Министър Танев: Трябва да се наказва нехайството в училище - бездушни хора там нямат работа!
Министър Танев: Трябва да се наказва нехайството в училище - бездушни хора там нямат работа! / снимка: БГНЕС, архив

Следващата седмица министърът на образованието проф. Тодор Танев ще обсъди с вътрешния министър Веселин Вучков мерките, свързани със сигурността в училищата. След случая на блудство в Дебелт, където осмокласник насили 11-годишно момче в тоалетната на училище, министър Танев заяви в интервю за Дарик, че е потресен от случилото се и от бездушието на някои от реагиралите на място.

Образователният министър се ангажира, че виновните ще бъдат наказани по действащото законодателство. „Действащият закон обаче не стига - нужно е да се инкриминира нехайството на ръководствата на училищата, които не са взели необходимите мерки, за да не се стига до такива случаи”, коментира още проф. Танев.

Случаят беше коментиран от образователния министър в рамките на разговор в ефира на Дарик за финансирането на българската наука в бюджета за 2015 г. Проф. Танев подчерта, че му е съвестно да говори пред колегите си за средствата за наука за догодина, но заяви, че изпълнителната власт няма много лостове при положение, че 4 млрд. лева са отишли за КТБ. Той декларира готовността си да работи за диалог по въпросите на науката във формат, подобен на тристранния съвет в социалната сфера.


Докога науката ще бъде с този процент в бюджета - забелязва се една ясна тенденция за запазване на нивото на средствата, които държавата отделя за този сектор спрямо БВП? Доста далеч от това, което обещаваме пред Европа до 2020 г.

Изключително ми е съвестно, защото аз идвам от тази сфера на висшето образование и науката. Много ми е съвестно и пред всички колеги за това, което в момента се случва и на което толкова малко може изпълнителната власт да помогне. Но запомнете, запомнете - 4 млрд. отидоха за КТБ, тях ги питайте!  4 млрд. бяха откраднати отвсякъде! С 4 млрд. знаете ли колко наука можеше да се направи?!? Престъпниците са там, не са в сферата на Министерството на образованието. Това ми е най-краткият отговор. Изключително съм раздразнен от това торпилиране, което се случи в последно време на цялата държавност и на образованието и науката в частност, но ще изплуваме.

Много сте прав за тези 4 млрд., говори се колко хора са ощетени заради тези пари - въпросът е, че миналата година казусът КТБ го нямаше, по-миналата също?  Май  проблемът е, политическата класа, професоре, да осъзнае нуждата да се налеят средства в образованието и науката. Нещо, което Европа вече прави.

Политическата класа никак не дреме в момента и не зная защо се е получило такова някакво разминаване с истината. Кой две години работи наляво-надясно по Европа, за да дойде единствената в момента оперативна програма, която ще заработи от следващата година?!? Тя се нарича Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”. Това е единствената, която ще работи. Две години моите колеги, включително и ние в последно време не сме спали в събота и в неделя и в не знам какви други дни и часове, и правим всичко възможно да пишем безкрайни, безкрайни съображения и какво ли не, за да преговаряме с европейците. Точно обратното – държавността в момента е на мястото си по този въпрос!

Доколко и как обаче имаме готовност като страна бързо да заработим по тази програма, защото знаем, че по редица програми 2015 г. ще бъде нулева година, тъкмо поради липсата на готовност?

Разбирам. Значи в общи линии старата програма спря да работи, а новата още я няма и става като в Илф и Петров - говорящ филм още няма, а пък вече няма и ням. Т.е. септември трябва да е май или пък май да стане септември, с овчарски скок някак си финансово да отидем през есента. Знам го това, но тук трябва да кажа едно нещо - на германците през 1945 или 1947 г. им е било по-трудно в момента, отколкото ни е нас в момента - не са имали нищо. И въпреки всичко сега в момента знаем къде са. Последните думи на Конрад Аденауер преди да умре към дъщеря му са били „Няма за какво да се реве”.

Далеч съм от идеята да ревем в ефир - въпросът е в друго, доколко сте чут в рамките на кабинета от колегите си, знаем за огромните средства, които се отделят в сектори като отбраната, МВР…?

Оставена ми е пълна свобода - толкова голяма, която не съм очаквал. Погледнете какъв е състава във висшия ешалон на министерството и ще видите, че там няма партийни назначения. Всички тези хора, които са там са доказани професионалисти - дали става дума за г-жа Кастрева, дали става дума за проф. Николай Денков, моят колега химик, който направи много за оперативната програма или става дума за проф. Костадинов от БАН. Опитваме се да бъдем тим, да бъдем споени помежду си, но също така да схващаме България като част от Европа през цялото време. За да може да филтрираме този ужасен локализъм, от който години наред тук страдаме.

