Синдикатите в градския транспорт поискаха увеличение на заплатите с 25 на сто и подобряване условията на труд. Днес по въпроса ще заседават работните групи на синдикатите. Павел Христов от Федерацията на транспортните работници към КТ „Подкрепа” коментира в предаването „Дарик кафе”, че е възможно да се търси разрешаване на проблема по пътя на Закона за уреждане на колективните спорове.
25% увеличение на заплатите и подобряване условията на труд. Това ли са основните искания на работещите в градския транспорт?
Общо взето. Процентите станаха много повече, инфлацията нараства ежедневно, очаква се скок и на цените в зависимост от поскъпването на газа. Така че 25% бяха някъде май-юни нашите искания. Сега е въпрос на преговори да се види какви са прогнозите за тази инфлация и в крайна сметка как ще се променят процентите. Разбира се, синдикатите са длъжни да искат повече и ние това ще го направим. Това го знаят и хората срещу нас, това не е тайна нито за медиите, нито за тези, с които преговаряме, нито за работниците. Но трябва да се стигне до едно разумно и справедливо увеличаване на работните заплати на хората.
Преговорите вървят първо с ръководствата на двете дружества – авто- и електротранспорт.
Да, винаги е така. Винаги се преговаря с изпълнителните директори и управителите, т.е. с работодателите.
На какъв етап са преговорите, започнали ли са?
Преговорите са изчерпали нормалния си етап, т.е. това, което зависи от директорите и по нашите искания онова, което могат да направят. Онова, което не могат – не могат. Въпросът със заплатите, със средствата, опира на други място – като принципал това е общината. Водили сме предварителни разговори със зам.-кмета Велизар Стоилов. Имаме уверението, че там се прави нещо по въпроса, но още не сме се събрали да видим какво е направено, какви средства са се освободили, за какво става въпрос. Ако се забавят тези процеси и продължава да има неяснота по развитието на този въпрос, очевидно ще се мине към Закона за уреждане на колективните трудови спорове. При мен днес (бел. ред. сряда) ще дойдат работните групи на всички дружества в градския транспорт, включително „Подкрепа” и КНСБ. И най-вероятно ще се вземе решение за тръгване по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Защото инфлацията изяде доходите на хората, а в крайна сметка 600 лева заплата за един водач, който става в 3.00 часа и не е ясно кога се прибира, при този трафик, тези условия на труд и липса на водачи – просто тези пари са нищожни.
От кога не са вдигани заплатите във вашия сектор?
Миналата година май месец вдигнахме заплатите с по 200 лева. Щатът беше 400 лева, сега е 600. Нека не говорим за цифри, а за покупателна способност. Те нямат онази покупателна способност, която имаха онези 400 лева. Т.е. трябва да се актуализира заплатата на водачите. Трябва да има и някаква политика в държавата за повишаване на доходите не само на водачите на градския транспорт, но и на населението на държавата. Ние не виждаме такава политика. В подобно положение са и хора от други професии.
По колко часа работите? Постоянно има информации, че има недостиг на шофьори – и в електротранспорта, и в автотранспорта.
Хората работят сбор от часове. Ако се раздели така както е според закона – осем часа на ден да работи човек, се получава, че те работят 33 дни в месец. Това е едно сериозно нарушение по Кодекса на труда. Да не говорим, че тези хора физически се уморяват, возят хора, носят отговорности, за една заплата, която никак не кореспондира на количеството и отговорността на труда им. Няма водачи, не е привлекателна тази професия. Ако не са пенсионерите, които цял живот са работили това нещо и са добили навика да го работят, ще се получи огромен срив.
Какво ви казват ръководителите на дружествата. Има ли шанс за подобряване условията на труд, да стане по-атрактивна професията?
