Найденов: КСНС за старите боеприпаси ще заседава на 17 юли
Найденов: КСНС за старите боеприпаси ще заседава на 17 юли / Sofia Photo Agency

Ангел Найденов, председател на парламентарната комисия по отбрана и ПГ на БСП, в предаването "Денят" на Дарик радио

Кажете, г-н Найденов, хвърлиха ли министърът на отбраната и началникът на Генералния щаб светлина върху причините, които доведоха до инцидента край Челопечене на 3 юли рано сутринта?

Всъщност позволете ми най-напред да кажа, че два бяха основните въпроса, които се разглеждаха на заседанието на Комисията по отбрана. Първият беше представянето на доклад относно предприетите мерки за контрол, осигуряване на безопасност, съответно сигурността и охраната на складовете, в които се съхраняват излишните за българската армия боеприпаси и, разбира се, предприетите и планираните действия за безопасност на обезвреждането на тези боеприпаси. И втората основна тема беше готовността за предприемане на конкретни действия, сроковете и финансовите разчети за реализация на националната програма за утилизация на излишните боеприпаси. Веднага искам да кажа, че вие сама разбирате, че обект на заседанието на комисията не са били причините или всъщност действията, които в момента се осъществяват от специализираните органи, следователи, Военна прокуратура. Ние се занимаваме по-скоро с конкретните действия, които са предприети от командването на на Българската армия, междувпрочем не само по отношение на района на поделението в Челопечене, а по отношение на всички складове, в това число и на складовете, в които се съхраняват годни и съответно предназначени за употреба муниции на въоръжените ни сили. Веднага искам да кажа. . .

Тази информация, която получихте, успокоява ли ви или ви обезпокоява? За начина, по който се съхраняват боеприпасите.

Веднага искам да кажа, че имаме едно значително количество в рамките на 43 хиляди тона излишни боеприпаси, което само по себе си вече предизвиква безпокойство. И съвсем основателно вниманието и на парламентарните комисии, а и на заседанието на Консултативния съвет по национална сигурност при президента се фокусира именно върху въпросите, свързани с мерките за безопасност и същевременно готовността за реализация на тази програма за утилизация. Веднага искам да кажа, че ние одобрихме доклада на ген. Стойков, който междувпрочем е доклад, който е в развитие, доколкото продължават проверките на територията на Северна и на Южна България, тъй като това са формираните от негова страна екипи, които проверяват както базите на бригада "Логистика". Междувпрочем в състава на тази бригада е именно поделението в Челопечене. Става дума за 16 склада, които съхраняват тези боеприпаси, за които вече споменах. Междувпрочем предвижда се 12 от тях да бъдат закрити, което още веднъж повишава вниманието и отговорността както на ръководството на МО, така и на командването на БА към всички мерки и дейности, които се осъществяват на тяхна територия.

Кога ще бъдат закрити тези военни поделения, в които се съхранява стара бойна техника? По този начин ще ми отговорите и на въпроса - до края на годината например каква част от тоновете оръжие и въобще материали военни. . . ще бъде унищожена.

Има различни срокове, в рамките на които, съобразно плана за организационното изграждане и развитието на българските въоръжени сили, се осъществява закриването на военните поделения, в случая на военните райони, в които се намират тези складове. Крайният срок е 2015 г. Междувпрочем ние тук говорим само за складове за боеприпаси, а не за въоръжение и бойна техника с отпаднала необходимост за Българската армия. Всъщност веднага искам да кажа, че едно от решенията, които днеска чухме, и които, разбира се, че трябва да бъдат оценени по достойнство, са намеренията на Министерството на отбраната обектите със стратегическо значение, част от които са складовете, които ще останат в състава на бригада "Логистика" към ГЩ на БА, да се охраняват от военни полицаи, не от частни фирми, не от пенсионирани служители, не от частни охранители, а от служители на служба "Военна полиция" към министъра на отбраната, което, разбира се, е едно ограничение на разходите, които се правят.

Само ще ви помоля, за да не скачаме от тема към тема да, така, да поизчистваме темите. Специално за унищожаването, до края на годината какъв потенциал, колко от. . .

Сега, ние всъщност минаваме. . .

. . . бойната техника може да унищожим?

