, че тези хора физически се уморяват, возят хора, носят отговорности, за една заплата, която никак не кореспондира на количеството и отговорността на труда им. Няма водачи, не е привлекателна тази професия. Ако не са пенсионерите, които цял живот са работили това нещо и са добили навика да го работят, ще се получи огромен срив.
Какво ви казват ръководителите на дружествата. Има ли шанс за подобряване условията на труд, да стане по-атрактивна професията?
Ръководителите на дружествата са мениджмънта на една общинска политика и те са длъжни да се съобразят със средствата на политиката и се опитват да го правят. Ние разбираме добре това нещо. Но виждаме в тяхно лице хора, които искат да помогнат с каквото могат. При тях има желание, лошото е липсата на ресурс. Но трябва да се направи много по отношение условията на труд. Подписваха се директиви, Закон за здравословни и безопасни условия на труд – ние сме още сме много назад в тази материя. Вали дъжд в някои трамвай, липсват тоалетни на крайни станции, или там където ги има не са пригодни. Стигнахме до подигравки, че се занимаваме с тоалетни, но не може в ЕС една държава такова мъчение за организма на водачите.
Намирате ли връзка между вашите доходи и подобряване условията на труда с повишаване цената на билетчето?
Вдигането на билета в градския транспорт е общинска политика и ние разбираме, че, за да има пари общината, е необходимо. А и себестойността се е вдигнала, нормално е да се вдигне билета. Лошото е, че хората нямат пари. Не билетът е скъп, а хората нямат тези средства. За нас, синдикатите, е важно ставката на километър пробег, която получават дружествата от общината. За един километър пробег каква цена получава дружеството, за да може в рамките на тези пари да се разпределят парите за ремонти, за части, за заплати, осигуровки и т.н.
Днес ви предстои среща с работните групи и представители на синдикатите. Ако се стигне до Закона за уреждане на трудовите спорове може ли да се каже, че сте в стачна готовност?
Законът за уреждане на колективните трудови спорове затова се нарича така, а не закон за стачка. Минава се по различни етапи по този закон. Целта на занятието е страните да се разберат – да стигнат до споразумение, за да не се стигне до стачка. Естествено, ако това не се случи, закона на финалната си права предвижда и стачка. Но това е последен етап, това значи страните да стигнат до сериозно противоречия, неразбиране, невъзможност да се направят компромиси и от едната, и от другата страна, и тогава може да се случи и това. Не го изключваме като вариант, може да се стигне до стачка като знаем с какво разполага общината и какво искат хората. И какво се случи последната една година с инфлацията в държавата – многократни шокови удари върху хората, сериозен удар върху покупателната способност на заплатите.
Според зам.-кмета Велизар Стоилов има възможност да се осигурят допълнителни средства. В изчисленията на експертите, които имате и в КТ „Подкрепа” и в КНСБ, има ли откъде общината да осигури средства?
Много е сложен въпроса, защото не е само до общината. И държавата помага с определени средства – дава за тези преференциални карти, които някои категории ползват – ученици, пенсионери, инвалиди и т.н. Когато се повишава цената на билета, нормално е да се актуализират и тези суми. Зам.-кметът Стоилов може само в рамките на сериозно оправдани аргументи да поиска от държавата, а имам уверението – беше ми дадено едно писмо, с което аргументирано се искат пари от Пламен Орешарски. Какво ще се случи от тук нататък аз не знам. За сега знаем, че 7 млн. от общинския бюджет са разпределени към градския транспорт, но за съжаление, те са крайно недостатъчни. Най-притеснителното е, че ние водим тези преговори около четири месеца. За четири месеца трябваше много по-активно да се размърдат определени хора, включително държавата, защото в една столица от европейски мащаб градския транспорт изпълнява една изключително социална функция. Ни возим бедните хора, които нямат средства. Останалите се движат с коли. Тази социална политика, която във всяка държава се води с транспорта, е отговорност на държавата. А такава социална политика се води с пари. Виждате какво се случва в БДЖ от липса на пари, пълен крах е и там.