Ръководителите на дружествата са мениджмънта на една общинска политика и те са длъжни да се съобразят със средствата на политиката и се опитват да го правят. Ние разбираме добре това нещо. Но виждаме в тяхно лице хора, които искат да помогнат с каквото могат. При тях има желание, лошото е липсата на ресурс. Но трябва да се направи много по отношение условията на труд. Подписваха се директиви, Закон за здравословни и безопасни условия на труд – ние сме още сме много назад в тази материя. Вали дъжд в някои трамвай, липсват тоалетни на крайни станции, или там където ги има не са пригодни. Стигнахме до подигравки, че се занимаваме с тоалетни, но не може в ЕС една държава такова мъчение за организма на водачите.
Намирате ли връзка между вашите доходи и подобряване условията на труда с повишаване цената на билетчето?
Вдигането на билета в градския транспорт е общинска политика и ние разбираме, че, за да има пари общината, е необходимо. А и себестойността се е вдигнала, нормално е да се вдигне билета. Лошото е, че хората нямат пари. Не билетът е скъп, а хората нямат тези средства. За нас, синдикатите, е важно ставката на километър пробег, която получават дружествата от общината. За един километър пробег каква цена получава дружеството, за да може в рамките на тези пари да се разпределят парите за ремонти, за части, за заплати, осигуровки и т.н.
Днес ви предстои среща с работните групи и представители на синдикатите. Ако се стигне до Закона за уреждане на трудовите спорове може ли да се каже, че сте в стачна готовност?
Законът за уреждане на колективните трудови спорове затова се нарича така, а не закон за стачка. Минава се по различни етапи по този закон. Целта на занятието е страните да се разберат – да стигнат до споразумение, за да не се стигне до стачка. Естествено, ако това не се случи, закона на финалната си права предвижда и стачка. Но това е последен етап, това значи страните да стигнат до сериозно противоречия, неразбиране, невъзможност да се направят компромиси и от едната, и от другата страна, и тогава може да се случи и това. Не го изключваме като вариант, може да се стигне до стачка като знаем с какво разполага общината и какво искат хората. И какво се случи последната една година с инфлацията в държавата – многократни шокови удари върху хората, сериозен удар върху покупателната способност на заплатите.
Според зам.-кмета Велизар Стоилов има възможност да се осигурят допълнителни средства. В изчисленията на експертите, които имате и в КТ „Подкрепа” и в КНСБ, има ли откъде общината да осигури средства?
Много е сложен въпроса, защото не е само до общината. И държавата помага с определени средства – дава за тези преференциални карти, които някои категории ползват – ученици, пенсионери, инвалиди и т.н. Когато се повишава цената на билета, нормално е да се актуализират и тези суми. Зам.-кметът Стоилов може само в рамките на сериозно оправдани аргументи да поиска от държавата, а имам уверението – беше ми дадено едно писмо, с което аргументирано се искат пари от Пламен Орешарски. Какво ще се случи от тук нататък аз не знам. За сега знаем, че 7 млн. от общинския бюджет са разпределени към градския транспорт, но за съжаление, те са крайно недостатъчни. Най-притеснителното е, че ние водим тези преговори около четири месеца. За четири месеца трябваше много по-активно да се размърдат определени хора, включително държавата, защото в една столица от европейски мащаб градския транспорт изпълнява една изключително социална функция. Ни возим бедните хора, които нямат средства. Останалите се движат с коли. Тази социална политика, която във всяка държава се води с транспорта, е отговорност на държавата. А такава социална политика се води с пари. Виждате какво се случва в БДЖ от липса на пари, пълен крах е и там.
Не звучите обнадежден за положително развитие на вашите искания. Да не се окажем посред зима без градски транспорт в София?
Много ми се иска да не се случи това. Нито съм песимист, нито съм оптимист, аз съм умерен реалист и смятам, че и това е възможно да се случи.
Вие сте бранш, които има силата и способността да притиска за своите искания. Тези действия са регулирани със закон, а са и справедливи, както и на други браншове. Но при вас, в градския транспорт положението е сериозно.
