Кое им е комичното на комиксите?
Кое им е комичното на комиксите? / MorgueFile.com

Защо комиксите се казват така и кое им е комичното? Защо не са екшъси например? Това е един напълно уместен въпрос, защото далеч не всички комикси са смешни, но думата е устойчива.

Комикс идва от комично, комедия и би трябвало да означава умишлено смешно. Но какво умишлено смешно има в графичните истории за Батман, Супермен, Син Сити, 300 и така нататък?

Любителите на комикси, сред които и ние се числим, заявяваме го съвсем отговорно, не са единодушни откога да започнат отброяването на хронологията в този жанр. Не за друго, а поради факта, че да разкажеш някаква случка визуално, с помощта на картинки, които следват една подир друга, е старо като самото човечество.

Още първобитните хора са представяли своите преживявания със серия от илюстрации. Египетските йероглифи често се определят също като комикси, Траяновата колона в Рим от I век, Гобленът от Байо от XI век - много любопитен разказ в картинки, препоръчваме ви да му обърнете внимание, дори Страшният съд на Микеланджело на тавана на Сикстинската капела е вид комикс, понеже представлява случки в определена последователност.

Дали ще изберете да поддържате това мнение или ще теглите ясна черта кое точно е комикс и кое не, това по никакъв начин не отговаря на въпроса с комедийния елемент. Или може би в известна степен отговаря...

Комиксите, такива, каквито ги знаем, имат два произхода (всъщност тази дума няма множествено число, но специално за този случай ще се наложи да я използваме така).

Европейската традиция вижда началото в работата на Родолф Тьопфер, швейцарец, който правел графични разкази с картинки плюс кратък текст към тях. Годината е 1830. Той и преди това рисувал, но към тази година Гьоте успял да го убеди да публикуват творбите си, което означава, че и Гьоте е бил фен на комиксите. Разказите на Тьопфер били смешни, това трябва да се отбележи. Той е считан за основоположник на европейската традиция.

Американците обаче си имат техен родоначалник - Ричард Аутколт. 60 години по-късно с неговите The Yellow Kid и Buster Brown. Очевидни са заемките на Аутколт от Тьопфер, но работата на Аутколт с The Yellow Kid въвежда един стандарт. Историите са разказани в шест картинки, подредени на два реда, публикувани в New York World - вестникът на Джоузеф Пулицър.

Скоро и други издания започват да печатат подобни истории, някои в шест, други в по-малко - три или четири кадъра. Това позициониране било наречено най-напред funnies (смешки) - отвори, да видим смешките. Съвсем логично е.

По-късно обаче вестникарите си измислили термина Comic Strip (смешната лента), кратичкото е Comics (Комикс). И в началото на XX век комиксът във вестниците е бил тясно свързан с карикатурата. Това била журналистическа форма на сатира. Успехът бил толкова голям, че терминът залепнал за всеки друг жанр, който е представен от поредица от картинки, групирани в редове.

И макар че някои страни, например Белгия и Франция, упорито се опитват да използват различни термини, а навсякъде по света сериозните творци рисуват графични романи, то думата комикс е останала устойчива в Америка, която продължава да е водещият производител. И едва ли някога това ще се промени.

Толкова за комиксите. Ако имате още въпроси, питайте Питанка. Можете да го направите на страницата на Питанка във Facebook.

Още интересни въпроси, както и техните отговори можете да намерите тук