Венцеслава Генова: Млад, красив и умен в учителската професия е проклятие
Венцеслава Генова: Млад, красив и умен в учителската професия е проклятие / Дарик Варна

Един от големите проблеми в системата на образованието е липсата на млади учители. Недостигът на кадри ще се усети съвсем скоро, прогнозира в интервю пред Дарик Венцеслава Генова, началник на регионалния инспекторат по образованието във Варна.

„Малко са учителите на възраст 30 – 31 години. Повечето са между 55 и 60. След няколко години има опасност да останем без млади кадри, които да попълват местата на преподавателите пред пенсиониране“, каза Генова. По нейни думи „млад, красив и умен“ е „проклятие“ в контекста на учителската професия. Повод за мнението й беше случаят с младата учителка Силвия Зубева, чията снимка обиколи медиите и социалните мрежи в първия учебен ден.

За конфликта между Математическа гимназия и ОУ "Захари Стоянов":

След назначаването на нов директор на основното училище конфликт с гимназията вече няма, увери шефът на образователния инспекторат.

„И тази година преди 15 септември се занимавахме със случая. Бившата вече директорка Колева отново не съобрази приема и вместо две или три паралелки, сформира пет за първи клас. Тя използва вратичка в закона като обжалва моя заповед за връщане на решение на педагогическия съвет. Не беше спазено и решение на Висшия административен съд за ползване на базата в съотношение 60 към 40 в полза на Математическата гимназия“, посочи Генова. Според нея неправилно е определен и районът за прием, тъй като „Приморски“ е трети по големина в страната.

„В него има 20 други училища, където родителите могат да запишат децата си, в противен случай има опасност да се наложи изнесено обучение в съседни сгради. След уволнението на старата директорка новият директор влезе в нормален диалог с ръководството на Математическата. Постигнати са компромиси и всички паралелки ще учат в основната сграда", заяви тя.

За "Автото":

След оптимизацията на Механотехникума и Автото сградата ще стане една от най-модерните във Варна, тъй като предстои ремонт за 225 000 лева по проект на Министерството на образованието. Още 100 000 са предвидени за оборудване. В момента там не се провежда учебен процес, но той ще започне веднага щом се подпишат всички актове за готовност. Учебната година е започнала нормално в „Аспарухово“, увери Генова. Остава да се ремонтират работилниците на Морската гимназия, които са пострадали най-много от потопа през юни.

За момента във Варна няма деца на бежанци, които да имат желание да учат в наши училища.

„Имахме две деца на 10 и 11 години, които бягаха от Сирия със семейството си. Имало пожар в дома им и им изгорели документите.  След срещата ни така и не дойдоха повече. Вероятно са заминали за друг град“, обясни Генова. Във връзка с казуса в село Калище, където родители на българчета отказаха да приемат в паралелките деца на бежанци, тя коментира, че учениците трябва да се обгрижват независимо от народността им. За момента в морската столица няма напрежение, свързано с отказ на семейства да приемат деца на роми например в учебните паралелки.

„Дори имаме обратния случай - ромски родители да искат децата им да учат сред българчета. Инспекторатът работи именно в тази посока – да няма сегрегация. Такъв беше проблемът при оптимизацията в Автото. Там един от мотивите за протест беше, че се обучават роми и заради това изискванията са по-ниски. Същият проблем го имаме сега и в Професионалната гимназия в Девня. Защо на роми и социално слаби трябва да се предлага по-некачествено образование“, попита Генова.

Тя даде пример със СОУ „Любен Каравелов“ в „Аспарухово“, където учениците са 60 процента роми и 40 на сто българи, и Първо основно училище във „Владиславово“, където повечето са от цигански произход. Там обаче ръководството е въвело критерий не етническа принадлежност, а успеваемост от външно оценяване. Децата с по-висок резултат се отделят в паралелка, за да им се даде възможност да напредват.


Амбицията на Регионалния инспекторат:

От следващата година училищата във Варна да се развиват според собствените си визии, като за целта е необходимо всяко да бъде в своя сграда. Генова смята, че строителство на нови школа в града не се налага, тъй като сградният фонд е достатъчен. Основна слабост е обаче, че учениците са разпределени неравномерно.