Идват млади момчета за седмица-две, хвърлят всичко, стават и си заминават – не могат да издържат на това напрежение. Един човек иска да му свърши някога работното време, да изведе семейството някъде, или най-малкото да седне и да си почине, да се види със семейството си. Много от нашите хора нямат физическа възможност от работа. Те стават едно роботи, които са роби на професията си.
31 минути
Самотни майки: Съзнателният избор да родиш дете, растящо без баща
Все повече жени без партньор решават да имат дете чрез изкуствено осеменяване от анонимен ...
38 минути
Две коли се удариха на кръстовище в Хасково (СНИМКИ)
Две коли катастрофираха на кръстовище в Хасково.
От видеокамерите се ...
40 минути
Скръбна вест: Почина майката на Веселин Маринов
Почина майката на Веселин Маринов, съобщиха на Facebook страницата му.
„Скъпи почитатели ...
1 час
Симеоновският лифт спира окончателно да работи (СНИМКИ)
Симеоновският кабинков лифт спира окончателно да работи и повече няма да бъде ремонтиран. ...
1 час
Оперираха премиера на Словакия за втори път
Премиерът на Словакия Роберт Фицо отново беше опериран и все още е в сериозно състояние, ...
ohnamama.bg
Организация и полезна информация за Събитието на "Ох, на мама!" за бременни и родители
Чуйте тази статия в аудио формат:
Девет водещи експерта в три тематични панела и двама родители, които ...
1 час
Инспекция по труда: В България има сериозен ръст на трудовите злополуки през 2023 г.
Сериозен ръст на трудовите злополуки има в България през изминалата година, заяви ...
1 час
Докъде стигна изграждането на новия паркинг на Летище София (СНИМКИ)
Усилено изграждат големия открит паркинг на Терминал 2 на Летище София.
[img ...
1 час
РИОСВ наложи нова санкция на на ВиК оператора на Разград
РИОСВ наложи текуща месечна санкция в размер на 117 703 лева на „Водоснабдяване Дунав“ ...
2 часа
Прокуратурата е назначила експертизи за катастрофата с Кирил Петков
Прокуратурата е назначила експертизи и разпитала свидетели за катастрофата, в която ...
2 часа
Финалът на Hell’s Kitchen постигна рекордна за сезона гледаемост
Горещ финал и бурни емоции предложи последният епизод от шестия сезон на най-гледаното ...
2 часа
Путин: Москва засега няма намерение да превзема Харков
Офанзивата в Североизточна Украйна е в отговор на украинските удари в Русия, заяви ...
2 часа
Радев: Законът за движение по пътищата трябва да се спазва, той е написан с кръв
Президентът Румен Радев изрази съболезнования към близките на загиналия мъж при катастрофата ...
2 часа
„Играчът“: Животът и престъпленията на Джоел Грийнбърг (ВИДЕО)
Политик от малък град в САЩ извършва престъпление, отзвукът от което стига чак до столицата ...
2 часа
Хутите свалиха американски дрон
Свързаните с Иран йеменски бунтовници хути заявиха, че са свалили американски дрон ...
3 часа
НСО ще окаже съдействие за разследването на катастрофата със загинал край Варна
От Националната служба за охрана заявиха, че ще окажат всеобхватно съдействие по ...
3 часа
Задържаха мъж, пребил жена си
Задържаха 61-годишен мъж от община Кърджали, пребил жена си, съобщиха от полицията.
Задържаха ...
3 часа
Проверяват бензиностанции в Бургаско по сигнал за контрабанда на горива
Областна дирекция на МВР, служители на Националната агенция по приходите (НАП) и Агенция ...
3 часа
Простреляха с пистолет в лицето мъж след скандал
Задържаха 50-годишен мъж след сигнал за сбиване в двор на фирма край Шумен, съобщиха ...
4 часа
Ректорите се събират на извънредно заседание – ето какво решават
Съветът на ректорите ще проведе извънредно заседание в 14 часа, на което ще се реши дали ...
