И. Тюрина: Руските туристи ще се замислят дали да карат ски в България тази зима
И. Тюрина: Руските туристи ще се замислят дали да карат ски в България тази зима / снимка: БГНЕС, архив
Изненада ни безпомощността на властите – гръмки речи и дебати, а туристите не могат да се приберат
44852
Изненада ни безпомощността на властите – гръмки речи и дебати, а туристите не могат да се приберат
  • Изненада ни безпомощността на властите – гръмки речи и дебати, а туристите не могат да се приберат

Вече седмица продължават проблемите на руските туристи, дошли да почиват в България с туроператорската фирма „Алма тур". Въпреки обещанията, че всички почиващи от Русия ще бъдат превозени обратно до страната си, вчера отново имаше отменени полети за Санкт Петербург. Според говорителя на Руския съюз на туристическата индустрия Ирина Тюрина фактът, че отново има анулиран полет на „България Ер" с руски туристи седмица след началото на проблема, показвал, че властите у нас са безпомощни да се справят с казуса и да принудят авиопревозвача да изпълни задълженията си. В интервю за Дарик Тюрина съобщи, че организацията им се е обърнала за съдействие и към Международната асоциация на авиопревозвачите.

Каква е вашата версия за случилото се с руските туристи в България?

Няма моя версия. Мога да съдя за това, което ние знаем - че дългът на „Алма тур" към „България Ер" е бил натрупан още преди началото на лятната програма за тази година. Въпреки това „България Ер" започват да работят с длъжника си и даже са препоръчали на руските туроператори да уреждат пътуванията за България чрез „Алма тур". А те прекрасно са знаели, че имат дългове. Защо това е било направено смятам, че трябва да разбере прокуратурата. За нас е важно това, че от спора между една българска авиокомпания и една българска туристическа компания страдат руски граждани, които са платили за полет на „България Ер". Те са платили на „Алма тур", а защо фирмата не е платила на превозвача те трябва да се разберат помежду си.

Как мислите, че ще се отрази всичко това на българския туризъм и на избора на руските туристи къде да почиват?

Сега вече при тези туроператори, които работят с „България Ер" директно, нямат дългове и техните полети са поръчани и се пълнят незабавно - тези туроператори вече имат проблеми с туристите, които не искат да летят с тази авиокомпания. Те ни й вярват и се боят, че няма да ги върне обратно. На второ място - естествено е нанесен тежък удар по България, едно от най-популярните туристически направления. У хората, разбира се, възникнаха много въпроси - те са изненадани, те недоумяват и се възмущават. И аз мисля, че това ще се отрази на вече близкия зимен сезон, когато руските туристи активно идват да карат ски в България. Боя се, че сега те ще се замислят сериозно дали да дойдат в страната ви или да изберат друго направление.

От думите ви, а и от останалите коментари в Русия, разбирам, че вие основно обвинявате превозвача, а не толкова фирмата, която има дългове към него?

Не обвинявам само превозвача. Аз разбирам, че в тази история е виновна и „Алма тур". Но смятам, че нито превозвачът, нито туроператорът трябва да въвличат в конфликта между тях пътниците - граждани на друга държава. „България Ер" е довела туристите в България. Тя прекрасно знае, че те са платили за полета си. И тя отказва да върне туристите обратно, защото й дължат пари не туристите, а нейният партньор, с който авиокомпанията сама е избрала да работи. Никой не я е заставял за това. Те знаят, че туристите са платили - в противен случай те не биха били в България. Но те са докарани от „България Ер" и те са длъжни да ги върнат обратно.

Хотелиери в България казаха, че може да компенсират пострадалите от този случай туристи с безплатни почивки следващия сезон - това приема ли се като достатъчен жест към тези хора?

Ние сме благодарни, че хотелиерите адекватно възприемат тази ситуация. Благодарни сме от това, което те изпитват към руските туристи. Естествено това, което се случва, им е неприятно. Благодарни сме, че правят този жест на добра воля, но все още не е ясно как това технически ще се осъществи. Може би по списъците на туроператорите, които ще дадат имената на хората, които останаха в България. Но сред тях имаше и много останали руснаци, които не са си купили почивка, които са почивали в своите апартаменти. Те също пострадаха. Жестът е приятен, но как ще бъде реализиран практически все още не е ясно. Така или иначе благодаря на българските хотелиери, защото това показва, че адекватно възприемат ситуацията и се тревожат за туристическия имидж на България.

Защо мислите, че българското правителство не може да се справи с проблема? Видях, че давате подобна оценка, при положение, че става въпрос за две частни компании?

Виждам, че няма никакво движение по проблема. Преди седмица беше този конфликт, точно след седмица той се повтаря. Ако българското правителство не може да се справи с авиокомпанията, даже тя да е частна, аз не мога да си представя - все пак те дават лицензи за полети на компания, която не изпълнява задълженията си към пътниците. Ако българското правителство не може да се справи, а то не може, защото ситуацията се повтаря след седмица - значи нека да намерят друг вариант да извозят гражданите на Русия, които внасят пари в България. Това е най-големият поток от туристи, които идват в България, така че те не трябва да страдат. Все пак знаете много добре, че туристите нямат нищо общо с това. Ако те не бяха платили, нямаше да са в България. Те са си дали парите, а къде са отишли парите да се изяснява в България. Тя е длъжна да осигури правата на гражданите ни, които са дошли в страната и са оставили там пари. Струва ми се, че българското правителство проявява безпомощност - обсъжда се тази тема в парламента, правят се големи политически заявления, набират се политически активи, а хората все още не могат да стигнат до дома си.