Ще ви дам един пример - преди два-три дни се връщам от Баку, където имаше среща на министрите по науката на Организацията за Черноморско икономическо сътрудничество. Знаете ли, че там България нямаше нито една работна група, ресор, в който да работи?!? Нито един - нито за здравеопазване българска да е комисията, нито по енергетика, нито по икономика - главно са руски, турски, румънски, какви ли не и нито една българска години наред. Кажете ми тия всички министерства не говоря за образованието, ами външното преди всичко какво са правили в предните години и какъв е този адски саботаж! Така че аз там издействах ние да имаме най-после група и се надявам да я получим накрая. И това ще е възлова група, защото тя ще се казва „Добро управление”, а това е прекият път към всяка от другите, които изброих преди малко. Т.е. наваксваме с големи темпове колкото можем.

Наясно ли е държавата нужна ли й е науката и за какво?

Държавата знае за науката, аз питам бизнеса дали му е ясно. Държавата обаче трябва да поговори с три групи - с тези, които отговарят за науката от една страна, с тези, които са продукт - учените и трето - с бизнеса. Трите страни трябва да седнат както е социалното партньорство, нещо подобно, да седнат и да мислят оттук нататък конкретните научни политики. 21 в. е век не на политиката - голямата, партийната, а е век на отделните политики, т.е. добро управление. А за да имаш добра политика тя трябва да бъде дизайнирана, архитектите й трябва да бъдат тези, които са вътре експертите, тези, които са отвън и вземат решения за държавата и от трета страна - бизнесът.

Правя всичко възможно  да създам възможност за такъв трилог или как да го нарека - не е диалог, а трилог. Няма как по друг начин да бъде. Няма как по друг начин - държавата не може да заповядва повече, минаха тези времена. Нито държавата в тези времена може да бъде обвинявана, че нещо не си върши работата, след като останалите също не си я вършат и не са забравили социализма.

Готов сте да инициирате един подобен разговор в тристранен формат…

Да.

…за да кажем ясно трябва ли ни науката и на каква цена?

Трябва ни. Трябва ни, защото ние сме в международен свят, на нас ни трябва профилация. Хората по света отдавна знаят за българските учени, отдавна ги използват, не казвам експлоатират, но им плащат на много, много места. Въпросът е България къде е в цялата тази работа и дали те са забравили, че съществува някъде, откъдето те са тръгнали и някъде, където те са учили. И как да направим по-атрактивна тази идея в главите им, която например да кажем хора от еврейски произход, които са от Израел, но живеят в Щатите - не забравят Израел и обратно.

Сега към доста различна тема от това, което обсъждаме - към случая в Дебелт, където осмокласник блудства с 11-годишно момче. Ясно е, че органите на реда трябва да свършат своето, но съм сигурна, че и вие сте притеснен?

Доста съм потресен от това! Знаех, че някога ще се случи и че ще се случва още, защото имаме много несвършена работа. Развълнуван съм в момента, когато говоря за това нещо! Първото нещо е, че поисках преди седмица и повече среща с министъра на вътрешните работи и ще има на 16 декември, защото имаме да направим с него програма, каквато има обаче тя е изключително допотопна и неработеща.

Първо трябва да не се случват, да бъдат минимизирани тези случаи със средствата, с механичните средства, на които е способно ръководството на училището. Но освен това има и култура, която никой никога не е възпитавал като хората до момента. Ние трябва да възпитаме тези хора в повече човещина! Защото колежката - аз не знам точно, в момента съм разпоредил да се разследва, тези хора от министерството да бъдат в пряка връзка с хората от дознанието, за да знаем точно каква е картината.

Но ще ви кажа нещо извън картината - колежката, която там е ръководителка на това звено, говореше доста бездушно! Да знаете, че каквото и да е, който и да е, ще бъде изключително точно наказан с всичко, което законът може да подаде. Този закон, който съществува до момента, но той не достига този закон, той не стига.

Аз искам нехайството, нехайството - преди да се случи лошото, да бъде в най-скоро време инкриминирано. И това да бъде записано в новия закон за училищното образование.

Нехайството изобщо в училище?

Нехайството, да. Нехайството на ръководствата, което трябва да бъде проверявано, нехайството - което е ненаправени неща, невзети мерки. Хора, които са бездушни, на това място нямат работа! Изобщо твърде много несменяеми станаха.