4 часа
Носителят на приза „Полицай на годината - 2023” поема поста зам.-директор на ОД на МВР-Сливен (СНИМКА)
Марио Климентов Георгиев поема поста на заместник-директор в Областна дирекция на ...
4 часа
Затлъстяването и високата кръвна захар влошават здравето
Затлъстяването, високата кръвна захар и високото кръвно налягане, както и други проблеми, ...
4 часа
Пожар обви в гъст дим крепостта Царевец във Велико Търново (СНИМКИ/ВИДЕО)
Дим от крепостта Царевец вдигна на крак пожарната във Велико Търново. Има задимяване ...
4 часа
Провален работен ден за „Шеф под прикритие“
Проблеми от необичайно естество очакват новия „Шеф под прикритие“ този петък от 22:00 ...
4 часа
Mammoth е най-голямата в света инсталация за улавяне на CO2 директно от въздуха
Заради задълбочаващите се промени на климата и недостатъчните усилия за намаляването ...
4 часа
Победителят Чоткин след Hell’s Kitchen: Обещавам, че ще се върна да живея в България (ВИДЕО)
Лъчезар Чоткин е големият победител в Hell’s Kitchen 6. Той даде първото си ексклузивно интервю ...
5 часа
НС ще заседава извънредно на 21 май
Във вторник от 13:00 часа ще има извънредно заседание на Народното събрание, съобщи пред ...
5 часа
Северна Корея изстреля ракети с малък обсег
Северна Корея изстреля множество ракети с малък обсег от източния крайбрежен град ...
5 часа
Хванаха жената, откраднала пет кутии за дарения в София (ВИДЕО)
Софийска районна прокуратура обвини 38-годишна жена за кражби на четири кутии за дарения. ...
5 часа
Apple вкарва ChatGPT в iPhone
Преговорите с OpelAI са в напреднал етап, част от стратегията за вкарване на изкуствен ...
6 часа
По данни на БНБ: Българите ударно теглят бързи кредити, но все по-трудно ги връщат
Българите ударно теглят бързи кредити, но все по-трудно ги връщат, показват данните ...
6 часа
Хеликоптерното летище до тунел „Железница“ вече има регистрация по HEMS
ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ регистрира осмото вертолетно летище ...
6 часа
„Различната реакция” в „Темата на NOVA“
Появяват ли се все повече нови алергени и променя ли се начинът, по който реагираме ...
6 часа
ГЕРБ-СДС иска извънреден СОС заради промените по „Патриарха“
Имаме пълното основание да поискаме и от днес започваме събирането на подписи за провеждането ...
6 часа
Френската полиция застреля въоръжен мъж, опитал се да подпали синагога
Френската полиция е убила въоръжения мъж, който сутринта се е опитал да подпали синагога ...
6 часа
Разследват смъртта на 86-годишна жена
Разследват смъртта на възрастна жена от село Полена, община Симитли, съобщиха от полицията.
На ...
6 часа
Интензивен трафик по някои гранични пунктове
Трафикът е интензивен за товарни автомобили на някои от граничните пунктове с Румъния, ...
6 часа
Франсис Форд Копола се завърна в Кан с филма „Мегалополис“
Франсис Форд Копола се завърна в Кан с филма "Мегалополис", съобщиха световните осведомителни ...
7 часа
Започва продажбата на билети за ретро влака за Празника на Розата
Вече можете да закупите билети Филипово-Казанлък-Филипово за влака с парен локомотив, ...
7 часа
Катастрофа с пострадал на Околовръстното в София, затруднено е движението (СНИМКИ)
Жена е пострадала при катастрофа между кола и мотор на Околовръстното, съобщиха от ...
7 часа
Задържаха мъж за побой във Великотърновско
Разследват случай на побой в село Петко Каравелово, община Полски Тръмбеш, съобщиха ...