Вашата организация как ще реагира - подготвяте писмо до Международната асоциация на авиопревозвачите?

Ние сме в контакт с Руската федерална агенция „Ростуризъм". Подготвихме писмо до Международната асоциация на авиопревозвачите, в която влиза и „България Ер". Помолихме ги да въздействат на превозвача. По принцип, ако авиокомпанията е довела пътника по маршрута, а той има билет за двете посоки, то превозвачът е длъжен да го върне обратно. Не знаем може ли Международната асоциация да въздейства по някакъв начин на авиопревозвача, но се надяваме. Надяваме се, че външното министерство на Русия ще осъществи контакт с българското външно министерство да се опита да защити правата на руските граждани зад граница. Но като цяло смятам, че е било до желание само на България, да заставят „България Ер" да изпълни тези полети. Под заплахата за отнемане на лиценза, под заплахата за сериозни глоби и т.н., но това е ненормална ситуация, когато цялата страна не може да се справи с една авиокомпания.

Кой ще плати компенсация на руските туристи - как е уреден този въпрос в руското законодателство?

Туристите, които повторно са били принудени да платят за билети, те ще получат обратно тези пари за сметка на финансовата гаранция. При нас има такава система, когато застрахователната кампания обезпечава финансовата отговорност на туроператора по договор за реализация на туристически продукт. „Алма тур"-Петербург има договор за 60 милиона рубли (бел. ред.: Гражданската отговорност за неизпълнение на задълженията на „Алма тур" по договор за реализация на туристически продукт е застрахована в „Група Ренессанс Страхование" на сума 60 милиона рубли със срок на действие на финансово обезпечение 10 септември 2011 - 9 септември 2012 г.). Тези пари ще са достатъчни, за да се плати за билетите на тези туристи, които е трябвало да си ги купят сами. За съжаление в Русия няма някакъв механизъм, който би позволил в екстремни ситуации да се вземе необходима сума, за да се плати например за самолет, за да се върнат туристите у дома. В много страни това го има. Затова например финландците и литовците, ако не греша, извозиха своите туристи. Но в Русия такава възможност няма. Московските туроператори платиха втори път вече директно на „България Ер", за да не страдат туристите и да завършат програмата си до края - до 14 октомври. Петербургските туроператори нямат такава възможност - „Алма тур" фактически е в банкрут, нейните партньори са малки фирми, които нямат финансови възможности да платят за полета. Затова ние предлагаме на туристите по възможност да си купят билетите сами, така че след това застрахователната компания да им върне тези пари. Ако билетите им бъдат купени от туристическата агенция, застрахователната кампания на агенцията нищо няма да им върне. Петербургските туроператори, които не са големи фирми, разглеждат варианти да извозят туристите през Истанбул или с автобуси да ги върнат до Петербург. Това е тежко решение, но те разбират, че вече не могат да разчитат на България, която просто ги е хвърлила в тази ситуация.

Преди няколко дни казахте пред руски медии, че „България Ер" е принудила туристи да платят два пъти за билета си. Знаете ли колко туристи са платили два пъти?

Не зная. Това не може да се изчисли, тъй като сред туристите има много хора, които са пристигнали в България не чрез туроператор, а самостоятелно. Това са хора с имоти в страната ви, затова да се пресметне е невъзможно. Не съм казала, че са били принудени, а казах, че авиокомпанията е разчитала на това, че на който от туристите не му издържат нервите, те ще си платят втори път. Разбира се, че никой не ги е принуждавал насила да правят това. Но хората не са очаквали да бъдат толкова дълго в чужбина - те са свършили парите, на някой са им изтекли визите и застраховките, свършили са им лекарствата, които трябва да приемат. Разбира се, който е имал възможност, си е купил билет в България. На който пък са му купили роднините в Русия електронен билет, съобщават му, че билетът е купен и може да лети, но това е тормоз.

От това, което казвате мисля, че България май е загубила мястото си като дестинация за руския туристически пазар?

Образът на българите, че това са нашите „братушки" - разбирате нали, че българите са наши „братушки", сега този имидж е изгубен. А този образ се създаваше години и разбира се е много обидно за руските туроператори, които са хвърлили колосални суми в оферти за България. И случилото се между „България Ер" и „Алма тур" разруши всичко това. Обидно ми е за българските хотели, които са се старали, строили са и са вложили сериозни суми, разбира се като са разчитали в голяма степен на руския пазар. И защо България позволи на две фирми да разрушат с едно движение всичко това, което е било създавано десетилетия, това е непонятно. Защо не могат да ги заставят да изпълнят задълженията си, за мен е непонятно. Въобще такава безпомощност на България за нас е пълна изненада. Мисля, че ако, не дай боже, това се случи в Русия, тези компании просто ще бъдат извикани не зная къде - при министъра, президента, при премиера, просто ще бъдат принудени да си изпълнят задълженията си. Хората са им дали парите, какво са направили с тях това е техен проблем.