/ Gulliver/Getty Images
Обвиниха Facebook в нечестни бизнес практики и измама
99319
Обвиниха Facebook в нечестни бизнес практики и измама
  • Обвиниха Facebook в нечестни бизнес практики и измама
Facebook умишлено крил повече от година, че броят гледания на видеата в социалната мрежа е изкуствено завишен. Това твърдят маркетингови агенции, които днес заведоха съдебен иск срещу компанията за нечестни бизнес практики и измама.
 
През 2016 г. Facebook призна на рекламодателите си, че заради програмна грешка броят гледания на видеата в социалната мрежа бил завишен с между 60 и 80%. Според ищците по делото обаче Facebook открил проблема година по-рано и умишлено не предприел нищо, за да привлече по-голям брой рекламодатели и инвеститори.
 
Facebook пита свои потребители смятат ли го за полезен за света

В съдебния иск дори се твърди, че разминаванията в брояча на Facebook и реалния брой гледания били между 150 и 900%. Междувременно някои от най-големите акционери в компанията поискаха оставката на основателя на социалната мрежа Марк Зукърбърг.
 
През септември 2016 г. Facebook призна, че за последните две години показателите за броя гледания на видеата са завишени с между 60 и 80%. От компанията обаче заявиха, че ставало дума за техническа грешка и отрекоха тя да е довела до допълнително таксуване на рекламодателите.
 
Според съдебния иск, заведен днес от няколко маркетингови агенции, от Facebook знаели за проблема повече от година по-рано и умишлено нито го обявили, нито предприели мерки. По този начин, според ищците, рекламодателите били стимулирани да инвестират повече в реклами в социалната мрежа в сравнение с конкурентните й видео платформи, като например YouTube.
 
Изтичането на данни от Фейсбук: каква е ролята на „Кеймбридж Аналитика“ и Алекс Коган

Грешните данни заблуждавали и други компании, включително и медии, които акцентирали все повече върху видеа във Facebook, за да достигнат до по-голяма аудитория.
 
Завелите делото компании твърдят, че разполагат с над 80 000 страници от вътрешнофирмена кореспонденция на Facebook. От нея се разбирало, че първите сигнали за проблема били подадени до ръководството на социалната мрежа още през 2015-а, но никой не им обърнал внимание. Мениджър от Facebook се спрял върху проблема едва през юни 2016 г., но действия не били предприети и в следващите няколко месеца, за да не се привлича публичното внимание, а метриките тихомълком били подменени с такива, които да изчисляват вярно.
 

Guliver/Getty Images


Изнесените документи съобщават и за далеч по-лошо разминаване между реалните и отчетените гледания. Според данните разминаванията в метриките не били с обявените от Facebook от 60 до 80%, а броячът на видеата завишавал броя на гледанията с между 150 и 900%.
 
Зукърбърг: Facebook ще има нужда от няколко години, за да разреши проблемите си

Съдебният иск срещу Facebook е за нечестни бизнес практики и измама. Говорител на компанията заяви пред "Уолстрийт Джърнъл", че на клиентите било съобщено веднага след откриването на проблема, а предположенията, че Facebook е криел за грешката, са неверни.
 
Междувременно акционери във Facebook поискаха оставката на откривателя на социалната мрежа Марк Зукърбърг и го призоваха да се оттегли от ръководния пост в компанията. Мотивите са серията от скандали с изтичане на лични данни и многобройните обвинения, че социалната мрежа се е превърнала в платформа за дезинформация и политическа пропаганда. Някои от най-големите акционери искат борда на директорите да излъчи независим председател, който да управлява компанията и сравняват управлението на Зукърбърг с дикаторски режим.