. . . минаваме към втория въпрос и това е темата, свързана с реализацията на програмата за утилизация на излишните боеприпаси. Днес Министерският съвет е всъщност взел решение, което ще бъде дооформено от следващото заседание, да се отпусне сума до 30 милиона лева за реализация на програмата до края на годината. Според възможностите по преценка на експертите. Това означава, че можем до края на годината да разчитаме на унищожаването на 50 до 60 процента от това количество излишни боеприпаси, за което споменах, което означава между 20 и 25 хиляди тона. Всъщност веднага искам да кажа, че намеренията на министъра на отбраната, които ние междувпрочем също подкрепихме и одобрихме, са да бъдат организирани напълно открити търгове и да се даде възможност на всяка една фирма, която притежава лиценз и която, разбира се, отговаря на съответните условия за безопасност, за съответните умения, квалификация, подготвен персонал, да участва в търговете и съответно да поеме количества за унищожаване от излишните боеприпаси. Счита се, че всъщност от тези около 122 фирми, които се оказва, че имат лиценз за боравене с подобни експлозиви, с подобни боеприпаси или съответно да унищожават боеприпаси всъщност около 30-40 биха могли да реализират реално определени действия при унищожаването на боеприпасите. Но в крайна сметка това е преценка в зависимост от броя. . .

Не са ли много. . .

. . . на фирмите, които ще се явят. . .

. . . много на брой тези фирми за малка България . . .

. . . на конкурсите.

. . . над 120 да имат такъв лиценз?

Е, ако питате за личната ми преценка, изглеждат много. Аз не случайно подчертавам, че малка част от тях вероятно притежават всички възможности да се занимават конкретно с утилизацията на боеприпасите, но вероятно тези лицензии включват повече дейности, свързани с боравенето на фирмите с общоопасни средства.

Добре. Друг един такъв въпрос, казвате, че до края на годината държавата ни, така, ще има потенциал да унищожи 50 -60 процента от старите боеприпаси, които имаме в момента. Една от причините всъщност за взрива край Челопечене е именно, така, как да кажа, безхаберието на държавата и по-скоро липсата й на пари, за да направи това. Сега, не прибързваме ли прекалено много, след като казвате, че чак до 2015 година в крайна сметка е срокът?

Вижте, в интерес на истината трябва да кажа, а вероятно и ще се повторя, тъй като неколкократно коментирам това, което се случи в Челопечене. Това е един от тежките, за да не кажа най-тежките инциденти през годините на прехода в българската армия. И не случайно подчертавам, че съхраняването, съответно складирането, боравенето с боеприпаси само по себе си предизвиква основания за тревога, за безпокойство и ние сме длъжни да даваме тази информация, и съответно да фокусираме вниманието на специализираните органи върху цялата тема, свързана с боеприпасите. Всъщност става дума за едно количество излишни боеприпаси, които ако не се утилизират, ако не се обезвреждат, ако не се унищожават се увеличава с течение на годините, тъй като нови и нови количества с отпаднала необходимост от Българската армия се предават в тези складове. Следователно когато говорим за унищожаването на определени проценти, нека да си даваме сметка, че тук в случая трябва да имаме изпреварващи темпове на унищожаване на боеприпасите от темповете, с които се лишава или съответно Българската армия. . .

Освобождава, да.

. . . предоставя или се освобождава от излишните боеприпаси. Аз мисля, че в една такава ситуация сме длъжни да направим всичко необходимо, за да гарантираме унищожаването на тези 50 до 60 процента. Струва ми се, че напълно реалистични бяха разчетите, които се представят от Министерството на отбраната. А нашето намерение като Парламентарна комисия по отбрана в случая беше да създадем необходимата основа, в това число и със своя доклад или със свое становище за осигуряване на необходимите средства, същевременно да дадем своята подкрепа за действията на Министерството на отбраната и на командването на Българската армия, насочени към програмата за утилизация. Защото ако трябва да направим една крачка повече, коментирайки и всички въпроси свързани с боеприпасите, трябва да кажем един от фактите с вече негативно звучене. И това е, че в рамките на тези години от 2000 година например имаме действия или дейности, свързани с продажба на, условно казано, атрактивни боеприпаси, т.е. от които може нещо да се спечели и оставяне на заден план на въпросите, свързани с обезвреждането и унищожаването на боеприпасите. Така че част от проблемите, с които сега се сблъскваме, се дължат на факта, че по-голямо внимание е било отделяно на продажбата на боеприпасите със срок на годност, т.е. които могат да бъдат използвани, или съответно продажбата, нека да кажа условно, на части или на елементи от тези боеприпаси след тяхното разснаредяване, които имат някаква пазарна стойност и оставяне на заден план на въпросите, свързани с другите боеприпаси.

