Румъния и Гърция ще одобряват промените в пристанищната инфраструктура
Румъния и Гърция ще одобряват промените в пристанищната инфраструктура / Darik Varna

Правителството ще направи всичко възможно през следващите две години да осигури финансиране за необратимост на процеса по подобряване на морската и речна пристанищна инфраструктура. Това стана ясно на провелата се в морската столица среща между премиера Бойко Борисов, министърa на финансите Симеон Дянков, зам.-министърa на транспорта Камен Кичев, шефовете на портовете във Варна и Бургас и на „Пристанищна инфраструктура”.

След две години влиза в сила разпоредба, според която България ще трябва да иска разрешение за каквито и да е промени в пристанищната инфраструктура от Румъния и Гърция, заяви във Варна министър-председателят Бойко Борисов. Той изказа съмнение, че страните биха подкрепили наши проекти за сметка на техни пристанища в Пиреа, Солун и Констанца.

Развитието на българските пристанища през последните 20 години е умишлено подтискано, каза още премиерът. Той допълни, че изводите, които се налагат са, че през тези години не се е работило България да бъде транспортен център и да извлича максимално своите приходи като държата, а е работено така, че пристанищата в Гърция и Румъния да се развиват бързо като ползват европейски пари.

Причината съседните държави вероятно да не съдействат за инфраструктурни промени е, че с европейската солидарност са ползвали над милиард евро европейски пари да направят Констанца например. През това време страната е затънала в заеми и освен разликите във валутните курсове е принудена да плаща и лихвите по тях, каза още Борисов. „Правете си сметка кое пристанище е по-добре, което е използвало европейските безплатни пари от европейската солидарност или пристанището, което се е задължило със заем.”

На срещата беше засегнат и въпрос с терминал 2А в пристанище Бургас, който е бил построен, за да обслужва „Кремиковци”. Това е схема за източване на пари от държавата, заяви премиерът. Той допълни, че принципът е взимане на заем, построяване на пристанище, за да може няколко години да се експлоатира завода и след това да се продаде на безценица като погасяването на заема остава за държавата.  В момента тече процес за подготовка на терминала за концесия, уточниха от управата на пристанището.


В допълнение на думите си, че през последните 20 години не е работено по транспортната инфраструктура, премиерът посочи, че за този период няма нито една новопостроена магистрала. Той допълни, че правителството ще направи всичко възможно до 2012 магистрала „Тракия” да е факт, а до 2014 да стартира „Хемус”. Дава се начало и на магистрала „Струма”, защото най-важната връзка в момента е Солун-Лом, а след това и Лом-Русе-Варна и Бургас.

На срещата в морската столица шефовете на „Пристанищна инфрасруктура” и портовете във Варна и Бургас  представиха проекти за подобряване на инфраструктурата. За пристанището в Лом те са два и за тях са необходими инвестиции от около 40 млн. евро. Проектите за Русе са три, но за тях все още не са уточнени необходимите суми.

Технологичното обновление и построяването на нови контейнерни и зърнени терминали значително ще подобри работата на пристанище Варна, ще помогне за увеличаването на контейенрния поток и ще облекчи трафика в града, заяви директорът на порта в морската столица Данаил Папазов.