Разходите по принудителното събаряне на незаконни постройки да се поемат солидарно от собственика на терена и от извършителя на строежа, ако те са различни лица. Това предвижда проект на Наредба за принудително изпълнение на заповеди за премахване на незаконни строежи или части от тях на територията на община Варна, който кметът Иван Портних предлага за гласуване от Общински съвет. Приемането на документа се налага заради влезлите в сила през 2012 г. промени в Закона за устройство на територията. Измененията вмениха задължения на общините да следят за законността на градежите от четвърта, пета и шеста категория, за която дотогава отговаряха регионалните дирекции за национален строителен контрол. Това ще е вторият опит да бъде гласувана такава наредба, след като преди повече от година съветниците не приеха внесеното предложение от временния кмет Христо Бозов.
Новият проект, който е публикуван на електронната страница на община Варна, определя реда и начина за премахване на незаконните строежи и за вземанията по направените разходи. До принудително събаряне ще се пристъпва след неизпълнение на заповед за доброволно. До три дни след края на нейния срок общинска комисия трябва да състави констативен протокол. После в рамките на един месец трябва да бъде направено проучване за начина на премахване на градежа и за необходимите средства, след което кметът определя датата за събаряне.
Когато обектът не е изпразнен от движимо имущество, то ще се съхранява в общински склад, като разходите ще бъдат поемани от нарушителя. За негова сметка ще бъдат и необходимите средства за премахването на строежа, почистването на площадката и възстановяването на терена, като изпълнителят ще бъде избиран с обществена поръчка. Ако извършителят на незаконния строеж не може да бъде установен, направените разходи ще бъдат за сметка на общинския бюджет.
Проектът за наредбата предстои ще бъде разгледан следващата седмица на съвместно заседание на общинските комисии по правните въпроси и по „Архитектура и строителство”.