Не звучите обнадежден за положително развитие на вашите искания. Да не се окажем посред зима без градски транспорт в София?
Много ми се иска да не се случи това. Нито съм песимист, нито съм оптимист, аз съм умерен реалист и смятам, че и това е възможно да се случи.
Вие сте бранш, които има силата и способността да притиска за своите искания. Тези действия са регулирани със закон, а са и справедливи, както и на други браншове. Но при вас, в градския транспорт положението е сериозно.
Идват млади момчета за седмица-две, хвърлят всичко, стават и си заминават – не могат да издържат на това напрежение. Един човек иска да му свърши някога работното време, да изведе семейството някъде, или най-малкото да седне и да си почине, да се види със семейството си. Много от нашите хора нямат физическа възможност от работа. Те стават едно роботи, които са роби на професията си.

14 минути
Отличия в образованието: МОН връчи наградите „Св. Иван Рилски“
Министерството на образованието и науката връчи годишните награди „Св. Иван Рилски“ ...
31 минути
Изписаха децата, пили вода с белина в детска градина
Седемте деца от детска градина "Звездичка" във Варна, които бяха настанени в университетската ...
1 час
Германският външен министър: Конфликтът в Газа не може да се реши с военни средства
Конфликтът в Газа не може да се реши с военни средства, а ударението трябва да се постави ...
2 часа
Просветният министър: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността
С делото на светите братя Кирил и Методий отбелязваме приноса на България към европейската ...
4 часа
Фонтанът на площад Славейков побеля (СНИМКИ)
Фонтанът на площад Славейков в столицата е в необичайно състояние – пълен с бяла пяна.
[img ...
5 часа
Новият игумен на Зографския манастир бе интронизиран в Атон
В Зографския манастир в Света гора се състоя тържествена интронизация на новия игумен ...
6 часа
Зеленски: Добър знак е, че руснаците започнаха да обмислят прекратяване на войната
Украинският президент Володимир Зеленски определи като положителен знак това, че ...
6 часа
Битката за живот без количка: Близнаци от Русе чакат шанс да направят първата си крачка
Близки и приятели на семейство от Русе се опитват да им помогнат като събират пари ...
7 часа
София остава без градски транспорт – ето кога
Индикациите до момента са от 4:00 до 8:00 ч. на 14 май София да бъде блокирана и да няма градски ...
7 часа
Тръмп определи днешния ден като „потенциално велик“ за Русия и Украйна
Президентът на САЩ Доналд Тръмп изрази увереност, че краят на конфликта в Украйна може ...
7 часа
Радина Червенова: Любовта ни с Коко преживя предателства, раздели и болест, но оцеля (ВИДЕО)
Пред Мариян Станков – Мон Дьо тя споделя спомените от телевизията, предателствата ...
7 часа
Стела и Дани от „Един за друг“: Останалите двойки не ни харесваха, защото ние не разбирахме тяхната игра
Стела и Дани са една от най-противоречивите двойки в “Един за друг” тази година. Стела ...
8 часа
ДБ предлагат Народното събрание да излезе с твърда позиция за приемане на еврото
„Демократична България“ излезе с позиция относно предложението на президента Румен ...
8 часа
Десет селища в община Павликени са на воден режим
Десет селища в община Павликени са на воден режим. Проблемът е от години, но в последната ...
8 часа
Океаните се затоплят по-бързо в две ивици около земното кълбо
Световният океан се нагрява по-бързо в две ивици около земното кълбо - една в южното ...
8 часа
„Локали“ удариха момче по главата със стъклено шише в градския транспорт
Младежи удариха момче по главата със стъклено шише в градския транспорт. Пострадалото ...
9 часа
Най-полезните риби за здравето и какво ни дават
Рибата отдавна е известна като суперхрана, богата на омега-3 мастни киселини, висококачествен ...
9 часа
Пари в брой или плащане с карта: Кое е по-добре
Трябва ли на касите в магазините и заведенията да може да се плаща и в брой? Или пък ...