Чия е вината точно този важен въпрос да отиде на заден план през последните години?

Е, вината не бих могъл аз да я определям и не съм в качеството да определям вина. Безспорно отговорност имат Министерството на отбраната, няма никакво съмнение, и командването на Българската армия.

Това, че нямаме пари и сме бедна държава достатъчно оправдание ли е за един такъв важен въпрос като унищожението на старото бойно оръжие, техника?

Не, не може да бъде оправдание. Може да бъде някакъв знак за обяснение. Но, разбира се, че не може да бъде оправдание. Аз неслучайно подчертавам, че в рамките на тези дейности, свързани с продажбата на боеприпаси, част от средствата би следвало да бъдат насочвани и съответно използвани за утилизирането и обезвреждането на тези опасни, нека да кажем пак в кавички или буквално, боеприпаси, които са били негодни и които представляват един по-висок риск в сравнение с другите боеприпаси.

Господин Найденов, откровено щяхте ли да се сетите за тази наистина важна тема - как се унищожава старата техника у нас, ако не се беше случило това в утрото на 3 юли?

Ами ние сме се сещали в рамките на Комисията по отбрана поне четири пъти.

И?

И искам веднага да кажа, че една от първите препоръки на Комисията по отбрана към Министерството на отбраната е била именно необходимостта от осигуряване на средства за реализация на националната програма за утилизация на боеприпасите. Всъщност става дума за една програма, която е разработена 2003 г., която е била представена 2004 г. в Министерски съвет и в Народното събрание, която предвижда тогава унищожаването на над 70 хиляди тона боеприпаси, която е с определен срок на реализация в рамките на 10 години поетапно, но която не е реализирана. Именно затова говоря, че вниманието ни е било насочено както към боеприпасите, така и към съответно разпоредителните сделки на Министерството на отбраната, свързани с въоръжението, с бойната техника, междувпрочем и с имуществото с отпаднала необходимост. Защо концентрирам вниманието? Освен повишения риск, освен необходимостта да бъдат реализирани конкретни действия, това, разбира се, ангажира ресурси на самото министерство за охраната, за обезопасяването и съответно за дейностите, свързани с имуществото и с въоръжението, и военната техника. Например днеска беше посочено, че ако трябва всички складове да бъдат охранявани само с личен състав на Българската армия, то това ще струва само за издръжка на личен състав близо 50 милиона. Ако се реализира например изграждането, проектирането и изграждането на сигналноохранителни системи по всички изисквания, които безспорно трябва да има, то това означава да кажем допълнителен разход от близо 40 милиона. Разбирате, че тогава, когато говорим за имущество, за въоръжение, за боеприпаси, за бойна техника, всичко това е свързано и с определени разходи. Нека да кажем. . .

И вие затова предпочитате две трети от тях да ги закриете, за да не се харчат пари?

Нека да кажем, че тогава, когато се поставят въпросите за бюджета на армията и за необходимостта да бъдат осигурявани целево средства, разбира се, често пъти изпадаме в, нека да не използвам думата конфликт, но все пак в спорове с останалите колеги или с представители на другите бюджетни системи, които също се нуждаят от средства.

Много любопитен въпрос - какво мисли министърът на финансите за тези 30 милиона, които трябва да бъдат отделени до края на годината?

А след като са били одобрени предложенията на министъра на отбраната, очевидно, че той подкрепя една подобна идея. Междувпрочем не случайно споменавам, че става дума за позиция на Министерския съвет, която е одобрила исканите средства като разход и които ще бъдат оформени на базата на вече прецизни експертни заключения.

Добре, благодаря ви за този разговор. Трябва да приключваме. Консултативен съвет за национална сигурност?

Очакванията са той да се проведе след една седмица при президента на Република България и според нас съвсем оправдано част от темите, които ще се обсъждат, са именно свързани с програмата за утилизация съответно с предприетите мерки.

Датата?

17 юли.