Нобеловият лауреат Робърт Лефковиц се сблъскал с неверието на колегите при откритието си / снимки: Reuters
57427
  • Нобеловият лауреат Робърт Лефковиц се сблъскал с неверието на колегите при откритието си

Американските биохимици Робърт Лефковиц и Брайън Кобилка бяха определени за тазгодишни носители на Нобеловата награда за химия заради откритията им за реакцията на клетките от човешкия организъм на външната среда. Техният труд за т.нар. „молекулярни рецептори” е от изключителна важност за фармацевтиката, тъй като близо половината от лекарствата, които се произвеждат в света, действат именно върху тях. Левковиц открива „рецепторите” още през 70-те години на миналия век като в изследванията си дълги години е бил подпомаган от ученика си Брайън Кобилка, с когото днес поделят наградата.

Рецепторите, които са свързани с т.нар. „Г-протеини”, се намират в клетъчната мембрана и са най-голямата група от този вид в човешкото тяло. Функцията им е да приемат химични сигнали от външността на клетките и да ги предават към вътрешността им. Разбирането за това как функционират тези механизми е от изключително значение за производството на все по-ефективни лекарства за голям брой заболявания като диабет, сърдечно-съдови и неврологични като болестта на Паркинсон например.

Когато преди повече от три десетилетия новият Нобелов лауреат Робърт Лефковиц открива „рецепторите”, той е трябвало да води дълга научна битка с неверието на голяма част от колегите си. „В онези времена мисълта, че има специфични молекули на повърхността на клетките, които си взаимодействат с лекарства беше изключително спорна тема. Даже най-уважаваните учени в сферата на фармакологията не вярваха, че тези молекули съществуват. Аз бях твърдо на обратното мнение, което и обосновах с резултатите от много мои изследвания”, споделя той.

netinfo

Заедно с признанието на научната общност, най-уважаваната награда в света на химията, носи на 69-годишния Лефковиц и 57-годишният Кобилка общо 8 млн. шведски крони или 900 000 евро.

Нобеловата награда се дава всяка година за постижения в областта на физиката, химията, икономиката, медицината и литературата, като се връчва и специална Нобелова награда за мир.

Призовете в отделните науки са създадени по волята на шведа Алфред Нобел, изразена в завещанието му. През целия си живот Нобел е регистрирал повече от 350 патента, като най-известното му изобретение е динамита. Той умира през 1896-а като е оставил състояние, което в днешни дни се равнява на повече от 300 млн. евро. Наградите се обявяват в шведската столица Стокхолм с изключение на тази за мир, която се предава в норвежката столица Осло, тъй като Норвегия и Швеция са били обединено кралство по времето на Нобел.