Телефонните измамници целят да предизвикат силен емоционален шок у своите жертви и неадекватни реакции при вземане на решение. Така те успяват да заблудят най-вече възрастни хора над 70 години, които са свикнали да вярват на институциите и да им съдействат. Това коментира във варненския ефир на Дарик старши инспектор Живко Костадинов – ръководител група в Трето районно управление и експерт по телефонните измами. От началото на тази година във Варненско жертва на такива престъпления са станали 138 души. През миналата година за същия период броят им е 214. Сред измамените има и няколко деца на 10-11 години. За десетте месеца на 2016-та във Варненско за подобни престъпления са задържани 26 души, 22 от които куриери, а останалите - съучастници на преките измамници, много от които действат извън пределите на България, добави експертът.
Няма точна статистика за общата сума, преминала в ръцете на измамници, но със сигурност става дума за стотици хиляди левове, с които жертвите на тези престъпления са се простили, коментира инспекторът.
Най-често измамниците атакуват в работно време, между 8.30 – 17.30 часа, когато близките на пенсионерите не са при тях и няма кой да им помогне. Почти всички измамници са роми без образование, но добри психолози и актьори. За няколко секунди успяват да се ориентират какъв е човекът, на когото се обаждат и в какво емоционално състояние е, коментира полицаят. Този вид престъпления започват още през 1994 година на улицата, тъй като по това време няма мобилни телефони. С годините сценариите се обогатяват и най-честият през последните месеци е с участието на полицейски служители, обясни ст. ком. Костадинов.
„При първия вариант измамникът ви звъни и казва, че знае адреса и имената ви, както и това, че имате пари и бижута. Обяснява, че с него има още 5-6 души и ви заплашва, че ако не им кажете къде са ценностите, ще ви убият. Възрастните хора изпадат в шок. Разговорът се прекъсва и след няколко секунди звъни човек, който се представя за полицай. Обяснява, че адресът е ограден от снайперисти и хеликоптери и всеки момент нападателите могат да нахлуят. За да предотвратите това, искат от вас да увиете парите и да ги хвърлите през балкона. При другия вариант звъни измамник, който се представя за полицай и казва, че сте избрани да съдействате за залавяне на телефонен измамник и трябва да изпълнявате разпорежданията на униформените. Казват на жертвата да даде пари, които ще й бъдат върнати при залавяне на престъпниците“, разказа експертът. Той уточни, че от 2005 година в полицията няма звания и именно по това можем да познаем, че ставаме обект на измама. Телефонните престъпници винаги се представят с някакъв полицейски чин.
Често възрастните хора си търсят парите в полицейските управления, тъй като наистина вярват, че съдействат на органите на реда, посочи Костадинов.
Ако измамниците попаднат на пенсионери, които нямат пари или бижута, ги изпращат в банков клон, за да изтеглят спестяванията си. По пътя ги държат на мобилен телефон, за да не се свържат с близки или полицията. Понякога банкови служители сигнализират при съмнения, че може да става дума за измама.
За да предотвратят телефонните измами, от варненската полиция стартираха кампания, в която провеждат срещи с възрастни хора в цялата област, както и в училищата. Раздават се напомнящи стикери, брошури с основните сценарии и обяснения как хората да реагират при опит за измама по телефона.
Ако усетите, че ставате жертва на подобно престъпление, веднага прекъснете връзката и от друг телефон се обадете на близките си, съветва ст. ком. Костадинов. Никога не давайте лични данни и търсете съдействие на тел. 112.
Целият разговор с инспектор Костадинов е в прикаченото аудио.