9 часа
Напрежение в ботевградското село Скравена след брутален побой (ВИДЕО)
Напрежение в ботевградското село Скравена след брутален побой над местен жител. Заподозреният ...
9 часа
По погрешка: Мъж изхвърли 20 000 евро в боклука
Сумата от 20 000 евро е била върната на 69-годишен жител на Атина, който по погрешка изхвърлил ...
9 часа
Какво причинява високият холестерол и как да го намалите
Холестеролът има известен проблем с имиджа си. Веществото, което циркулира в тялото ...
18 часа
Стотици участваха в шествие в памет на загиналите в дискотеката в Кочани
Стотици изпълниха централните улици на град Кочани, РС Македония и преминаха покрай ...
19 часа
Преговорите между Китай и САЩ за тарифите са преустановени
Преговорите между Китай и САЩ в Женева за разрешаване на търговската война между двете ...
20 часа
Песков: Москва ще обмисли предложението за 30-дневно прекратяване на огъня
Москва "ще трябва да обмисли" представеното от западните съюзници на Украйна предложение ...
21 часа
Мистериозна смърт в Гърция с българска следа
Големите гръцки медии пишат за българка, замесена в мистериозна история с три поредни ...
21 часа
Патриарх Даниил: Вярата ни учи да възрастваме в единство и любов помежду си
Вярата ни учи да възрастваме в единство и любов помежду си, каза пред журналисти Българският ...
22 часа
Часове след подписване на примирието: Взривове се чуват в индийската част на Кашмир
Експлозии бяха чути в град Шринагар, столица на контролираната от Индия част на Кашмир, ...
22 часа
Желязков: Всички трябва да направим така, че Украйна да е във възможно най-силна позиция
България подкрепя Украйна от самото начало на войната. Всички трябва да направим така, ...
23 часа
Следваща българска визита при новия папа, подготовката вече тече
Традицията български държавници да имат аудиенция при папата на 24 май ще бъде продължена. ...
23 часа
Втори ден на разгорещени дебати за еврореферендума (ОБЗОР)
След като вчера вечерта президентът Румен Радев обяви в обръщение към народа и Народното ...
1 ден
Българската делегация пристигна в Света гора
Българската делегация пристигна в Зографския манастир по повод интронизацията на ...
1 ден
Грешка с щастлив край: Върнаха 20 000 евро на мъж, изхвърлил ги на боклука
Сумата от 20 000 евро е била върната на 69-годишен жител на Атина, който по погрешка изхвърлил ...
1 ден
Общини в Смолянско забраниха тротинетките по тротоари и пешеходни зони
Три общини в област Смолян - Неделино, Борино и Доспат, забраниха използването на електрически ...
1 ден
БСП с позиция за предложения от държавния глава референдум
Изпълнителното бюро на БСП и Коалиционния съвет на "БСП-Обединена левица" излязоха ...
1 ден
Членове на ПП в ЕП: Решението за референдум за еврото на президента е тежка провокация
Решението на президента да обяви, че ще внесе искане в Народното събрание за произвеждане ...
1 ден
Водолази извадиха 15 тротинетки от морето във Варна
Водолази извадиха днес от дъното в района на Морската гара във Варна близо 15 тротинетки, ...
1 ден
Индия и Пакистан са се споразумели за прекратяване на огъня
Примирието, договорено от Индия и Пакистан след четири дни на интензивни сражения ...
1 ден
Пътен инцидент затрудни движението за Габрово и Велико Търново
Пътен инцидент стана причина за образуването на опашки от автомобили за Габрово и ...
1 ден
Защитници на животните се събраха на протест в София (СНИМКИ)
Защитници на животните се събраха на пореден протест пред Окръжния арест в София и ...
1 ден
Ким Чен-ун: Смятам за безкрайна чест да имам за свой най-близък приятел Владимир Путин
Севернокорейският лидер Ким Чен-ун заяви по време на посещението си в руското посолство ...