680 души са загинали при 7296 катастрофи през миналата година. Ранените са 8946 човека. Това показват данните на Пътна полиция към края на 2015 година.
Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи коментира, че загиналите са повече в сравнение с 2014-а и негативната тенденция се запазва вече три години.
"Някъде имаме проблем. Този проблем е първо в липсата на координация между държавните органи, второ - в изключително остарялото законодателство и трето - в няма система за финансиране на мероприятия по превенция и кампании за пътна безопасност", коментира Тодоров пред Фокус.
Борисов: Да се взимат колите на пияни шофьори и участници в гонки
По отношение на приетите промени в Закона за движение по пътищата Тодоров напомни, че министър-председателят реагира много остро и призова спешно да се предприемат мерки. По думите на представителя на асоциацията на пострадалите при катастрофи от МВР му предложили много олекотен вариант.
Пострадалите при катастрофи: Глобата за нарушение на пътя да се плаща, а после да се обжалва
"Според нас, големият проблем идва от това, че ние имаме остаряло законодателство по отношение на събираемостта на глобите. Законодателството е от 1969 година и има възможност пътните нарушители да не си плащат глобите, а това създава чувство за безнаказаност. Когато един човек направи 6-7 нарушения и те останат ненаказани, поради това че законът го позволява, той става арогантен и нагъл и оттам нататък започва да нарушава правилата по всячески начин", каза Тодоров.
От асоциацията предлагат при неплащане на глоби, при превишаване на скоростта с над 50 км или при шофиране след употреба на алкохол, да се свалят регистрационните табели. По думите на Тодоров мярката да се спират от движение тези автомобили е много ефективна.
Влиза в сила служебното дерегистриране на коли без "Гражданска отговорност"
Според него намаляването на санкцията при първо нарушение за несключена застраховка Гражданска отговорност от 400 на 250 лева е голяма грешка и популистки ход.
"България има проблем със събираемостта на глобите и с обхвата на „Гражданската отговорност", който е към 80%, тоест около 500-600 хил. автомобила нямат застраховка „Гражданска отговорност". В момента има автомобили, за които тя струва 300-400 лева. Ако застраховката струва 350 лева, шофьорът ще предпочете да плати глоба, която е 250 лева и да не си купи застраховка", коментира той.
Затова по думите му падането на глобата под 400 лева е опасно, тъй като санкцията става по-евтина от застраховката.