Пострадалите при катастрофи: Глобата за нарушение на пътя да се плаща, а после да се обжалва
Пострадалите при катастрофи: Глобата за нарушение на пътя да се плаща, а после да се обжалва / снимка: БГНЕС, архив
Пострадалите при катастрофи: Глобата за нарушение на пътя да се плаща, а после да се обжалва
81843
Пострадалите при катастрофи: Глобата за нарушение на пътя да се плаща, а после да се обжалва
  • Пострадалите при катастрофи: Глобата за нарушение на пътя да се плаща, а после да се обжалва

Тенденция за ръст на жертвите на войната по пътищата се наблюдава отново в последните две години. Това съобщи пред Дарик Любка Маринова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Според нея, за да се пресече тя, трябва да се въведе принципът, който действа в Холандия - глобите при нарушения на пътя първо да се плащат, а след това да се обжалват. Маринова подчерта, че от пролетта на тази година контролът по пътищата се е засилил.

През 2012-а и 2013-а жертвите на катастрофи са били по 601 души годишно, през 2014 година те са 653, а от началото на 2015-а са загинали 495 човека, което е с 25 души повече в сравнение със същия период на миналата година.

Сред причините за негативната тенденция Маринова посочи ограничаването на действието на мобилните камери. „От края на май камерите са в действие и работят, засили се и контролът на пътя", каза представителят на асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Маринова посочи, че в момента у нас действа закон за административните нарушения и наказания от 1967 години. „И в своята философия той защитава нарушителите, тоест дава им възможност да не плащат наложената глоба. Трябва да се въведе принципът в Холандия - когато си нарушител, плащаш и тогава обжалваш. При нас е точно обратното - близо 50 на сто от нарушителите не изпитват на собствения си гръб наказанията за нарушенията, които са извършили, защото се разсрочват във времето, отпадат, като мине една година съгласно закона и по този начин хората не се чувстват достатъчно виновни", каза Маринова.

От значение за сигурността и безопасността на пътя са и състоянието на пътната инфраструктура, като най-малко катастрофи според статистиката стават на магистралите, както и какви автомобили се шофират. 4.5 на сто от автомобилите у нас са съвсем нови, а около 65 процента са на възраст над 15 години.

По данни на Световната здравна организация всяка година при катастрофи в глобален мащаб загиват около 1.3 млн. души, а други между 20 и 50 млн. души са изложени на по-леки злополуки без смъртоносни наранявания.

90 процента от смъртните случаи при катастрофи настъпват в страни с ниски и средни доходи, в които се случат по-малко от половината регистрирани пътни произшествия. Катастрофите са в топ три на причините за смърт на хората на възраст между 5 и 45 години.