Топлата вода може да поевтинее с 5-7% от 1 юли
Топлата вода може да поевтинее с 5-7% от 1 юли / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Ангел Семерджиев за цената на топлоенергията
52259
Ангел Семерджиев за цената на топлоенергията
Ангел Семерджиев за ежемесечното отчитане на топломерите
  • Ангел Семерджиев за цената на топлоенергията
  • Ангел Семерджиев за ежемесечното отчитане на топломерите

С между 5 и 7 на сто може да се понижи цената на топлата вода от 1 юли. Това съобщи председателят на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране Ангел Семерджиев. Намаляването на цената на топлоенергията ще е резултат от договорената по-ниска цена на руския природен газ от 1 април с 11 на сто. Шефът на регулаторната комисия бе категоричен, че ако няма драматично увеличение на цените на петрола, тенденцията за намаление на цената на топлинната енергия може да се запази и за четвъртото тримесечие, когато ще се отнася за парното и за топлата вода.

До есента ще се регулират цените на газа, така че пак сезонът да започне със сравнително по-добри цени

- председателят на ДКЕВР Ангел Семерджиев

"През зимата ние потиснахме повишението на цените на газа, така че цената на топлинната услуга не се промени през целия сезон. В момента малко се отразява повишаването на цените на газа на топлинната услуга, тъй като тя се очаква да не се ползва все пак лятото освен битовото горещо водоснабдяване. До есента ще се регулират цените на газа, така че пак сезонът да започне със сравнително по-добри цени", каза шефът на регулаторната комисия.

Семерджиев заяви, че трябва да се осигури възможност на потребителите да им се отчита консумираната топлоенергия ежемесечно, а не както е сега - веднъж годишно. Европейската практика е за отчитане веднъж годишно, допълни председателят на регулаторната комисия. Според него ежемесечното отчитане на потребената топлинна енергия ще повиши доверието на потребителите към топлофикационните дружества, но ще им струва по-скъпо.

"Естествено, че това ще доведе до повече разходи, но в общия случай това е по-добрият подход. Създава се доверие на самите клиенти към топлоснабдителната услуга, тъй като пряко ще се отразяват промените в количеството топлинна енергия, която ползва един потребител върху неговата сметка. Сега това се отлага с една година и се създава впечатление, че има нещо несправедливо, защото се чака в рамките на годината един път изравняване. Тогава е единственият път, когато се вижда, че човек плаща толкова, колкото е потребил", каза Семерджиев.

Ежемесечното отчитане на топломерите щяло да увеличи доверието у потребителите, да намали отказите им от централизирано отопление, което от своя страна пък щяло да понижи крайната цена за клиентите. Това становище изрази заместник-министърът с ресор енергетика Валентин Николов. Според него етажната собственост сама трябвало да реши проблема с ежемесечното отчитане, но за целта Законът за енергетиката се нуждаел от синхронизация със закона за етажната собственост.Според експерти от министерството едва 19 процента от българите се отопляват централизирано. За сравнение в скандинавските стани и Полша този процент бил над 50 на сто.

ДКЕВР има нужда от допълнителни справки от електроразпределителните дружества, за да има прогноза за размера на увеличението в цената на тока от 1 юли, обясни председателят на регулатора.