Администрацията в България на всички нива е недостъпна и надменна. Това заяви във Варна националният омбудсман Константин Пенчев.
"На по-ниско ниво, където администрацията е достъпна, хората се гледат като някакви досадни просители, които само искат нещо. И ние, чиновниците, едва ли не им хвърляме по нещо и трябва да ни се дължи благодарност за това. Това е абсолютно погрешно, защото администрацията е създадена да помага на хората, а не обратното", коментира Пенчев.
Проблемът може да се реши постепенно, с натиска на гражданите, смята общественият защитник. „Хората трябва да знаят, че те са господарите, те ни дават заплатата и мандата. Рано или късно трябва да се научим да уважаваме хората, защото работим за тях", отбеляза омбудсманът.
Най-често обаче гражданите се оплаквали от монополистите. Това, според обществения защитник, е нормално, тъй като става въпрос за битови проблеми, с които всеки от нас се сблъсква всеки ден. „Проблемът на монополистите е, че няма яснота в това какво консумираме и какво плащаме. Когато няма яснота, всеки си мисли, че му надписват сметката, дори и да не е така", смята националният омбудсман.
Напоследък са зачестили жалбите срещу мобилните оператори, заради сделките от разстояние, при които предимно пенсионери биват подвеждани да подписват нови абонаментни планове. „Подобни търговски практики са неморални. С помощта на дребния шрифт да се трупат печалби за сметка на пенсионери е неморално", посочи Константин Пенчев.
Много са и жалбите срещу съдилищата. Там омбудсманът обаче не можел да се намеси, заради независимостта на съдебната власт. Референдумът за изграждането на втората българска атомна централа също не бил в правомощията на омбудсмана. „За АЕЦ „Белене" и глобалните въпроси нека мислят политиците", заяви още Пенчев.
Константин Пенчев имаше днес временна приемна във Варна. Oт 10 до 12 часа варненци лично поставиха въпросите си към обществения посредник в офиса на Движение ДНЕС. Писмените жалби на всички, които не успяха да говорят лично с омбудсмана, ще бъдат приети от експерти на институцията, като отговорите ще бъдат изпратени на подателите по пощата.
Всеки може да сезира омбудсмана на България като изпрати жалбата си на пощенски адрес: 1202 София, ул. „Джордж Вашингтон" № 22, или по електронен път на: priemna@ombudsman.bg. Гражданите могат също така да попълнят формуляра за подаване на жалба онлайн в страницата на омбудсмана в интернет (www.ombudsman.bg), както и да се обадят между 9.00 и 17.30 ч. на телефона на омбудсмана за приемане на жалби - 02/8106955.