На един транспортен рожден ден, свързан с живота в София отделяме минути сега. Не става дума за годишнина от подкарването по софийските улици на първия Икарус или трамвай. Не става дума и за установяване на вълните по новия асфалт на Цариградско шосе. Става дума за метрото на столицата.
На днешния ден преди 10 години то започна да се движи и превозва граждани първо по участъка от бул. „Сливница" край „Люлин" през най-големия жилищен комплекс до бул. „Константин Величков", като налице бяха пет станции – „Сливница", „Люлин", „Западен парк", „Вардар" и „Константин Величков". В денят на София година по-късно, на 17 септември 1999 г влезе в действия станция „Опълченска", а на 31 октомври 2000 г и последната засега действаща метроспирка „Сердика". Десетата годишнина от реалния живот на столичното метро ще се отбележи с международна конференция днес, кръгла маса за проблемите на метрото и концерт за служителите на подземната железница довечера.
В края на януари 1998 г в столицата се провеждат Дни на Москва в София. В града ни е пристигнал кметът на руската столица Юрий Лужков. Използвайки този факт заедно със тогавашния управник на София Стефан Софиянски двамата пускат в експлоатация първите пет станции на метрото и са първите пътници, спомня си бившият софийски кмет. Стефан Софиянски твърди, че в спомените си, свързани с подземната железница акцентира върху всекидневната работа за това и София да има метро и от разстояние на времето, на заложените при него срокове за дострояване на метротрасетата по готови проекти и осигурено финансиране не разбира защо има сериозно изоставане в строителството.