Ислямът процъфтява сред афроамериканците след 11 септември
Ислямът процъфтява сред афроамериканците след 11 септември / netinfo

Ислямът се разпространява все по-бързо сред американците от африкански произход въпреки критичното отношения към мюсюлманите в Съединените щати след атентатите от 11 септември, смятат имами и експерти.

Приели исляма представители на чернокожата общност казват, че са привлечени от молитвените ритуали, наблягането на подчинението пред Бога и връзката на тази религия с подтиснатите.

Някои чернокожи американци освен това се отнасят подозрително към предупрежденията на американското правителство за появата на нови врагове след атаките през 2001 г. заради спомена как управляващите демонизираха борците на граждански права Мартин Лутър Кинг и Малкълм Екс.

В резултат те са склонни да гледат на исляма като на легитимна алтернатива на християнството, което е най-разпространената религия сред американските граждани.

Това е една от най-бързо разпространяващите се религии в Америка, казва Лоурънс Мамия, преподавател по религия в колежа Васар, имайки предвид исляма сред чернокожите американци.

Той твърди, че в САЩ има до два милиона чернокожи мюсюлмани, но признава, че няма точни данни.

Чернокожите американци обикновено ходят в отделни джамии от мюсюлманите от имигрантски произход, макар да споделят обща вяра, отбелязва Амина Макклауд, преподавател по религиозни науки в чикагски университет.

Но имами в Атланта, която е един от центровете на чернокожите мюсюлмани в САЩ, казват, че те са обект на по-малко враждебност, отколкото мюсюлманите от Близкия изток и Индийския субконтинент.

Мнозина афроамериканци приеха исляма по време на борбата за граждански права, когато Малкълм Екс помогна за популяризиране на мюсюлманската религия, привличайки наред с другите и боксьора Мохамед Али. Ислямът все още привлича известни чернокожи като например рапърът Скарфейс.

Край джамия, разположена на ъгъла в едно от най-старите и бедни предградия на Атланта, неотдавнашната петъчна молитва показва силата, която историята на исляма крие за чернокожите в САЩ.

Мъже и жени седят отделно на пода на джамията, главите им са покрити, докато духовникът Надим Али разказва истории за мюсюлманските роби, докарани от Африка, които се борели да запазят вярата си, противопоставяйки се на робовладелците.

Ако мюсюлманите са могли да останат верни на исляма по време на робство, присъстващите трябва да последват техния пример, казва Али пред представители на религиозната общност "Масджид" в Атланта.

Става дума за хора, което са откъснати от корените си. Ислямът ви свързва с Африка и с други части на света, заяви той по-късно в интервю.

Джамията е пряко свързана с част от историята на чернокожите. Тя е основана от Рап Браун, бивш член на групировката "Черните пантери", действала през 60-те години.

Браун става мюсюлманин в затвора през 70-те години и сменя името си на Джамил ал Амин.

Той е осъден за убийството на заместник-шериф в Джорджия през март 2000 г. и излежава доживотна присъда без право на помилване, но в негово отсъствие джамията продължава това, което Али определя като постепенно изграждане на местна мюсюлманска общност.

Проповедниците в джамията учат, че няма разлика между шиити и сунити, според хора, присъствали редовно на проповедите. На молитвите мюсюлманите са призовавани да си намерят работа, да не се забъркват с престъпления и наркотици и да водят стабилен семеен живот.

Али предполага, че в джамията са поставени подслушвателни устройства, а на церемониите присъстват информатори, отчасти защото нейните ръководители останаха скептични към американската политика след 11 септември.

Една по-голяма джамия на ислямската общност "Масджид" в друго населено предимно с чернокожи предградие на Атланта е част от групата "Уарит Дийн Мухамад".

Един петък неотдавна Марк Кинг, който наскоро е приел исляма, и стотици други слушаха в джамията проповед, в която се призовава да търсят Бог чрез Корана. Последователите на други религии трябва да търсят Бог чрез собствените си свети книги, каза проповедникът.

Кинг, който носи косата си на дребни плитчици, прие исляма, след като посети Африка за първи път. В Гамбия той прочете Корана и осъзна, че неговите учения отговарят на собствените му виждания, не на последно място по отношение на борбата с несправедливостта.

Младите афроамериканци се привлечени от това да научат за традициите, които са свързани със съпротивата срещу европейския империализъм, казва Кинг, който е приел името Билял Манса след приемането на исляма. (БТА)