Шофьорът на автобуса-убиец нямал трудов договор
Шофьорът на автобуса-убиец нямал трудов договор / снимка: DarikNews.bg
Шофьорът на автобуса-убиец нямал трудов договор
19964
Шофьорът на автобуса-убиец нямал трудов договор
  • Шофьорът на автобуса-убиец нямал трудов договор

Има протокол за преминат технически преглед на автобуса, причинил трагедията край Ямбол, чийто жертви вече са 17 души, след като в болница почина тежко пострадала при катастрофата жена. В протокола има пропуск - не са посочени данните за ръчната спирачка. Това обясни в предаването „Седмицата" на Дарик министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Има съмнения от ИА „Автомобилна администрация", че е възможно да е имало и манипулация на резултатите, допълни министърът.

„100-процентови доказателство автобусът бил ли е там или не не може да има. След като този протокол е издаден от компютър, свързан със съоръженията, съответно може да се каже, че е минат преглед. За да докажем дали има някаква манипулация на тези данни, трябва да мине следствието, да се види дали са подправени данни в компютъра. Така че на този етап би било безотговорно да се твърди, че автобусът не е минал технически преглед. Това ще го докаже следствието", каза министърът.

Министър Мутафчиев обаче посочи, че са констатирани много сериозни нарушения във фирмата-превозвач. Няма трудов договор за назначението на шофьора. Той не е преминал психопреглед, който е трябвало да премине през 2007 година, тъй като предишният преглед е бил през 2004 година, поясни Мутафчиев.

От друга страна, е констатирано, че има подписани договори с медицинско лице и с фирма, която да извършва ежедневните технически прегледи на автобусите, допълни министърът.

„Нека да изчакаме следствието. Това е резултатът от нашата проверка ние оттук нататък друго не можем да направим, освен констатацията на тези данни", призова Мутафчииев.

Възрастта на автобусите, които могат да се движат по пътищата се определя от общоевропейското законодателство и не може да бъде определяна от националното ни законодателствто, заяви още транспортният министър Петър Мутафчиев.

„В европейското законодателство няма ограничение за автобусите. До 2007 година съществуваше ограничение, където примерно автобус над 10 години не може да бъде регистриран в България. Тогава, като опозиционер подкрепих подобна идея с част от народните представители от коалиция за България, но имаше и много противници в тази посока. Чувам, че и определени компании казват, че трябва да се въведе, но тогава и браншът също беше против едно такова въвеждане. Така че 2007 година този закон трябваше да бъде променен, за да можем да синхронизираме нашето законодателство. И той беше променен. Но изискването на законодателството на ЕС е, че всички тези автобуси и превозни средства трябва да бъдат технически изправни. Ние въведохме ограничение на таксиметровите шофьори, имахме страшен натиск д го отменим, не го отменихме, но там е възможно, тъй като за таксиметровите превози това е национално законодателство", обясни министърът.

Това, което държавата прави в момента, е непрекъснато да залага системи за сигурност, че техническите прегледи не могат да бъдат манипулирани, обясни министърът и обясни, че през 2007 година е въведено всяка една фирма, извършваща такива прегледи, да бъде сертифицирана по ISO. Това дава възможност и за един независим контрол по отношение на фирмите, които са издали удостоверението за качество да извършват също контрол, не само ИА „Автомобилна администрация".

По ФАР е било предвидено и включено изграждането на цялостна интегрирана компютърна система, включително с камери, във всеки един от сервизите. Това ще дава гаранция, така че от централното място на ИА „Автомобилна администрация" ще може да се проверява какво се върши в този сервиз.

За съжаление, парите по ФАР бяха спрени и бе прието този проект да се финансира от държавата. Този проект ще приключи в края на годината. В момента мога да кажа, че около 40 на сто от работата в тази посока е свършена, каза още транспортният министър.

На въпрос колко са фирмите, извършващи тези прегледи Мутафчиев отговори: „799, струва ми се". Запитан дали тези фирми не трябва да са по-малко, за да се контролират по-лесно, той обясни, че подобно ограничение трудно би могло да се направи и то трябва да се направи съответно със закон. „Няма права в един свободен пазар министърът да слага ограничения", допълни транспортният министър.

 

Цялото интервю с министъра на транспорта чуйте в прикачения звуков файл.